"נדרש להגדיר סמכות ואחריות לאדריכלים, כך שיוכלו להוציא היתרים בהיקף מסוים"

הפנים מאחורי ההתחדשות העירונית עם רו"ח ערן מגור, מנכ"ל קונטמפו נדל"ן, שמספר על הפרויקט ששינה לו את התפיסה, מציע להרחיב את סמכויות האדריכלים במטרה לשחרר צווארי בקבוק ומגלה איפה אפשר למצוא אותו בכל יום שישי

שיתוף הכתבה
ערן מגור (צילום באדיבות במשרד) | ברקע: רחוב נגבה, רמת גן | קרדיט: קיקה ברא"ז אדריכלים ומתכנני ערים בע"מערן מגור (צילום באדיבות במשרד) | ברקע: רחוב נגבה, רמת גן | קרדיט: קיקה ברא"ז אדריכלים ומתכנני ערים בע"מ

ערן מגור החל את דרכו בענף הנדל"ן ב-2010 ומהר מאוד מצא את עצמו מקים פעילות בתחום ההתחדשות העירונית. הוא מדגיש את המקצועיות הנדרשת בעשיית ההתחדשות לצד ההתמקצעות הרב-תחומית וחולם לעבור לגור באחד הפרויקטים שמקדמת החברה: "כבר אמרתי לאשתי, כשהילדים יגדלו נעבור לשם."

מה גרם לך להתחיל לעסוק בהתחדשות עירונית?

השנה הייתה 2011 ואני עבדתי בחברת פרטית של נדל"ן מניב. אז הגיעו אלינו שני יזמים שדיברו על התחדשות עירונית והציעו לנו להיכנס לשותפות בתחום ההתחדשות העירונית. התפיסה שלנו הייתה שמרנית, אבל רצינו להיכנס גם לתחום המגורים, וכך נולדה שותפות שלימים הפכה לאחת החברות המובילות בתחום ההתחדשות העירונית בישראל כיום.

עבורי, נדל"ן למגורים הוא תחום מאוד מעניין. במדינת ישראל, לבית יש משמעות עמוקה, ונדל"ן למגורים הוא שיחת סלון ברוב הבתים. בהתחדשות עירונית יש משהו אחר, עוצמתי מאוד. אני רואה בזה סוג של ציונות – אתה מחדש אזורים שברוב המקרים אינם ראויים למגורים, אתה מוציא קשישים מהבית שלהם בפעם הראשונה מאז שנות ה-60 ואתה מחזיר אותם לסביבת מגורים ראויה וחדשה לגמרי, ממ"ד שמיותר לציין את חשיבותולאור התקופה האחרונה, מרפסת וחניה. כשאתה מגיע להרוס בניין ישן זו התרגשות עצומה, והחזרה לבניין החדש מרגשת עוד יותר. אתה מרגיש שאתה עושה משהו טוב לאנשים, לעיר ולמדינה.

ספר על חוויה משמעותית שזכורה לך מתחילת דרכך.

פרויקט גדול שלנו בת"א ששינה לי את התפיסה. השנה הייתה 2014 שכל תחום ההתחדשות העירונית בחיתוליו וקידמנו פרויקט פינוי של 150 דיירים ובנייה של 6 בניינים הכוללים כ-450 יח"ד חדשות. החוויה הזו, להפוך מקום קשה יום ולהפוך אותו לשכונה תל אביבית מודרנית, לשפר את איכות החיים של הדיירים מן הקצה אל הקצה – אז הבנתי שהתחדשות עירונית היא עתיד הנדל"ן במדינה. אני לא אשכח את הדיירים הקשישים, מעל גיל 80, כאשר הסתכלתי להם בעיניים בזמן הפינוי והבנתי את עוצמת הרגש הכרוכה בתהליך ההתחדשות. להחזיר אותם לבית חדש ומודרני, לקרקע שהם גדלו בה – זו הייתה חוויה עוצמתית מאוד.

אם היית יכול לשנות דבר אחד שיאיץ את תהליך ההתחדשות – מה היית עושה?

כיום, על מנת להוציא היתרי בנייה אין הבדל עקרוני בין בניין בודד לבין פרויקט פינוי בינוי של מאות יחידות דיור. התהליך בגדול, הוא אותו התהליך, ומעורבות בו אותן המחלקות ברשויות השונות – זהו מצב אבסורדי. אני חושב, וזו הצעה שעלתה בעבר אך לא אושרה, שנדרש להגדיר סמכות ואחריות לאדריכלים כך שיוכלו להוציא היתרים בהיקף מסוים. בצורה כזו, צווארי הבקבוק יכולים להשתחרר ותחום ההתחדשות העירונית יתקדם מהר יותר. כשמסתכלים על תמונת המאקרו, עוד 25 שנה, האוכלוסייה בישראל תכפיל את זה עצמה. כאשר קצב התחלות הבנייה לא מדביר את הפער הקיים, קל וחומר לא את הביקוש העתידי, אנחנו חייבים להאיץ תהליכים ולהגדיל את ההיצע.

באיזה פרויקט שאתה מקדם היית גר בעצמך?

אנו מקדמים בימים אלה פרויקט בוטיק בשני בניינים עם 39 יח"ד סה"כ ברחוב שלומציון המלכה ויונתן הופסי בתל אביב. מיקום אייקוני בין הפארק לכיכר מילאנו, 100 מ"ר מתחנת הרק"ל ובקרבת כל מוקדי הבילוי שהעיר תל אביב מציעה. כבר אמרתי לאשתי – כשהילדים יגדלו נעבור לשם. אני מאוד אוהב את הפרויקט הזה.

מה הן התכונות הדרושות ליזם בתחום?

כל יזם בתחום ההתחדשות צריך סבלנות. כל פרויקט שעולה על הקרקע הוא בעל היסטוריה של לפחות 5-6 שנים לאחור והוא כרוך בתהליכים מורכבים ורצוף במכשולים. מי שאין לו סבלנות ואורך רוח לא ישרוד בענף הזה. דיירים חייבים להבין שהתמשכות הליכי הרישוי והתכנון פוגעת בעיקר ביזמים.  בנוסף, התחדשות עירונית מצריכה רמה מקצועית גבוהה במיוחד. לא מדובר בפרויקט בנייה רגיל. כל פרויקט כולל גם היבטים פיננסיים מורכבים וסוגיות רישוי מאתגרות, ומשלב דינמיקה משולשת של יזם-דיירים-רשות עירונית. מי שלא מגיע מצויד בהרבה ידע מקצועי ומוכן לחוסר וודאות ושינויים תכופים במדיניות לא יצליח להשלים פרויקטים.

לאילו עסקאות לא תתקרב לעולם?

אנחנו מברכים על כל סוג של התחדשות עירונית ורואים בה מנוע צמיחה בענף הנדל"ן למגורים. אנחנו מתרחבים כל הזמן ושמחים לבחון כל פרויקט לגופו. בשנים האחרונות הרחבנו את מעגל הפעילות שלנו מעבר לאזור גדרה-חדרה ואנחנו פועלים גם בקריות, בבאר שבע ובפריפריה.

ספר משהו שאף אחד לא יודע עליך בענף הנדל"ן.

אני מאוד מחובר לספורט ובעיקר לכדורגל. יש לי בן שמשחק בקבוצת הנוער של מכבי תל אביב, ואני מלווה אותו בכל רגע ורגע. אני מקפיד שלא לפספס את הכדורגל של שישי בצהריים עם החברים – בכל מזג אוויר, בכל זמן – אנחנו שחקני נשמה.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:הפנים מאחורי ההתחדשות העירוניתקונטמפו נדל"ןערן מגור
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...