הוותמ"ל תדון היום בשכונה בת כ-4,700 יח"ד בשדרות. הקיבוצים זועמים: "לוקחים פרנסה לאנשים שאיבדו את ביתם"

התוכנית שתעלה היום (ד') לדיון כוללת הקמת רובע חדש בשטח 1,600 דונם בדרום העיר, שיכלול גם כ-390 אלף מ"ר לתעסוקה ומסחר ו-380 אלף מ"ר להרחבת אזור התעשייה של העיר. כל זאת על חשבון שטחים חקלאיים של קיבוצי מועצת שער הנגב, בה טוענים: "התוכנית היא טעות, אי אפשר לקחת פרנסה לאנשים שאיבדו את ביתם"

שיתוף הכתבה
הדמיה של התוכנית בשדרות (משרד דרמן-ורבל אדריכלות)הדמיה של התוכנית בשדרות (משרד דרמן-ורבל אדריכלות)

הוועדה הארצית לתכנון ובנייה של מתחמים מועדפים לדיור (הוותמ"ל), תדון היום (ד') בהפקדת תוכנית משרד הבינוי ושיכון להרחבת העיר שדרות והקמת רובע מגורים חדש בעיר שבעוטף עזה, שיכלול כ-4,680 יח"ד, ועוד כ-390 אלף מ"ר למסחר ותעסוקה. התוכנית מרחיבה את שטח הבינוי העירוני של העיר שדרות בכ-1,674 דונם ומגדילה את תחום שיפוטה על חשבון שטחים חקלאים, בין היתר של קיבוצי מועצת שער הנגב, שבה מביעים התנגדות לתוכנית. 

התוכנית, בשטח 1,674 דונם, מציעה תכנון רובע מגורים הכולל שני מתחמים (C+D) ממזרח וממערב לדרך 34, והרחבת אזור התעשיה של העיר שדרות (מתחם E). הרובע החדש ממוקם בדרום העיר שדרות ובקרבה לתחנת הרכבת המתוכננת, בהיקף כאמור של כ-4,860 יח"ד. התוכנית כוללת הקמת מבנים ומוסדות ציבור, כ-38 אלף מ"ר עבור שטחי מסחר, כ-350 אלף מ"ר עבור שטחי תעסוקה  וכ-380 אלף מ"ר עבור תעשיה וכן שטחים פתוחים ושימושים נוספים.

התוכנית מרחיבה את שטח הבינוי העירוני של העיר שדרות בכ-1,674 דונם ומגדילה את תחום שיפוטה על חשבון שטחים חקלאים, בין היתר של קיבוצי מועצת שער הנגב. שלושת המתחמים מרחיבים את העיר שדרות לכיוון דרום עד כביש אזורי 232 ומערבה מכביש ארצי 34 ומסילת הרכבת אשקלון באר שבע.

מתחם C גובל בדרך מנחם בגין בצפון, אזור תעשייה שער הנגב ממזרח, כביש 232 מדרום וכביש 34 ומסילת הרכבת ממערב; מתחם D גובל בקיבוץ ניר עם מצפון, כביש 34 ומסילת הרכבת ממזרח, כביש 232 מדרום ושדות חקלאיים ממערב; מתחם E גובל באזור התעשייה ספירים מצפון, כביש 334 ממזרח, תחנת שאיבה שמחה (מקורות) ונחל עזור מדרום והרחבת פארק תעשיות ספירים ממערב.

מועצת שער הנגב: "קידום התוכנית כעת - טעות מוחלטת"

התכנון כולל רשת רחובות חדשה וצפופה המקשרת בין העיר לשטח התוכנית. בהתאמה, התוכנית מוסיפה מגוון שטחים ציבוריים הנתמכים על ידי רשת שבילים מקשרת עבור הולכי רגל. כמו כן יהיה מעבר הדרגתי בין מתחם עירוני אינטנסיבי (מתחם C) לאזור עירוני בעל אופי כפרי יותר (מתחם D). מתחמים C ו-D מאפשרים את הקמתן של כ-4860 יחידות הדיור החדשות בשילוב שטחים נלווים לצורכי ציבור, וכאמור תעסוקה בהיקף של כ-350,000 מ"ר, ומסחר בהיקף של כ- 38,000 מ"ר. מתחם E הממוקם במזרח העיר כולל שימושים לתעשייה ומסחר בסמוך לאזורי תעשייה קיימים. כל הבנייה בתוכנית תהיה עד 10 קומות.

יוסי קרן, מ"מ יו"ר המועצה האזורית שער הנגב (מ. א. שער הנגב)יוסי קרן, מ"מ יו"ר המועצה האזורית שער הנגב (מ. א. שער הנגב)

התוכנית בשדרות היא יוזמה כאמור של משרד הבינוי והשיכון , והטיפול בה החל לפני אוקטובר 2023. שדרות נמצאת תחת התוכניות של מינהלת תקומה לשיקום האזור, אך התוכנית לא עודכנה, בין היתר בשל המלחמה. בהמשך החודש הוותמ"ל אמורה לדון גם בתוכנית נוספת שתוסיף לנתיבות 16 אלף יח""ד וכ-80 אלף תושבים ל-51 אלף שגרים בעיר.

יוסי קרן, מ"מ יו"ר מועצת שער הנגב, טוען כי זו טעות חמורה לקדם את התוכנית הזו עכשיו. "תושבי ניר עם מפונים מבתיהם כבר למעלה משבעה חודשים, לאחר שהופקרו על ידי המדינה ב-7 באוקטובר. אנחנו מבינים ששדרות צריכה לגדול ולהתרחב ומכיוון ששער הנגב מקיפה את העיר, אנחנו מבינים כי זה יבוא על חשבון שטחים שלנו. אבל לחצות את כביש 34 כדי להמשיך את שדרות על השטחים החקלאיים המעובדים של ניר עם זה ממש לא סביר".

לדבריו, "שדרות אמנם מתפתחת בקצב מהיר ואנחנו שמחים על כך, אבל היא עוד רחוקה עשרות שנים ממלוא הקיבולת שלה ואני מאמין כי צריך קודם כל לנצל את השטחים האלו לפני שלוקחים שטחים חקלאים מעובדים של קיבוצי העוטף.

"ברור לי כי מערכת היחסים בין הקיבוצים לבין העיר שדרות היא הדדית, אבל אי אפשר לקחת את הפרנסה לאנשים שאיבדו את הבית שלהם ב-7 באוקטובר. לקדם את התוכנית הזו בזמן הזה זו טעות מוחלטת. צריך לקדם תוכניות באזור אבל צריכים לעשות זאת בשיח משותף עם כל הצדדים".

"קיבוץ ניר עם ייהנה מהשירותים בשדרות ומקרבה לתחנת הרכבת"

מהותמ"ל נמסר: "מדובר בתוכנית חשובה לפיתוח העיר שדרות שהינה מוקד משמעותי במרחב הנגב המערבי. התוכנית תביא אוכלוסיה חדשה לנגב, ותקרב את שדרות לתחנת הרכבת באמצעות פיתוח עירוני איכותי, זאת תוך התחשבות בסוגיות התכנוניות שהועלו על ידי קיבוץ ניר עם. ניר עם גם יהנה מהשרותים החדשים שיש לשדרות להציע מהקשר של קיבוץ ועיר וגם מכניסה חדשה וקרובה לרכבת".

ממשרד הבינוי והשיכון נמסר: "ראשית נציין כי במהלך החודשים האחרונים התקיימו פגישות רבות עם נציגים ממועצת שער הנגב ונציגי הישוב ניר עם בכדי  לכלול בתכנית שינויים שיענו לצרכי המועצה האזורית. התכנית המוצעת כוללת חלק מהשינויים המבוקשים והם יוצגו בדיון להפקדה תוך הקשבה ורצון להיטיב תושבי האזור כולו.

"נדגיש כי תכנית פיתוח המרחב העירוני של שדרות, המוצעת בתכנית תמ"ל 1121 נובעת ממיצוי עתודות הקרקע הזמינות של העיר. נוסיף כי התכנון כולל הקצאת קרקע למבני ציבור, בתי ספר וקריית חינוך כפי שנדרש על פי הנחיות מנהל התכנון והם מוקמו גם בחלק המזרחי וגם בחלק המערבי של התכנית. התכנון במערב התכנית תואם לצפי המשך הרחבת העיר מערבה בשנים הבאות". 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:ותמ"למשרד השיכוןשדרות
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...