ראשי הערים גבעת שמואל, גני תקווה וקריית אונו נגד שר הפנים: "שערורייה, החלטה מנותקת מהשטח"

לאחר שדווח כי משה ארבל בוחן כוונה לאיחוד רשויות, כולל איחוד של גבעת שמואל, גני תקווה וקריית אונו, שלחו אליו ראשי שלוש הרשויות מכתב משותף: "עצור את התהליך לאלתר. מדובר בטעות חמורה שתוביל לפגיעה קריטית בשירות לתושבים"

שיתוף הכתבה
ראשי הרשויות גבעת שמואל, גני תקווה וקריית אונו (עיריית גני תקווה) ראשי הרשויות גבעת שמואל, גני תקווה וקריית אונו (עיריית גני תקווה)

שלושת ראשי הרשויות גבעת שמואל, גני תקווה וקריית אונו שלחו מכתב משותף לשר הפנים משה ארבל, נגד כוונתו לבחון מהלך לאיחוד שלושתן לרשות אחת: "עצור את התהליך לאלתר. מדובר בטעות חמורה שתוביל לפגיעה קריטית בשירות לתושבים. אנו מבקשים לקבל באופן מיידי את עבודת המטה שנעשתה בענייננו". 

ביום חמישי האחרון דווח שמנכ"ל משרד הפנים רונן פרץ חתם על כתב מינוי לוועדה גיאוגרפית לבחינת מעמד מוניציפלי ואיחוד רשויות מקומיות, זאת בהתאם להודעת שר הפנים משה ארבל מאוגוסט 2023 שיעשה זאת לאחר הבחירות לשלטון המקומי. כתב המינוי לוועדה הגאוגרפית כולל את בחינת איחוד הערים קריית אונו, עיריית גני תקווה ועיריית גבעת שמואל, לכדי עיר מאוחדת, וכן 8 איחודי רשויות אפשריים נוספים, בהם איחוד בין המושבה מגדל לטבריה. 

אם יומלץ על האיחוד יתבצע שינוי גבולות בין עיריית רמת גן לרשות המאוחדת באזור מתחם אוניברסיטת בר אילן, במסגרתו תועבר האוניברסיטה לשטח הרשות המאוחדת, או שתיקבע חלוקת הכנסות ארנונה משטחי האוניברסיטה בין עיריית רמת גן לרשות המאוחדת. אם אכן יבוצע האיחוד, הדבר יוביל להקמתה של רשות בסדר גודל בינוני בת קצת יותר מ-100 אלף תושבים.

שר הפנים משה ארבל (גדעון שרון, לע"מ)שר הפנים משה ארבל (גדעון שרון, לע"מ)

במכתב המשותף ששלחו לשר הפנים הפצירו בו ראשי הרשויות לעצור את התהליך לאלתר ולקיים דיון מעמיק עם כל הגורמים הרלוונטיים לפני נקיטת צעדים נוספים. הם קראו למשרד הפנים להתמקד בחיזוק הרשויות המקומיות במקום לקדם תוכניות איחוד.

"האיחוד המוצע, הינו טעות חמורה שיש בה כדי לפגוע באיכות חייהם של למעלה מ-100,000 תושבים במגוון רחב של היבטים ובהם פגיעה קריטית בשירות לתושב, אובדן הזהות הקהילתית של כל עיר ופגיעה בתכנון ארוך טווח על פי תוכניות המתאר של הערים, שכן כל רשות נמצאת בשלב התפתחות שונה ובעלת חזון עירוני ייחודי.

"לא ייתכן שנשמע לראשונה על פרסום כתב המינוי לבחינת איחוד הרשויות דרך אמצעי התקשורת, ומבלי שניתנה לראשי הרשויות כל התראה מוקדמת, כמצופה משר הממונה על השלטון המקומי. בהתאם לכך, אנו מבקשים לקבל באופן מיידי את עבודת המטה שנעשתה בעניי הרשויות שלנו".

רה"ע גבעת שמואל, יוסי ברודני מסר: ״המהלך לאיחוד רשויות גבעת שמואל, גני תקווה וקריית אונו, הוא שערורייתי ונעשה במפתיע מעל ראשיהם של התושבים. מהלך שגוי זה, יוביל בהכרח לפגיעה קשה ברמת השירותים הציבוריים ובאיכות חייהם של של למעלה מ-30 אלף תושבי גבעת שמואל. מהלך לאיחודה של העיר, לא רק שיערער את מצבה הכלכלי האיתן ויפגע בתדמידה ובצביונה הייחודי, אלא גם יפגע בתושבים עצמם ובעשרות אלפי משפחות נוספות". 

רה"ע גני תקווה, ליזי דלריצ'ה הוסיפה: "החלטת שר הפנים לבחון איחוד של גני תקווה עם קרית אונו וגבעת שמואל היא פזיזה, מנותקת מהשטח ולא מבוססת מקצועית. גני תקווה, עם דירוג סוציו-אקונומי 9, אינה זקוקה למהלך הזה, שאין לו שום יתרון כלכלי מוכח. איחודים בשלטון המקומי הוכחו פעם אחר פעם ככישלון . במקום לחזק רשויות מתפקדות שמתמודדות בגבורה עם אתגרי המלחמה, השר בחר במהלך חד צדדי עליו ראשי הרשויות שמעו באמצעי התקשורת, דבר המעלה חשש לשיקולים לא מובנים. אני קוראת להסיר את ההצעה מסדר היום ולעצור את התהליך לאלתר".

רה"ע קריית אונו מיכל רוזנשיין: "מדובר בהחלטה שרירותית לאחד שלוש ערים, שכל אחת מהן הצטיינה בטיפול בתושביה הן במשבר הקורונה והן במלחמת חרבות ברזל. בשלוש הרשויות מתבצעת בשנים אלה תוספת אוכלוסין ושלושתן מציגות תקציב עירוני יציב והנהלת עיר יציבה. על כן אני פונה לשר הפנים בדרישה להסיר את הנושא מסדר היום ולאפשר לכל אחת משלוש הרשויות להמשיך להעניק לתושביהן את השירות המצויין שניתן להם כעת".

"הוועדה אינה גורם מחליט אלא ממליץ בלבד"

במשרד הפנים הסבירו כי בישראל קיימות כיום 259 רשויות מקומיות, חלקן מונות אלפי תושבים בלבד, וכי "הספרות המחקרית והממצאים בנוגע לישראל מראים שלעיתים קרובות רשויות מקומיות קטנות מוציאות אחוז ניכר מתקציבן על עלויות מנהליות, לא עומדות בסף מינימלי של מספר תושבים על מנת לספק שירותים מוניציפליים מסוימים, וכפועל יוצא עלולות לספק שירותים ברמה פחות נאותה לתושביהן ונזקקות לסיוע ממשלתי נרחב. מטעמים אלו ואחרים, לפני כעשרים שנה תוקנה פקודת העיריות כך שניתן יהיה להקים רשות מקומית רק בהינתן היקף מינימלי של 10,000 תושבים (או 5,000 בנסיבות מיוחדות)". 

 לגבי עבודת הוועדה נמסר כי "ועדת החקירה היא מקצועית עצמאית, המתמחה בנושא ובה חברים בעלי ניסיון רלוונטי. על חברי הוועדה מוטל לבחון בהליך אובייקטיבי את כלל השיקולים לטובת תושבי הרשויות המקומיות", וכי "ככל שתתקבל החלטה על איחוד הרשות, משרד הפנים ילווה את המהלך לצורך השגת היעד של שיפור רמת השירות לתושב.

"לאחר שהוועדה תשמע את כל הצדדים ותבחן את הנתונים שיוצגו בפניה, בלב פתוח ובנפש חפצה תכתוב הוועדה דו"ח שילווה בהמלצות לשר ולמנכ"ל המשרד. יובהר כי ועדת החקירה הגיאוגרפית אינה גורם מחליט אלא ממליץ בלבד. דו"ח זה יועבר לעיון והתייחסות הרשויות המקומיות לצד התייחסות אגפי המשרד השונים. בסמכות שר הפנים ומנכ"ל המשרד לאשר במלואן או בחלקן את ההמלצות או לדחות אותן, כך שהמהלך הנוכחי מהווה צעד ראשון בתהליך זה".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:משרד הפניםמשה ארבלגבעת שמואלקריית אונו
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...