המטרו יגיע גם לירושלים? מנהל התכנון הציג תכנון ראשוני; העלויות מוערכות בעד 50 מיליארד שקל

בדיון בוועדה המחוזית ירושלים הוצגו תרחישי הפיתוח לעיר לשנת 2050, אז צפויה אוכלוסייתה להגיע ל-1.8 מיליון נפש. אחד התרחישים כולל מערכת מטרו, כדי להתמודד עם הצפיפות, זיהום האוויר והפקקים. במקביל פורסם מכרז לבדיקת היתכנות הפרויקט, שצפויה להתבצע ב-2025. יו"ר הוועדה המחוזית: "חזון מרגש וחשוב ביותר"

שיתוף הכתבה
מנכ"ל מינהל התכנון, רפי אלמליח, על רקע ירושלים (לע"מ, שאטרסטוק) מנכ"ל מינהל התכנון, רפי אלמליח, על רקע ירושלים (לע"מ, שאטרסטוק)

תכנון ראשוני למטרו בירושלים: מינהל התכנון קיים היום (ב') דיון בראשות מנכ"ל מינהל התכנון, רפי אלמליח, בוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה ירושלים, ובמסגרתו הוצגו לראשונה תרחישי הפיתוח לעיר ירושלים לשנת 2050, כולל קידום מערכת המטרו בעיר. עם זאת יש לציין כי מדובר בשלב מוקדם ללוחות זמנים לתחילת ביצוע העבודות וסיומן. הקמת מערכת המטרו בירושלים היא פרויקט תשתית לאומי רחב היקף, שהיקף ההשקעה הצפוי בו, על פי הערכות ראשוניות, נע בין 34 ל-50 מיליארד שקל.

העבודה שנערכה בהובלת חטיבת התשתיות במינהל התכנון, היא פרי יוזמה משותפת של כמה גופים, בהם משרד התחבורה, עיריית ירושלים וצוות תוכנית אב לתחבורה. עבודה זו, הנשענת על ניתוח של נתונים דמוגרפיים, כלכליים ותחבורתיים, בוחנת לראשונה את השלכות ציפוף העיר ירושלים בטווח הארוך, כאשר שנת היעד היא 2050, בה אוכלוסיית העיר צפויה להגיע ל-1.8 מיליון נפש. 

תרחישי הפיתוח כוללים מערכת מטרו, לשם תנועה יעילה ומהירה ותמיכה בגידול האוכלוסייה הצפוי וכן הפחתת השימוש ברכב הפרטי. על פי התחזיות, כדי לשמור על אופייה הייחודי של העיר יחד עם הגידול הצפוי באוכלוסייה, יידרשו גם שיעורי מימוש גבוהים של התחדשות עירונית - בין 70% ל-80% מהבנייה החדשה.

המטרו: הפחתה משמעותית בזיהום האוויר והפקקים

מערכת מטרו תת-קרקעית הוצגה כאמור ככלי הכרחי להתמודדות עם הגידול הצפוי באוכלוסייה ובתנועה. במהלך הדיון ניתנה סקירה על ההתקדמות המשמעותית שנעשתה בשני העשורים האחרונים בקידום מערכת הסעת המונים בירושלים, בדגש על רשת קווי הרכבת הקלה. הקו האדום פעיל מזה כעשור, הקווים הכחול והירוק נמצאים בשלבי הקמה, ורשת הרכבות צפויה לתפקד באופן מלא עד סוף העשור. במקביל צוות תוכנית אב לתחבורה בעיר פרסם מכרז לבדיקת היתכנות הפרויקט, שצפויה להתבצע בשנת 2025. 

יתווסף גם מטרו? הרכבת הקלה בירושלים (שאטרסטוק) יתווסף גם מטרו? הרכבת הקלה בירושלים (שאטרסטוק)

מערכת המטרו צפויה להתווסף למערכות אלו ולתרום משמעותית להפחתת זיהום האוויר ועומסי התנועה בירושלים, באמצעות עידוד השימוש בתחבורה ציבורית והפחתת התלות ברכב פרטי. המטרו יאפשר גישה נוחה ומהירה למרכז העיר ולמוקדי התעסוקה עבור תושבי השכונות הפריפריאליות, ויגביר את הנגישות לשירותים חיוניים. עם זאת ממינהל התכנון נמסר כי מדובר בשלב מוקדם ללוחות זמנים לתחילת ביצוע העבודות וסיומן. היקף ההשקעה הצפוי במטרו, על פי הערכות ראשוניות, נע בין 34 ל-50 מיליארד שקל.

בעבודה גם יש כאמור דגש על חשיבות ההתחדשות העירונית ככלי לציפוף עירוני, והצעת מדיניות לתמרוץ התחדשות עירונית  באזורים  אסטרטגיים ובסמיכות  לתחנות המטרו העתידיות. העבודה בוחנת גם את הפוטנציאל הכלכלי והחברתי הגלומים בציפוף העיר, כגון  יצירת מקומות תעסוקה ועידוד השקעות, תוך שמירה על איכות חיים גבוהה לתושבים והבטחת נגישות לשירותים ציבוריים ושטחים  ירוקים. עוד העבודה מקדמת עקרונות של בנייה ירוקה ופיתוח בר קיימא, ומספקת בסיס ידע לקבלת החלטות אסטרטגיות לגבי עתידה  של  הבירה.

"קידום מטרו לעיר הינו חזון מרגש וחשוב ביותר"

מנכ"ל מינהל התכנון , רפי אלמליח: "מדובר ביום היסטורי. הבאנו היום בזמן שיא תכנון מקדים של קווי מטרו בנוסף לעבודה אורבנית משלימה. ירושלים נמצאת בתנופת פיתוח חסרת תקדים וכדי להיערך לכך ולכן מערכת מטרו היא קריטית. מדובר באתגר לאומי הדורש שיתוף פעולה בין משרדי הממשלה, הרשויות המקומיות וכלל הגורמים המעורבים. אנו גאים להוביל את התהליך הזה ולעבוד יחד למען עתידה של ירושלים, אשר יאפשר לנו ליצור עיר מודרנית, נגישה ומתקדמת, הנותנת מענה לצורכי התושבים". 

סמנכ"לית תשתיות במינהל התכנון, יעל סלומון: "מערכת המטרו היא עמוד השדרה של העיר, שבהתאם לתרחישי הפיתוח שהוצגו זכאית לה וזקוקה לה. המטרו יאפשר לנו לתמוך בגידול האוכלוסייה הצפוי, ולאפשר את הציפוף העירוני הדרוש כדי ליצור עיר משגשגת, בת קיימא ונגישה לכל תושביה".

יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה ירושלים, שירה תלמי-באבאי: "תוכנית המטרו תאפשר את המשך מגמות הפיתוח של העיר לתעסוקה ומגורים. יחזק את מעמדה של ירושלים כמרכז המטרופולין ויהפוך את העיר למקום נעים נוח ונגיש יותר בדגש על עירוב שימושים , עיר 15 דקות ועיר רב מוקדית. קידום מטרו לעיר הינו חזון מרגש וחשוב ביותר. רשת המטרו תהווה השלמה של רשת קווי הרכבת הקלה העיליים ותאפשר את המשך פיתוח העיר לתעסוקה ומגורים תוך כדי שיפור השירות התחבורתי ושיפור איכות החיים בעיר".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:הרכבת הקלה בירושליםרפי אלמליחמנהל התכנוןמטרועיריית ירושלים

 
מחפש...