דווקא עכשיו: ההזדמנות הגדולה בנדל״ן המסחרי

מקסים ליברזון, מייסד קבוצת Liberty מסביר למה שוק הנדל"ן המסחרי והמשרדים הוא הזדמנות שלא כדאי לפספס: "זה הבית השני של העובדים – וההשקעה הראשונה של המשקיעים"

שיתוף הכתבה
מקסים ליברזון (ענבל מרמרי)מקסים ליברזון (ענבל מרמרי)

בזמן שהשיח הציבורי גדוש בדיבורים על האטה, עודף היצע וחללים ריקים – הגיע הזמן לעשות סדר בתמונה האמיתית של שוק הנדל"ן המסחרי. "אני לא בא כדי להמתיק מציאות, אלא בדיוק להפך – עבור מי שחושב לטווח ארוך, מבין מגמות שוק ויודע לזהות הזדמנויות במקום שאחרים רואים רק סיכונים או רעש", אומר מקסים ליברזון, מייסד קבוצת  Liberty.
"נכון – בונים המון", הוא אומר. "עשרות פרויקטים של מגדלים למשרדים נבנים במקביל, מאות אלפי מטרים חדשים נכנסים לשוק. והנתונים לא משקרים: חלק גדול מהם עומדים ריקים. אבל השאלה האמיתית היא לא מה בונים, אלא למי בונים".


אתגרי העידן החדש
השנים האחרונות הציבו אתגרים חסרי תקדים בפני שוק הנדל"ן המסחרי בישראל. תחילה מגפת הקורונה שהובילה למעבר המוני לעבודה מהבית, ובהמשך המצב הביטחוני המורכב שהשפיע על כלל המשק הישראלי. אירועים אלה אילצו את השוק לבצע התאמות משמעותיות ולחשוב מחדש על תפקידם של משרדים בעידן המשתנה במהירות.
"מה שראינו הוא לא היעלמות של המשרד, אלא טרנספורמציה של התפקיד שלו", מסביר ליברזון. "חברות היום מחפשות חללי עבודה שמשלבים פונקציונליות עם עיצוב מתקדם ואזורי מפגש שמעודדים שיתוף פעולה ויצירתיות. המשרד הפך ממקום שחייבים להיות בו למקום שרוצים להגיע אליו". 
לדבריו, דווקא בעידן של מודלים היברידיים, עסקים מחפשים משרד איכותי, נגיש, מעוצב, ולא מגה-קומפלקס שקשה לתפעל. "הם רוצים מקום שהוא גם פרקטי – וגם מרגיש כמו בית", אומר ליברזון. "וזה בדיוק מה שאנחנו מספקים".


להבין את ההבדל בין רעש לסיגנל
רוב הפרויקטים שנבנים היום מיועדים לחברות ענק – עם שטחי ענק של קומה שלמה, ולעיתים גם 50 קומות. "שם", מבהיר ליברזון, "אכן יש תחרות, האטה, ולעיתים גם סיכון. אנחנו לא שם".
"אנחנו", הוא מוסיף, "מתמקדים בדיוק איפה שהשוק רוצה לנחות. בקבוצת Liberty  אנחנו בוחרים את הפרויקטים הנכונים, במיקומים הכי חמים, ובגודל היחידות שיש להן תמיד ביקוש: משרדים קטנים ובינוניים, שמתאימים לעסקים, נותני שירותים, יזמים, סטרטאפים ומקצועות חופשיים."
לדבריו, הביקוש למשרדים קטנים ובינוניים לא נעלם – להפך. דווקא בעידן של מודלים היברידיים, עסקים מחפשים משרד איכותי, נגיש, מעוצב, ולא מגה-קומפלקס שקשה לתפעל. "הם רוצים מקום שהוא גם פרקטי – וגם מרגיש כמו בית. וזה בדיוק מה שאנחנו מספקים", הוא מסביר.
באופן מפתיע, המצב הביטחוני דווקא חיזק את הצורך במשרדים - הן כמקום מפגש חברתי לעובדים והן כמסגרת שמייצרת תחושת יציבות באקלים של אי-ודאות.

צילום: פרימה סיסיי


מסיפור אישי לאימפריה עסקית
סיפורה של קבוצת ליברטי מתחיל לפני 14 שנים, כשמקסים ליברזון עלה לישראל כחייל בודד במסגרת תוכנית "נעלה". "הגעתי לכאן בלי כלום", משתף ליברזון. "השארתי מאחור משפחה, חברים וכל מה שהיה מוכר. היה לי רק דבר אחד - נחישות לבנות כאן עתיד".
אחרי שירותו הצבאי, ליברזון החל בתחום התיווך המסורתי, אך מהר מאוד הבין שמשהו שם לא מתאים לחזון שלו. "לא רציתי להיות עוד מתווך שמוכר נכסים", הוא מסביר. "חיפשתי דרך להשפיע באמת, ליצור ערך אמיתי למי שעובד איתי".
התשובה הגיעה בדמות התמחות בנדל"ן מסחרי, תחום שליברזון זיהה כבעל פוטנציאל עצום בישראל. "הבנתי שמשרד או חנות זה לא רק קירות ותקרה - זו החלטה אסטרטגית שיכולה להשפיע מהותית על הצלחת העסק", אומר ליברזון. "כשחברה בוחרת מיקום, היא בעצם מקבלת החלטה על העתיד שלה".
היום, החברה מנהלת פורטפוליו מרשים של נכסים מסחריים ברחבי גוש דן, עם התמחות מיוחדת במגדלי יוקרה ובפרויקטים חדשניים. הקשרים העסקיים שליברטי פיתחה עם יזמים, חברות בנייה וגורמים מובילים בשוק מאפשרים לה גישה בלעדית להזדמנויות נדירות שלרוב אינן מגיעות לשוק הפתוח.


ארבעה יתרונות שקשה להתעלם מהם
כששואלים את ליברזון מדוע משקיעים צריכים להתמקד בנדל"ן מסחרי במקום בנדל"ן למגורים - תחום הנחשב "בטוח" יותר בעיני רבים - התשובה שלו ברורה ומבוססת.
"נדל"ן מסחרי מציע ארבעה יתרונות מרכזיים שקשה להתעלנדלןם מהם", הוא מסביר. 
- שוכרים עסקיים הם בדרך כלל יותר מקצועיים ומבינים את חוקי המשחק. הם פחות רגשניים ויותר עניינים, וזה מוריד משמעותית את רמת החיכוך במערכת היחסים. 
- מרבית הנכסים המסחריים שהקבוצה מתמחה בהם ממוקמים במגדלים חדשים ומתוחזקים היטב. בניגוד לדירה יד שנייה שעלולה לבוא עם הפתעות ועלויות תחזוקה בלתי צפויות, הנכסים שלנו מנוהלים ברמה גבוהה ומפוקחת. 
- התשואה בנדל"ן מסחרי גבוהה באופן מובהק מזו שבנדל"ן למגורים. בעוד שדירה ממוצעת באזור המרכז תניב תשואה של 2.5-3 אחוזים בשנה, נכס מסחרי איכותי יכול להגיע ל-6-7 אחוזים ולפעמים אף יותר. 
- חוזי השכירות בנדל"ן מסחרי נחתמים לטווחים ארוכים יותר - לעתים קרובות לחמש עד עשר שנים, עם אופציות הארכה. זה מבטיח למשקיע שקט נפשי וודאות תזרימית שקשה למצוא בשוק הדירות למגורים, שם חוזים מתחדשים מדי שנה. 
תקופה של אינפלציה גבוהה יחסית, כפי שחווה המשק הישראלי בשנים האחרונות, היתרון התשואתי של הנדל"ן המסחרי מתחדד אף יותר. הפער בתשואה מצטבר לסכומים משמעותיים לאורך זמן, במיוחד עבור משקיעים לטווח ארוך.


מה שמייחד את גישת ליברטי
נראה כי מה שמייחד את קבוצת ליברטי בשוק התחרותי הוא הגישה האסטרטגית לשירות לקוחות. החברה אינה רואה את עצמה רק כמתווך, אלא כיועץ אסטרטגי המלווה את הלקוח לאורך כל התהליך.
"אנחנו מתחילים בהבנה מעמיקה של צרכי הלקוח", מסביר ליברזון. "זה כולל ניתוח של מספר העובדים הנוכחי והצפוי, סגנון העבודה, ערכי המותג, ואפילו העדפות לגבי נגישות לתחבורה ציבורית או קרבה למוקדי פעילות. אנחנו מלווים את הלקוחות שלנו לאורך כל התהליך, החל משלב החיפוש הראשוני, דרך המשא ומתן, ועד לחתימת החוזה וקבלת המפתח."
חשוב לציין שהקבוצה מלווה גם חברות הייטק, ובמקרים אלה אף מספקת שירותים ללא תיווך, כחלק מהתפיסה הכוללת של יצירת ערך אמיתי ללקוח.
השינויים בעקבות השנים האחרונות הובילו את ליברטי לפתח גישות חדשות להתאמת נכסים לצרכים המשתנים של השוק. "אנחנו רואים היום ביקוש לפתרונות גמישים יותר", מציין ליברזון. "חברות רוצות אפשרות להתרחב או להצטמצם בהתאם לצורך, הן מעוניינות בחללים שאפשר לעצב מחדש בקלות, והן מחפשות בניינים עם תשתיות טכנולוגיות מתקדמות שיאפשרו חיבור חלק בין המשרד לעובדים מרוחקים".


בניית קהילה עסקית
אחד ההיבטים המעניינים שקבוצת ליברטי פיתחה בשנים האחרונות הוא יצירת קהילה סביב הנכסים שלה. החברה מארגנת אירועי נטוורקינג, הרצאות מקצועיות וסדנאות עבור הלקוחות שלה, ובכך מייצרת ערך מוסף משמעותי.
"בסופו של יום, נדל"ן עסקי הוא על אנשים וקשרים, לא רק על נכסים", אומר ליברזון. "כשאנחנו מחברים בין יזם טכנולוגי למשקיע פוטנציאלי באירוע שאנחנו מארגנים, יצרנו ערך שהוא הרבה מעבר לשכירות החודשית של המשרד".
הקבוצה פיתחה גם שיתופי פעולה אסטרטגיים עם חברות בנייה מובילות כמו אשטרום , מגדלי לייף וגן, מה שמאפשר לה להציע ללקוחותיה גישה לפרויקטים יוקרתיים עוד בשלבי התכנון.

דן קצ'נובסקי, מנכ"ל מרכז הנדלן, סיפר על על שיתוף הפעולה עם ליברזון בפרוייקט החדש במגדלי לייף. "ליברטי הביאו איתם מקצועיות ויכולת הוצאה לפועל ברמה הגבוהה ביותר," אומר קצ'נובסקי. "זה בדיוק מה שצריך כשמובילים מהלך מהסוג הזה".


למה דווקא עכשיו?
כשנשאל ליברזון למה דווקא עכשיו הזמן להשקיע בנדל"ן המסחרי, הוא עונה בלא היסוס: "כי בעוד השוק הסוער מרחיק אחרים – אנחנו יודעים להבדיל בין רעש להזדמנות. כי עכשיו, כשיש מבחר, אפשרויות מימון טובות יותר, ונכונות של יזמים להקשיב – מי שמבין, יודע שזה הזמן לפעול".
- למה זה חשוב? 
ליברזון: "כי הנדל"ן לא מחכה. הוא תמיד מתקדם, משתנה, ממציא את עצמו מחדש – ומי שיודע לקרוא את המפה, זז מוקדם".
למרות האתגרים הגלובליים והמקומיים, ליברזון מביט על עתיד שוק הנדל"ן המסחרי בישראל באופטימיות זהירה. "ישראל היא אחת המדינות הצפופות בעולם המערבי, עם ביקוש גובר למשרדים באזורי מרכז. המחסור בקרקעות זמינות לבנייה באזורי הביקוש יוצר לחץ מתמיד על מחירים ושכירויות."
לשיטתו, המגמות העיקריות שצפויות להשפיע על השוק בשנים הקרובות כוללות המשך העלייה בביקוש למשרדים "חכמים" עם תשתיות טכנולוגיות מתקדמות, התפתחות של מרכזי עסקים משניים מחוץ לתל אביב, במיוחד באזורים כמו הרצליה פיתוח, רעננה ופתח תקווה, ואימוץ גובר של סטנדרטים סביבתיים בבנייה מסחרית.


בשורה התחתונה
"המטרה שלנו היא להפוך את תהליך הכניסה לנדל"ן המסחרי לנגיש, שקוף ורווחי יותר עבור כל הצדדים," מסכם ליברזון. "כשמשקיע מבין את ההזדמנות, כשיזם מוצא את המקום המושלם לחברה שלו, וכשפרויקט חדש מתמלא בעסקים פורחים - זה הסימן שהצלחנו במשימה שלנו. נדל"ן מסחרי זה לא משחק של מזל – זה משחק של הבנה. מי שמבין, מזהה את הסיגנל בתוך הרעש. ומי שפועל נכון – הופך את המשבר להזדמנות, ואת המשרד לנכס מניב עם ערך יציב ועתיד בטוח".

לפרטים נוספים כנסו לאתר של ליברטי >>>>>


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

  • נא לשלוח הודעה מכבדת

תגיות:שוק הנדל"ןנדל"ן מסחריבניין משרדיםהיצע שטחי משרדים
ניתן להשתמש בחצי המקלדת בכדי לנווט בין כפתורי הרכיב