דמיינו 2-3 מגדלים של 45 קומות במקום הבנייה המעורבת שנפרשת על פני העיר כולה – צריך לשנות את התפיסה הקיימת

"הפנים מאחורי ההתחדשות העירונית" עם עדן בר, שותף, בעלים ומנכ"ל משרד בר לוי אדריכלים ומתכנני ערים, ביחד עם שותפתו ענת לוי בר, שמצביע על התכונות החיוניות עבור כל מי שעוסק בתחום ההתחדשות, מגלה איזה פרויקט בעולם מספק לו השראה ומסביר למה נדרש שינוי בתפיסת התכנון בעיקר בערי הפריפריה

שיתוף הכתבה
עדן בר (צילום: יוליה בורשטיין שחם) | ברקע: קריית משה, רחובות. קרדיט - בר לוי אדריכלים.עדן בר (צילום: יוליה בורשטיין שחם) | ברקע: קריית משה, רחובות. קרדיט - בר לוי אדריכלים.

עדן בר גדל בפריז וחזר לישראל כדי להתגייס לצבא. הוא עשה את צעדיו הראשונים בתחום ההתחדשות העירונית לפני 25 שנה באחד הפרויקטים הראשונים שהיו בארץ, ורואה באיזון בין הצרכים של הגורמים הרבים בתהליך כמפתח להצלחה של כל פרויקט.  עדן מקפיד לחזור לפריז בכל שנה ולקבל השראה אדריכלית: "מה שקורה ברובע ה-13 הוא פשוט מופלא."

מה גרם לך להתחיל לעסוק בהתחדשות עירונית?

אני עוסק בתחום ההתחדשות כבר 25 שנה. היה לי ברור שחוסר הקרקעות במרכז הארץ לצד הגידול הדמוגרפי המשמעותי יצריך תהליכי התחדשות עירונית . מרבית הבניינים כאן נבנו בין שנות ה-70 לשנות ה-90, זו הייתה בניה חפוזה שתכליתה לספק פתרון מהיר לצרכי האוכלוסייה שגדלה. הבנייה לא הייתה ברמה מספקת וחלקה הגדול ראוי להתחדשות –עמידה בתקני הבטיחות, רעידות אדמה ועוד. בהקשר האדריכלי, פרויקטים של התחדשות עירונית מאפשרים להשפיע על הסביבה החברתית והאורבנית, להתערב במרקם הקיים ולשנות אותו – יש בזה אתגר גדול מאוד שמביא סיפוק גדול מאוד.

מהו הדבר החשוב ביותר שכל מי שניגש לפרויקט התחדשות צריך לדעת?

בראש הפירמידה ניצבת המלה 'סבלנות' ומיד אחריה 'הכלה'. בפרויקטים של התחדשות עירונית יש הרבה מאוד משתנים, בכל יום כמעט הקוביות נזרקות מחדש, מתרחשים שינויים ונדרש לעדכן את הנחות העבודה בפרויקט. בניגוד לפרויקטים אחרים, בהתחדשות עירונית, גם ברמת הבניין, אתה משנה את הרקמה הקיימת ובפרויקטים גדולים יותר גם את אופי האזור כולו. אני חושב שבהעדר סבלנות, הכלה ויכולת הסתגלות תוך כדי תנועה, כמעט בלתי אפשרי להצליח בתחום הזה.

מה הטעות הנפוצה שעלולה להכשיל פרויקט?

כמו בכל דבר בחיים, גם בהתחדשות עירונית, דברים חוזרים אליך כמו בומרנג. בתחום הזה אתה מתעסק בכמות גדולה יותר של שכבות מחוברות – עירונית, אנושית, דיירים קיימים וחדשים, רשויות ועוד – ולכן האיזון בין כל המשקולות האלה הוא קריטי. טעויות בשלב התכנון הן הנפוצות ביותר ועלולות להכשיל פרויקטי התחדשות. תפקידו של האדריכל, בהקשר זה, לקחת את כל המרכיבים בחשבון, להסתכל באופן רחב ומרחיב ולספק מענה שיאזן בין כולם, כדי שהפרויקט יוכל להתקדם ולהתממש.

מהו הפרויקט שאתה הכי גאה בו?

אנחנו עושים הרבה פרויקטים גדולים ומורכבים שמסבים לי גאווה רבה. הפרויקט ביוספטל בפתח תקווה הוא כזה – הוא מהווה חולייה מקשרת בין ההתרחבות הצפונית והדרומית של העיר. אבל, באופן טבעי, הילדות משחקת תפקיד משמעותי. אני הכי גאה בפרויקט הראשון שלנו בקרית משה ברחובות. הוא הילד הבכור, הוא גדול ומורכב, והוא ראשוני ומוצלח מאוד.

יש פרויקט בעולם שמספק לך השראה?

אני גדלתי בפריז, ובגיל 18 חזרתי לארץ והתגייסתי לצבא. אני מקפיד כל שנה לחזור לעיר הבירה הצרפתית, חוזר לילדות, למקומות ולריחות. אני עוקב אחרי הפעילות שמתרחשת בשנים האחרונות ברובע ה-13. אחד הפרויקטים המעניינים ביותר ברובע הזה הוא פרויקט עירוני שקורם עור וגידים ב-15 השנים האחרונות. הוא כולל קירוי של תחנת הרכבת 'אוסטרליץ', בנייה נמוכה וגבוהה, שטחים ירוקים – זהו ממש פרויקט מופלא שנבנה על קרקע ש"לא קיימת".

לאילו פרויקט לא תתקרב לעולם?

פרויקטים בהם אני מזהה שקיים מדון בין הדיירים, או בין הדיירים לבין היזמים – לא אתקרב אליו, או לפרויקטים בהם הפרת הרקמה הקיימת איננה מוצדקת בעיניי.

מהו הדבר שהממשלה חייבת לעשות מחר כדי להאיץ התחדשות עירונית ?

ישנה בעיה גדולה בערי הפריפריה שדורשת שינוי תפיסתי בהיבט התכנוני. כיום, ההסתכלות היא בעיקר שכונתית ובה מאפשרים הפרה של הרקמה הקיימת וערבוב של בנייה נמוכה מקורית ובנייה גבוהה של בניינים בני 9-25 קומות. הערבוב הזה אולי נראה טוב אדריכלית, אך הוא מפר את האיזון האורבני. יצירה של מרכזים אורבניים צפופים וגבוהים המוקפים בבנייה נמוכה היא פתרון טוב יותר. דמיינו 2-3 מגדלים של 45 קומות המהווים את המרכז האורבני והמסחרי של העיר על חשבון הבנייה המעורבת שנפרשת על פני על העיר כולה. הקפיצה האורבנית הזו תאפשר לפריפריה להישאר נמוכה ואחידה עם נקודות מאוד גבוהות, תעודד מרכוז של מבני הציבור ומסחר ותקדם תרבות הליכתית. מעבר לכך, בנושא הקנייני-כלכלי אני חושב שנדרש להסדיר את סוגיית הקרקעות המשלימות. קרקע משלימה שמאפשרת ליזם אוויר לנשימה, שיקנה אותו מכספו, או שייתן אותה בחזרה לדיירים, היא מרכיב מרכזי שיכול להאיץ את תחום התחדשות באופן משמעותי.

ספר משהו שאף אחד לא יודע עליך בענף הנדל"ן.

אני לא טוב בשיווק, כי לא הרבה יודעים שהמשרד שלנו גדול יחסית וכולל יותר  מ-100 אנשי מקצוע מעולים. ברמה האישית, אני בעיקר נהנה מהחיים, אבל לקח לי שנים רבות להגיע לכך. אני נהנה מהיצירה, מהקפה של הבוקר, מהניגון בגיטרה. אני חושב שזה עניין של אופי וגישה לחיים.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:הפנים מאחורי ההתחדשות העירוניתעדן בר אדריכליםבר לוי אדריכלים ומתכנני ערים בע"מ
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...