13 אלף דירות שמחברות בין ר"ג, ת"א וגבעתיים: מסמך המדיניות שמקדם מנהל התכנון

מדובר במהלך ליצירת ציר מטרופוליני מתפתח, החוצה את מטרופולין ת"א מזרח-מערב, שאורכו כ-6.5 ק"מ, ועובר ברחוב עמק ברכה בת"א, כצנלסון בגבעתיים ושדרות ירושלים בר"ג. בין היתר מוצע להגדיר את מרחבי תחנות המטרו כמוקד משמעותי עם עירוב שימושים ולתכנן את הציר הראשי כמרחב בעדיפות לתחבורה ציבורית ולהולכי רגל

שיתוף הכתבה
הדמיה של רחוב שנקין בגבעתיים כפי שייראה בתכנון החדש (אירית צרף נתניהו אדריכלות ובינוי ערים)הדמיה של רחוב שנקין בגבעתיים כפי שייראה בתכנון החדש (אירית צרף נתניהו אדריכלות ובינוי ערים)

הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה תל אביב, החליטה על קביעת מדיניות לפיתוח הציר שעובר בתחום הערים תל אביב, גבעתיים ורמת גן. מדובר במהלך שקודם על ידי לשכת התכנון המחוזית, בשיתוף עם שלוש הרשויות המקומיות ומטה מינהל התכנון , ליצירת חזון עבור ציר מטרופוליני מתפתח, בעקבות הקמת גשר עמק ברכה מעל איילון וקידום קווי המטרו לאורכו. המסמך מציע מתווה לתוספת של כ-13,000 יחידות דיור חדשות, תוך פירוט העקרונות התכנוניים לתוכניות מפורטות בדגש על עוצמות ואופי הבינוי, מוקדים עירוניים ופריסת שימושים.

מדובר במסמך המדיניות המתווה מדיניות התחדשות ופיתוח בראיה כוללת בציר אורבני, החוצה את מטרופולין תל אביב מזרח-מערב, שאורכו כ-6.5 ק"מ, ועובר ב-3 רשויות מקומיות: רחוב עמק ברכה בתל אביב-יפו, כצנלסון בגבעתיים ושדרות ירושלים ברמת גן. 

הציר הראשי מחולק למספר מקטעים, כאשר כל אחד מהם בעל אופי ורמת אינטנסיביות שונים. המסמך מזהה 7 מוקדים עירוניים חשובים המיועדים להעצמה של בינוי וריכוז בהם פעילויות שונות ומגוונות. 3 מהם במרחבי תחנות המטרו M2 העתידות לקום: תחנת נוגה, תחנת בן גוריון ותחנת הרא"ה. מוקדים נוספים להם ניתנת התייחסות מפורטת במדיניות, הם: צומת עליית הנוער /עמק ברכה (מפגש בין רשויות מקומיות תל אביב וגבעתיים),כיכר נח הממוקמת בצומת סירקין/כצנלסון (גבעתיים),מתחם "הברקוד" שבין רחובות כצנלסון ושנקין בגבעתיים ודופן דרומית של הר הבנים ברמת גן. 

מטרת המדיניות היא יצירת מרחב לינארי עירוני בר-קיימא המעודד הליכתיות, כלכלה מקומית, מרחב ציבורי איכותי לצד טבע עירוני ודיור מכליל,  תוך הסתכלות רוחבית חוצה רשויות מחד, והעצמת ייחודיות ומקומיות מאידך. בעת גיבוש המסמך ניתנה חשיבות רבה לשיח בין הרשויות, אשר אפשר שילוב בין הרצונות השונים לצד קידום ראיה תכנונית משותפת.

המסמך מציע מתווה לתוספת של כ-13,000 יחידות דיור חדשות, תוך פירוט העקרונות התכנוניים לתוכניות מפורטות בדגש על עוצמות ואופי הבינוי, מוקדים עירוניים ופריסת שימושים. בין עקרונות התכנוניים במסמך: מוצע להגדיר את מרחבי התחנות המטרו כמוקד משמעותי עם עירוב שימושים בהן ובסביבתן, לתכנן את הציר הראשי כמרחב בעדיפות לתחבורה ציבורית ולהולכי רגל, לשפר את הקישוריות בין מבנים ומוסדות ציבור למרחבים ציבוריים פתוחים, לשלב גגות פעילים במבני מגורים חדשים לטובת הרחבת המרחב הציבורי. כמו כן, המדיניות כוללת מספר אזורים ומבנים שיש בהם ערך היסטורי ואדריכלי, בהם מומלץ לתת התייחסות ברגישות יתר בעת גיבוש התכנון. 

בהתאם למדיניות החדשה, מקודמות בימים אלו בשולחן הוועדה המחוזית תוכניות מפורטות לאורך הציר בגבעתיים ורמת גן,  ובניהן תוכניות מפורטות "נוגה /כצנלסון" ו"בן גוריון /כצנלסון", הכוללות בתחומן את ליבת התחנות ואת המרחב הסמוך. התוכניות המקודמות מכוונות ברוח המדיניות המתגבשת לעניין העצמה ותמהיל יחידות דיור, סוגי השימושים, אופי הפיתוח ויצירת המרחב הציבורי. 

יו"ר הוועדה המחוזית תל אביב, ערן ניצן: "מהפכת המטרו מחייבת יצירת חזון תכנוני מטרופוליני בכדי לאפשר קידומן של תוכניות מפורטות. ציר כצנלסון שמחבר בין ת״א גבעתיים ורמת גן הוא סנונית ראשונה של מדיניות מחוזית ברורה במרחב כולו של מטרופולין מאוחד, ומקדמת תפיסה תכנונית משותפת לכל השחקנים שתאפשר ליזמים לקדם תוכניות נקודתיות מועצמות לאורך ציר המטרו".

מתכנן מחוז תל אביב במינהל התכנון, אדר' ארז בן אליעזר: "מסמך המדיניות, שקודם על ידי מינהל התכנון , מהווה חזון תכנוני מחוזי לחיבור בין הערים רמת גן, גבעתיים ותל אביב ויאפשר לתוכניות השונות להתחדשות עירונית שקודמו לאורכה כלי עבודה למינוף תהליכי ההתחדשות לטובת הכלל בראי מערכות הסעת המונים ותחנות המטרו השונות הפרוסות לאורך הציר"


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מנהל התכנוןתל אביבגבעתייםהמטרואיילון

 
מחפש...