מכה לענף הבניה: אם לא יחול שינוי, בשבוע הבא יפקע תוקפו של המסלול הפרטי להבאת פועלים
בעוד ימים ספורים, ב-15.12, יפקע תוקפו של "המסלול הפרטי" להבאת פועלים זרים, והמסלול היחיד שיישאר הוא המסלול הבילטראלי שנחשב כיום ללא יעיל. בימים הקרובים תתכנס ועדת המנכ"לים לעובדים זרים ובמשרד השיכון צפויים לבקש את הארכת המסלול. יו"ר התאחדות תאגידי כח האדם: "סגירת הערוץ הזה תהווה מכה קשה מאד לענף"
מנכ"ל משרד השיכון יהודה מורגנשטרן ויו"ר התאחדות תאגידי כח האדם הזר אלדד ניצן (מורג ביטן)
בימים הקרובים תובא להכרעת ועדת המנכ"לים לענייני עובדים זרים סוגיה קריטית ליכולת הייצור של ענף הבניה – הארכת תוקפו של "המסלול הפרטי" להבאת עובדים זרים לענף(מסלול ה-BTB). זאת לאור העובדה כי ב-15.12, כלומר שישה ימים בלבד מהיום, תוקף ההוראה המאפשרת את המסלול הזה פג, ותאגידי כח האדם הזר לא יוכלו עוד להגיש בקשות להבאת עובדים במסלול זה.
אם אכן יתרחש התרחיש המדובר, מדובר יהיה במכה משמעותית לענף, שכן מאז אושר המסלול הפרטי, הפך הוא למסלול הבאת העובדים המועדף, הן בשל המהירות היחסית של הגעתם ובעיקר בשל האיכות הגבוהה יותר של הפועלים המגיעים במסגרתו. זאת בעוד שהמסלול הבילטראלי (בין מדינתי) להבאת פועלים הולך מדחי אל דחי, בפרט על רקע הטענות הקשות בענף לפיהן במסלול זה הובאו לישראל אלפי עובדים שאינם כשירים לעבודה בבניין.
המידע אודות פקיעתו הקרבה של המסלול הפרטי הובא במכתב ששלח לפני מספר ימים מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אל מנהלי תאגידי כח האדם הזר. מהמכתב עולה, כי אם לא יחול שינוי, אזי בעוד שישה ימים מהיום, בתאריך 15.12.24, יפקע תוקפו של המסלול הפרטי להבאת פועלים זרים שלא באמצעות ההסכמים הבילטראליים.
המסלול הפרטי להבאת פועלי בניין זרים נחשב למסלול המהיר יותר להבאת פועלים, וחשוב מכך – הפועלים שהגיעו באמצעותו נחשבים לאיכותיים יותר לעומת הפועלים שהגיעו באמצעות המסלול הבילטראלי. במיוחד אמורים הדברים לגבי פועלים בהודו, שבו חלק ניכר מהפועלים שהגיעו במסלול הבין-מדינתי נחשבים כלא כשירים לעבודה בבניין. מסיבה זו, עצירתו של מסלול זה עלולה להוות מכה קשה למאמצי המדינה וענף הנדל"ן להגדיל את כח האדם הזר האיכותי בענף.
"נבקש לעדכן כי הגשת הבקשות למועמדים תחת מתווה מיונים לא מעשיים צפויה להסתיים ב-15.12.24 ולא ניתן יהיה להגיש בקשות באמצעות הטופס המקוון", כתב מורגנשטרן למנהלי התאגידים. עם זאת, ציין כי בימים הקרובים צפויה להתכנס ועדת המנכ"לים לעובדים זרים לדון בנושא, ו"עם קבלת החלטה עדכנית של וועדת המנכ"לים בנוגע להגדלת המכסה, נעדכנכם בדבר מתווה ההבאה הרלוונטי".
עוד כתב מנכ"ל משרד השיכון כי "החלטת הממשלה 1752 וועדת המנכ"לים לעובדים זרים אישרה כניסתם של עד 20,000 עובדים זרים תחת מסלול BTB. משרד הבינוי והשיכון פנה לוועדת המנכ"לים לעובדים זרים בבקשה להגדלת המכסה, אך טרם התקבלה החלטה", והוסיף כי "כניסתם של העובדים הזרים שאושרו ע"י רשות האוכלוסין וההגירה פועלת בשיטת כל הקודם זוכה ונכון להיום, על פי עדכון רשות האוכלוסין וההגירה, נכנסו לישראל כ-11,000 עובדים בסך הכל וישנם עוד כמה אלפים הנמצאים בהליכי אישור של רשות האוכלוסין וההגירה לטובת כניסתם לישראל".
בשיחה עם " מרכז הנדל"ן ", אמר אלדד ניצן, יו"ר התאחדות תאגידי כח האדם הזר בענף הבניה, כי "עד כה 11 אלף עובדים אושרו במתווה הפרטי ועוד כ-7,000 עובדים תקועים בשרשרת הבירוקרטית, כלומר אנחנו על סף 20 אלף פועלים שלגביהם נעשו פניות. סגירת הערוץ הזה תהווה מכה קשה מאד לענף.
מה לגבי המסלול הבילטראלי?
"כרגע אין מסלול בילטראלי. המדינות לא משתפות פעולה עם ישראל בנושא. מהודו הגיעו עובדים מתחת לכל ביקורת במסלול הזה ולכן הקבלנים לא רוצים להתקרב לבילטראלי. הקבלנים רוצים רק פועלים במסלול פרטי. כרגע יש בארץ 40 אלף עובדים זרים, מתוכם כחצי הגיעו במתווה הפרטי. כעת צריך שוועדת המנכ"לים תאשר הגעה של עוד 20 אלף במסלול הפרטי. אם התהליך ייעצר לא יגיעו עוד עובדים לארץ והכל יהיה תקוע".
כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!
תגובות