ההתנגדות התקבלה, ובניין משרדים בשווי של למעלה מ-200 מלש"ח במרכז ת"א לא ייהרס לצורך המטרו

הבניין שברחוב החשמונאים סומן תחילה להריסה לצורך בניית תחנת החשמונאים. בעליו לא קיבל את רוע הגזרה ובעקבות התנגדות שהגיש "נשלף" הבניין מחוץ לגבולות הקו הכחול של תוכנית התחנה. השמאית מיכל שימקביץ: "הריסתו נועדה להקמת פתח אוורור ושצ"פ. הראנו שהפקעת החלקה בשלמות תוך כדי הריסת המבנה אינה מידתית"

שיתוף הכתבה
שמאית המקרקעין מיכל שימקביץ (שלו מן, נת"ע) שמאית המקרקעין מיכל שימקביץ (שלו מן, נת"ע)

בחודשים האחרונים קיבלו אלפי בעלי נכסים ברחבי גוש דן הודעות הפקעה מנת"ע לצורך תפיסת חזקה לקראת תחילת העבודות לבניית רכבת המטרו, כאשר רוב ההפקעות נעשות בשטח הנדרש לבניית התחנות. רבים מתייחסים להודעה כעובדה מוגמרת, אך מסתבר כי בדיקה דקדקנית של התוכניות ופניה לאנשי מקצוע, עשויה להביא לשינוי בתוואי "הקו הכחול" של תוכניות התחנה ולביטול ההפקעה, כפי שמלמד סיפורו של בניין משרדים במרכז תל אביב.

המדובר במבנה מסחר ומשרדים ברחוב החשמונאים בעיר בשטח של כ-5,000 מ"ר בנוי המאוכלס כולו. במסמכיה המקוריים של התכנית להקמת קו המטרו M2 (תת"ל/102), סומן המבנה כמיועד להריסה לצורך הקמת תחנת המטרו העתידית "החשמונאים".

בעקבות הפקדת התוכנית, פנה בעל הנכס אל משרד ברק פרידמן קפלנר שימקביץ ושות' כלכלה ושמאות מקרקעין, ומבדיקה שערכו בנושא מיכל שימקביץ, שותפה בכירה במשרד, ושרית אלוני, ראש צוות בכירה, נמצא כי המבנה ממוקם בצמידות דופן לתוואי התחנה המוצעת ואינו מהווה חלק אינטגרלי מהתחנה ומתוואי המסילה. הריסתו על פי התוכנית נועדה בעיקר לצרכי הקמת פתח אוורור ושצ"פ (שטח ציבורי פתוח) בלבד.

"פיצוי של מעל 200 מיליון שקל"

בעקבות זאת, הגיש בספטמבר 21 בעל הבניין התנגדות, באמצעות עוה״ד קרן קמחי נדולני ושלומי כהן משרד גורניצקי, ובגרסתה הסופית של התוכנית שאושרה למתן תוקף לפני כשבועיים, הבניין כולו כבר סומן מחוץ לקו הכחול של תוכנית התחנה.

לדברי שימקביץ, "משרדנו ליווה את בעלי הנכס בהליך התנגדות לתכנית מול רשויות התכנון וחברת נת"ע , ובמסגרתה טענו והוכחנו כי לאור התכנון המוצע, הפקעת החלקה בשלמות תוך כדי הריסת המבנה אינה מידתית, תפגע באופן משמעותי בזכויותיה של המתנגדת בקניינה האישי, ותגרור פיצוי קולוסלי שמוערך בסכום של מעל 200 מיליון שקלים, שיושתו על הקופה הציבורית". עוד טענה שימקביץ כי ההפקעה המסומנת ותכליתה אינן עומדות בקנה אחד עם הוראות התב"ע, שמאפשרת לשלב תחנה לתחבורה ציבורית עם הבינוי הקיים, וזאת בכפוף לביצוע עבודות חיזוק של המבנים הקיימים ועבודות ניטור הנדרשות להקמת המטרו.

"לאחר הצגת מספר חלופות למיקום אלטרנטיבי של פתח האוורור העל קרקעי, ובהתאם לטענות שהוצגו על ידינו, התקבלה טענתנו כי הפקעת הנכס והריסתו מתייתרות לחלוטין, כך שהקו הכחול של התכנית המאושרת אינו כולל עוד את הנכס, למעט סימון רצועה דרומית לתוואי תת קרקעי".

לדברי אלוני, גם שלב קבלת מכתבי ההפקעה אינו סוף פסוק בהכרח. "הדבר הכי חשוב שצריך לעשות מי שמקבל את המכתבים הללו, הוא לפנות לגורמי מקצוע – שמאים ועורכי דין, על מנת שיבדקו האם ההפקעה היא אכן בלתי נמנעת", היא אומרת. "אנחנו מקבלים הרבה מאד פניות ובודקים כל מקרה לגופו. איפה שאנחנו רואים שאפשר להתנגד ולשנות אנחנו ממליצים לעשות זאת, אבל מצד שני אנחנו לא מחפשים ללכת בכח להילחם בנת"ע. יש מקרים שחבל על הכסף וצריך לקבל את הדין. אבל בכל מקרה, כדאי תמיד להתייעץ עם אנשי המקצוע".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:נת"עהפקעההמטרו
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...