התוכנית שתעצים בנייה ב-120 אלף דונם ברחבי גוש דן אושרה: "תשנה את המציאות של תושבי המטרופולין"
אחרי שנים של תכנון ורגע לפני סוף השנה – תוכנית המתאר הארצית למרחב תחנות המטרו אושרה הבוקר (ג') סופית, ותחול על רדיוס של 600 עד 800 מטרים מ-109 תחנות מטרו ב-24 רשויות. בין עקרונותיה: העצמת בניה, עירוב שימושים וצמצום תקני חניה ושימוש ברכבים פרטיים
מטרו בגוש דן (יח"צ)
המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, בראשות נתן אלנתן, אישרה היום (ג') את תוכנית המתאר הארצית למרחב תחנות המטרו – תמ"א 70. התוכנית, שחלה על 120 אלף דונם ברחבי גוש דן, צפויה להתוות את מדיניות התכנון והפיתוח האורבני במרחב תחנות המטרו, ב-109 תחנות ב-24 רשויות מקומיות. ממנהל התכנון נמסר כי "תוכנית זו מהווה צעד משמעותי לקידום תכנון מוטה תחבורה ציבורית ולפיתוח אורבני בר-קיימא, תוך שיפור הנגישות והשירות לתושבי המטרופולין".
מטרתה של תמ"א 70 היא קביעת עקרונות הפיתוח ברדיוס הקרוב לתחנות המטרו, אשר נקבע במסגרת התוכנית ל-600 עד 800 מטרים מ"ליבת התחנה". זאת במטרה להעצים את פוטנציאל השימוש בתחבורה הציבורית תוך צמצום התלות ברכב הפרטי שגורם לפקקים ולזיהום אוויר. כך, לדברי מנהל התכנון "התוכנית תמקסם את הפוטנציאל העירוני והכלכלי של תחנות המטרו באמצעות ריכוז הפיתוח האורבני במרחקי הליכה מהתחנות". נמסר כי כבר כיום, מקודמות בתחום תמ"א 70 יותר מ-100 יוזמות תכנוניות משמעותיות שונות הן בתחום ההתחדשות העירונית והן מתחמי פיתוח ובינוי חדשים, וזאת בהיקף כולל של כ-300 אלף יחידות דיור.
התוכנית מהווה נדבך תכנוני משלים למערכת המטרו של גוש דן כאשר, כפי שפורסם אתמול, אישרה הוועדה לתשתיות לאומיות את המקטע האחרון במערכת - M1 צפון (תת"ל 101/ ג).
התוכנית גובשה ע"י צוות רב תחומי בראשות דר' אדריכל יאיר אביגדור (משרד אדריכלים "מנעד"), ולוותה ע"י אגף מטרו והסעת המונים במטה מינהל התכנון . "הנחות העבודה בעת גיבוש התוכנית התבססו על סקר למעלה מ-80 תקדימים מהעולם של תכנון מוטה תחבורה ציבורית", נמסר, "תהליך גיבוש התכנון התקדם תוך שיתוף פעולה עם רשויות מקומיות, ועדות התכנון המחוזיות וגופים מקצועיים".
עלות הפרויקט המוערכת: כ-150 מיליארד שקל
קידומה של תמ"א 70 ארך זמן רב, וכלל גם לא מעט מחלוקות בין מנהל התכנון , ובין הרשויות המקומיות בגוש דן ובראשן תל אביב, שחשו כי מדובר ב"התערבות יתר" מצד המדינה באופני הפיתוח של הערים. מחלוקת נוספת שליוותה את קידום התוכנית היתה בין יזמי הבניה בשוק הפרטי ובין משרד האוצר, שביקש לגבות היטל השבחה בשיעור של 75% בשטחי התחולה של התוכנית – זאת כאמצעי למימון ביצוע פרויקט המטרו, שעלותו מוערכת בכ-150 מיליארד שקלים. לפני מספר חודשים התפשר האוצר והפחית את שיעור ההיטל ל-60%.
ממנהל התכנון נמסר כי התוכנית שמה דגש על מספר נושאים, בהם העצמת בניה הנובעת מהקמת מערכת הסעת המונים, במטרה לקרב כמה שיותר אוכלוסייה להתגורר, לעבוד ולבלות במרחק הליכה מתחנות המטרו. "לשם כך, התמ"א קובעת עוצמות בינוי מינימליות הגבוהות באופן משמעותי מהצפיפויות המוכרות במטרופולין".
עוד הושם דגש על ייעול השימוש בקרקע ובשירותים עירוניים, הגברת קישוריות המרחב לתחנות המטרו באמצעות יצירת רשת הליכה ורכיבה, עירוב שימושים מוגבר הכולל שימושים מגוונים בהם מגורים, תעסוקה, מסחר, חינוך ופנאי, יצירת תמהילי דיור מגוונים ושינוי מדיניות החנייה באמצעות צמצום הדרגתי של תקני החניה הפרטית במרחבי המטרו.
לגבי מתחמי ההשפעה של תחנות המטרו נמסר כי אלו הם "האזורים הסובבים את התחנות שבהם קיימת השפעה על כלל תחומי החיים (מגורים, עבודה, פנאי) כתוצאה ממיקום תחנת המטרו, ועל הבחירה באמצעי תחבורה, וכפועל יוצא מכך השפעה על תכנון רשת הרחובות, המרחב הציבורי וקביעת היקפי ותמהיל הבינוי. מתחם ההשפעה נקבע בתמ"א 70 על בסיס סקירת תקדימים מהעולם אשר הצביעו על אזורים במרחק של כ-600 עד 800 מטרים מתחנות המטרו, מרחקים שניתן לעבור בהליכה/רכיבה קצרה, תוך צמצום השימוש ברכב פרטי".
"בשורה אדירה לתושבי המטרופולין"
יו"ר מטה התכנון הלאומי ויו"ר המועצה הארצית לתכנון ובניה, נתן אלנתן מסר כי "עמדנו ביעדים שהצבנו לעצמנו לאשר את תוכניות המטרו עוד בשנת 2024. תמ"א 70 מביאה בשורה אדירה לתושבי המטרופולין בפרט ולכלל התושבים בכלל. התמ"א מייצרת ודאות תכנונית ליזמים ממשלתיים ומהמגזר הפרטי אשר יממשו הלכה למעשה את מדיניות התכנון שלה בשטח לרווחת תושבי המטרופולין בהווה ובעתיד".
מנכ״ל מינהל התכנון , רפי אלמליח: "אישור תמ"א 70 הוא אבן דרך משמעותית במהפכת התחבורה הציבורית של ישראל והשפעתה האדירה על המערך האורבני הסובב של התחנות. המטרו ישנה את פני מטרופולין גוש דן ויאפשר למיליוני אנשים להתנייד במהירות, ביעילות ובנוחות כך שכולם יוכלו להגיע עד כחצי שעה מכל מקום לכל מקום במטרופולין. התוכנית מייצרת הזדמנויות לפיתוח עירוני מתקדם תוך עידוד התחדשות עירונית וייעול השימוש בקרקע ע"י פיתוח מועצם מוטה תחבורה ציבורית ובכך מממשת את עקרונות התכנון שמוביל מינהל התכנון מזה שנים".
סמנכ"לית התשתיות במינהל התכנון, יעל סלומון: "פרויקט המטרו ותמ"א 70 הכוללת תחום השפעה של 120,000 דונם סביב תחנות המטרו, ישנו את המציאות של תושבי מטרופולין תל אביב. רשת המטרו תאפשר להתנייד מכל מקום לכל מקום במטרופולין ותמ"א 70 תאפשר להסיר את הרכב הפרטי מהמרחב הציבורי לטובת מוקדים אורבניים מועצמים, התחדשות עירונית , בניה מעורבת תוך שמירה על איכות חיים גבוהה לתושבים והבטחת נגישות לשירותים ציבורים".
כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!
תגובות