42% מהקבלנים: "להמשיך את תמ"א 38 באותה מתכונת"

סקר שביצעה חברת המידע העסקי CofaceBdi מעלה כי 41% מהקבלנים חושבים שיש להפסיק את מחיר למשתכן לאלתר • 73% מהקבלנים צופים גידול בהיקף פעילות החברה שלהם

שיתוף הכתבה

לא מעט קבלנים בעד המשכה של תמ"א 38 כפי שהיא – אך רק רבע מהם בעד המשכה של מחיר למשתכן כפי שהיא. כך עולה מסקר שביצעה חברת המידע העסקי CofaceBdi בשיתוף ארגון הקבלנים והבונים מחוז תל אביב והמרכז.

על פי הסקר, 42% מהקבלנים מעוניינים בהמשכה של תמ"א 38 באותה מתכונת שבה היא פועלת כיום – אם כי שיעור גדול יותר של קבלנים , 43%, טוענים כי יש לבטלה בשנים הקרובות ולהתמקד בתוכניות פינוי-בינוי. 15% מהנשאלים המליצו שתמ"א 38 תהיה באחריות הרשויות המקומיות.

בהתייחס לתרומתה של תוכנית מחיר למשתכן , התוצאות היו ברורות יותר: 83% מהנשאלים ענו כי התוכנית לא תרמה, או תרמה מעט, לבלימת מחירי הדיור. 7% ענו כי היא תרמה רק לפריפריה, ו-10% בלבד מהקבלנים השיבו כי התוכנית תרמה באופן משמעותי לבלימת מחירי הדיור. הספק באשר לתרומתה של התוכנית לירידה במחירים עולה גם מהתשובה לשאלה המתייחסת לעתידה של התוכנית: 41% מהנשאלים סבורים כי יש להפסיקה לאלתר, 34% טוענים כי יש להמשיכה במתוכנת מצומצמת, ו-25% השיבו כי צריך להמשיכה במלוא התנופה. 

הנתונים המעודדים של הסקר מגיעים מההתייחסות להיקפי הפעילות החזויים בענף: 52% מהקבלנים צופים גידול או גידול מהותי בהיקף הפעילות של הענף ב-2020, ו-73% מהנשאלים השיבו כי הם צופים גידול או גידול מהותי בהיקף הפעילות של החברה שבה הם עובדים. 8% בלבד צופים קיטון בהיקף פעילות הענף בשנה הבאה. 

מחירי הדיור, כך לפי הקבלנים, צפויים להמשיך ולעלות: 65% מהנשאלים אמרו כי הם צופים עלייה במחירי הדירות בשנה החולפת, 28% צופים כי לא יחול שינוי כלל ו-7% בלבד מהקבלנים סבורים כי מחירי הדירות צפויים לרדת. מבין הנשאלים שצופים עלייה במחירי הדירות, הצפי הממוצע לעלייה עומד על 4.5%. שיעור הקבלנים שמעריכים שמחירי הדירות יעלו הוא הגבוה ביותר זה 3 שנים.

מנתוני הסקר עולה עוד כי עלות המימון בענף התייקרה, וזאת לאחר מגמת ירידה שנרשמה בשנים האחרונות. לשאלה אם חל שינוי ביכולת להשיג אשראי בענף, ענו 37% מהמשיבים כי היכולת להשיג אשראי בענף עלתה או עלתה מאוד, וזאת לעומת 18% שהשיבו כי היכולת להשיג אשראי ירדה.
 
הקבלנים שהשתתפו בסקר נשאלו גם מה היא לדעתם הסיבה לשחיקת הרווחיות בקרב קבלנים מבצעים. 39% השיבו כי הסיבה היא תמחור לקוי מצד הקבלנים המבצעים, 35% סבורים כי הסיבה היא מחסור בפרויקטים שמאלץ קבלנים לקחת פרויקטים בעלות רווחיות נמוכה, ו-26% טוענים כי הסיבה נובעת מחלוקה לא הוגנת בין היזם לקבלן המבצע. 

עוד התבקשו הקבלנים להעריך מה הן הבעיות המרכזיות בענף הבנייה. 62% העריכו כי עודף בירוקרטיה מהווה את הבעיה המרכזית, 41% מהמשתתפים הצביעו על מחסור בהקצאת קרקעות לשיווק בשוק החופשי ו-41% על מחסור בעובדים מקצועיים; 21% העריכו כי הבעיה המרכזית היא הקושי בהתנהלות מול הבנקים בקבלת אשראי, 19% אמרו כי מדובר במוסר תשלומים ירוד ו-16% טענו כי המצב הפוליטי אחראי לכשלים בענף הבנייה.    

יהודה כתב, יו"ר ארגון הקבלנים והבונים מחוז תל אביב והמרכז וסגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ: "אחת הדרכים לצמצום מצוקת הדיור היא ההתחדשות העירונית, המאפשרת תוספת של דירות חדשות במרכזי הערים ובשכונות הוותיקות. על מנת שהתוכנית תצליח, הסמכויות בעניינה צריכות להיות בידי הממשלה, שכן אנחנו רואים כיצד ראשי ערים משנים את המדיניות העירונית חדשות לבקרים. 

חייבת להיות אחידות במדיניות הממשלתית והמקומית, מדיניות שתיקח בחשבון את צורכי התושבים ושמירה על ביטחונם שזו המטרה החשובה ביותר. פתרונות אלו יקרבו אותנו ליעד שהציבה הממשלה הקודמת – 2.5 מיליון דירות בשנת 2040".

סקר ציפיות הקבלנים שערכה חברת המידע העסקי CofaceBdi, כפי שהיא עושה מדי שנה, נערך לקראת כנס ארגון הקבלנים והבונים מחוז תל אביב והמרכז, שייערך באילת בסוף השבוע ונפתח באופן רשמי היום, בפאנל ראשי ערים שיחל ב-16:30.

לחדשות נדל"ן, עדכונים יומיומיים, דעות וניתוחים, הורידו את אפליקציית מרכז הנדל"ן
אנשי נדל"ן, בואו לשמוע ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק רק נדל"ניסטים ותיחשפו לתכנים בלעדיים לתעשייה


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מחיר למשתכןמחירי הדיורארגון הקבלנים והבונים במחוז תל אביב והמרכזיהודה כתבענף הבינויCofaceBdi
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...