שוק ריכוזי: מספר היזמיות שמכרו דירות בשוק החופשי באוגוסט - הנמוך מתחילת השנה

מנתוני האוצר עולה כי באוגוסט 24' נרכשו 7,514 דירות, גידול של פחות מאחוז בהשוואה לאוגוסט אשתקד, וירידה של 16% מחודש יולי. אזור המרכז החליף את הדרום כמוביל במכירות, עם גידול של 27%. 687 חברות נדל"ן מכרו דירות באוגוסט - 7% פחות מהממוצע ב-7 החודשים הראשונים השנה

שיתוף הכתבה
בנייה חדשה (שאטרסטוק)בנייה חדשה (שאטרסטוק)

בחודש אוגוסט 2024 נרכשו 7,514 דירות, גידול מתון של פחות מ-1% בהשוואה לאוגוסט אשתקד וירידה של 16% בהשוואה לחודש הקודם (יולי), כך על פי סקירת האוצר לחודש אוגוסט המתפרסמת היום (א'). מספר העסקאות הנמוך בחודש אוגוסט מוסבר על ידי משרד האוצר בעקבות תשעה באב והנוהג שלא לרכוש דירה בתשעת הימים הראשונים של חודש אב. בניכוי העסקאות בסבסוד ממשלתי עמד מספר העסקאות בשוק החופשי בחודש אוגוסט על 6,811 , גידול של 7% בהשוואה לאוגוסט אשתקד וירידה של 16% בהשוואה לחודש הקודם.

על פי משרד האוצר, בהשוואה היסטורית של מספר העסקאות בשוק החופשי בחודשי אוגוסט מאז תחילת שנות האלפיים, נמצא כי מספר העסקאות בחודש אוגוסט השנה מדרג אותו בשליש התחתון של דירוג היסטורי זה. ממצא זה מרמז כי הרמה הנמוכה יחסית של עסקאות בחודש אוגוסט השנה אינה מוסברת אך ורק מעיתוי תשעה באב השנה. הדירוג הנמוך, לטענת משרד האוצר, נובע בעיקר מרמה נמוכה של עסקאות יד שניה, שירדו ב-2.5% לעומת התקופה המקבילה אשתקד וב19% לעומת החודש הקודם. למעשה מספר העסקאות יד שנייה בחודש אוגוסט האחרון עמד על 4,161 והוא הנמוך ביותר מאז שנת 2002 עת האינתיפאדה השנייה אז נמכרו בחודש אוגוסט כ-3,800 דירות יד שנייה. 

בפילוח גיאוגרפי נמצא כי בשבעה מתוך עשרת אזורי מיסוי מקרקעין נרשמה ירידה במספר העסקאות, כאשר היא בולטת במיוחד באזורי ת"א (22%) וטבריה (21%). אזורי חיפה וב"ש, אשר הובילו את העסקאות בדירות יד שניה בחודש אוגוסט רשמו ירידות שבין 8%-7% , בהשוואה לאוגוסט אשתקד. מנגד, גידול משמעותי של 17% במספר עסקאות יד שניה נרשם באזור המרכז, אם כי בהשוואה לחודש הקודם נרשמה באזור זה ירידה חדה של 27% .

מכירות הקבלנים בחודש אוגוסט הסתכמו ב-3,533 דירות, כולל דירות בסבסוד ממשלתי, גידול של 5% בהשוואה לאוגוסט אשתקד וירידה של 11% בהשוואה לחודש הקודם. בניכוי המכירות בסבסוד ממשלתי הסתכמו מכירות הקבלנים בשוק החופשי בחודש אוגוסט ב- 2,650 דירות, גידול משמעותי של 24% בהשוואה לאוגוסט אשתקד, בשבעת החודשים הראשונים של 2024 הסתכמו מכירות הקבלנים בשוק החופשי ב-20.1 אלף דירות, גידול חד של 58% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

ממצא נוסף הבולט בניתוח מכירות הקבלנים בשוק החופשי בחודש אוגוסט הינו גידול בריכוזיות מכירות אלו, במקביל לירידה משמעותית במספר הקבלנים שהיו להם מכירות בחודש זה. כך, מספר יזמיות הנדל"ן שמכרו דירות בשוק החופשי בחודש אוגוסט עמד על 687 חברות, המספר הנמוך ביותר מאז תחילת השנה ונמוך ב-7% מהממוצע בשבעת החודשים הראשונים השנה. סך הדירות שמכרו עשר החברות הגדולות באוגוסט עמד על 583 דירות, הרמה הגבוהה ביותר של מכירות עשר החברות הגדולות מאז תחילת השנה, הן במונחים כמותיים והן כשיעור מסך מכירות הקבלנים בשוק החופשי, אשר הגיע ל- 21%. 

כבר לא הדרום: אזור המרכז מוביל במכירות 

בפילוח גיאוגרפי של מכירות הקבלנים בשוק החופשי בהשוואה לאוגוסט אשתקד נמצא כי הגידול במכירות הקיף כמעט את כל האזורים למעט אזור חיפה שרשם ירידה של 5%. בניגוד לחודשים הקודמים בהם הוביל אזור ב"ש את מכירות הקבלנים בשוק החופשי, בחודש אוגוסט היה זה אזור המרכז, עם 458 דירות שנמכרו, גידול של 27% בהשוואה לאוגוסט אשתקד. ניתוח המכירות באזור המרכז מלמד כי אלו הושפעו במידה לא מבוטלת ממבצע מכירות באחד הפרויקטים באזור, במסגרתו הוגרלו מאה דירות בהנחה (לא סבסוד ממשלתי) לתושבי העיר בה מוקם הפרויקט.

רכישות המשקיעים הסתכמו באוגוסט ב-2,251 דירות, גידול של 29% בהשוואה לרמה הנמוכה במיוחד שנרשמה באוגוסט אשתקד. בהשוואה לחודש הקודם נרשמה ירידה של 12% ברכישות אלו. כשיעור מסך העסקאות עמד משקל המשקיעים על 16%, גבוה כמעט בארבע נקודות אחוז בהשוואה לשיעור הנמוך שנרשם באוגוסט אשתקד. כמו כן, כ-49% מסך הדירות שנרכשו ע"י משקיעים בחודש אוגוסט היו דירות חדשות, שיעור דומה לזה שנרשם בחודש הקודם. 

מנגד, מכירות המשקיעים בחודש אוגוסט הסתכמו ב-3,241 דירות, ירידה של 4% בהשוואה לאוגוסט אשתקד, בדומה לשיעור הירידה שנרשם בסך מכירות יד שניה. בהשוואה לחודש הקודם נרשמה ירידה חדה של 23%. בכך נגרעו מ"מלאי" הדירות בידי משקיעים כמאה דירות בלבד בחודש אוגוסט. סה"כ, מאז אוקטובר 2021 , חודש לפני העלאת מס הרכישה על משקיעים, ועד אוגוסט השנה נגרעו ממלאי זה 6.3 אלף דירות. 

רכישות דירה ראשונה הסתכמו בחודש אוגוסט ב- 4,429 דירות, ירידה מתונה של חצי אחוז בהשוואה לאוגוסט אשתקד. בניכוי הרכישות בסבסוד ממשלתי הסתכמו רכישות דירה ראשונה ב-3,726 , גידול של10% בהשוואה לאוגוסט אשתקד, שיעור הגידול המתון ביותר מאז תחילת השנה. בהשוואה לחודש הקודם נרשמה ירידה של 14% ברכישות אלו.

רכישות משפרי הדיור בחודש אוגוסט הסתכמו ב-1,860 דירות, ירידה של 10% בהשוואה לאוגוסט אשתקד וירידה של 23% בהשוואה לחודש הקודם. שיעור מצמצמי הדיור עמד על כ-26%, גבוה בנקודת האחוז בהשוואה לחודש הקודם ונמוך בשש נקודות אחוז בהשוואה לאוגוסט אשתקד.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:משר האוצרעסקאות נדל"ןשוק הנדל"ןמספר העסקאות בשוק הנדל"ן
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...