" המלחמה שנכפתה עלינו היא טראומה לאומית, ומצד שני, זה מדרבן עוד יותר להעניק לדיירים תחושת מוגנות וביטחון"

הפנים מאחורי ההתחדשות העירונית עם יוסי חזן, סמנכ"ל התחדשות עירונית בקרדן נדל"ן, שמספר איך עבר מעריכת דין ליזמות, מתאר את מה שהשתנה בעשור האחרון בתחום ומגלה באיזה פרויקט היה גר בעצמו

שיתוף הכתבה
יוסי חזן (צילום: קרדן נדל"ן ייזום ופיתוח בע"מ) | ברקע: פרויקט רחוב אילת, חולון, קרדיט: קסם ההדמיותיוסי חזן (צילום: קרדן נדל"ן ייזום ופיתוח בע"מ) | ברקע: פרויקט רחוב אילת, חולון, קרדיט: קסם ההדמיות

מאז השבעה באוקטובר עשיית ההתחדשות קיבלה משנה תוקף. עבור יוסי חזן המלחמה מדרבנת ומדגישה את הצורך במיגון ובהגדלת תחושת הביטחון אצל הדיירים. הוא יוצא נגד התפיסה הרווחת שהיזמים חותרים למקסם את הרווחים ומציע לאנשי המקצוע להתמקד במקצועי: " אם לא ניתן לאמירות והנחות שגויות לנהל את התהליך ונתמקד בהיבטים המקצועיים והאנליטיים – הכל ירוץ מהר יותר וטוב יותר".

מה גרם לך להתחיל לעסוק בהתחדשות עירונית?

ביום השני שלי להתמחות בעריכת דין, בשנת 2014, נדרשתי להכין נספחים לתיק חתימות של הסכם פינוי בינוי בהוד השרון – זו הייתה הפעם הראשונה שנתקלתי בתחום הזה. בהמשך הדרך התמקצעתי בהתחדשות עירונית כעו"ד, ובין היתר, ייצגתי גם את חברת קרדן נדל"ן . ארבע שנים חלפו ועברתי צד; ממשרד עורכי דין לחברת נדל"ן, שם מצאתי חיבור אישי ומקצועי. משנת 2018 כיהנתי בחברה במספר תקפידים, לרבות ניהול מחלקת ההתחדשות העירונית, וכיום אני מכהן כסמנכ"ל התחדשות עירונית בחברה. 

מה שמשך אותי לתחום הוא היכולת להשפיע על תהליכים משמעותיים הקשורים באנשים. אנחנו מבטיחים וסוללים דרך לבעלי הזכויות לממש את החלום שלהם. אנחנו יוצרים שכונות יש מאין בתוך מרקם עירוני קיים, רותמים את הגורמים התכנוניים ועוד. הכל זה אנשים. לנסוע ברחוב ולראות את הפרויקט הזה, או הפרויקט ההוא שהייתי שותף בהובלתו – זה מספק וממחיש את הפירות של העבודה הקשה. 

ספר על חוויה משמעותית שזכורה לך.

בשנתיים האחרונות אנחנו מקדמים מתחם פינוי בינוי באחת מערי הדרום שנפגעה באופן משמעותי בשבעה באוקטובר. יש הרבה אתגרים וקשיים בקידום הפרויקט. לצערי, יש מספר דיירים שכבר לא איתנו בעקבות האירועים. זה מדרבן ומדגיש את הצורך לקדם את הפרויקט ולהעניק לדיירים תחושת מוגנות וביטחון. זה ערך עליון, מעבר לכל הדברים. 

מהו הדבר הכי חשוב שכל מי שניגש לפרויקט התחדשות צריך לדעת?

כל מי שעוסק בהתחדשות עירונית חייב לגלות יכולת איפוק וסבלנות גבוהה מאוד. ריבוי הגורמים והאינטרסים מחייב סבלנות אין קץ ובעיקר יכולת תקשורת בין אישית מפותחת מן מהרגיל. אם אתה חושב להיכנס לתחום, קח שאיפה גדולה, צריך כאן הרבה אוויר, זו ריצה למרחקים ארוכים. 

אם היית יכול לשנות דבר אחד שיאיץ את תהליך ההתחדשות – מה היית עושה?

הייתי פועל לשנות את התפיסה הרווחת ושאינה מוצדקת מצד הרשויות כי ליזם יש רווח מוגזם והוא רק מנסה למקסם אותו ולהרוויח זכויות נוספות. הייתי שמח אם לגורמים המקצועיים ברשויות תהיה יותר היכרות עם העולם היזמי-כלכלי והביצועי. אנחנו כיזמים חווים קשיים רבים והתחום שלנו דינמי מאוד ומושפע ממצבים משתנים, כמו המלחמה. במקום שנמצא אוזן קשבת אצל הרשויות וגורמי התכנון, אנחנו מוצאים את עצמנו מתגוננים ומצטדקים מהרגע הראשון בתהליך לגבי כמות היחידות או השטחים בכל תכנית. אם לא ניתן לאמירות והנחות שגויות לנהל את התהליך ונתמקד בהיבטים המקצועיים והאנליטיים – הכל ירוץ מהר יותר וטוב יותר. 

באיזה פרויקט שאתה מקדם היית גר בעצמך?

הייתי גר בפרויקט של חברת קרדן נדל"ן   במתחם רח' אילת בחולון. הוא כולל שישה מבנים המתוכננים לכלול את כל השימושים היום-יומיים שדייר צריך: מגורים, משרדים, מסחר וגם מעונות יום. נראה לי מגניב, שיום אחד, אני לא אצטרך להניע את הרכב ולצאת מהבית. הכל יהיה באותו המקום. 

לאילו עסקאות לא תתקרב לעולם?

בחברת קרדן אנחנו מתמקדים בפרויקטים של פינוי בינוי . הם צורכים הרבה משאבים ואנרגיות, ולכן, היכן שנזהה שאין בשלות מסיבה כלשהי – לא נהיה בפרויקט הזה. חוסר רצון של דיירים, סכסוכים בין דיירים ליזמים, קידום פרויקטים במקומות בהם אין היתכנות לקידום ברמה העירונית, אלה רק חלק מן המקרים. אנחנו משתדלים מאוד להיות ממוקדים כל הזמן וגם לשאול את עצמנו, כמעט בכל יום מחדש, האם יש היתכנות ברת קיימא לפרויקטים שאנחנו מעורבים בהם. 

איך תחום ההתחדשות השתנה לאורך השנים שאתה פועל בו?

התחום השתכלל במספר רב של היבטים. מצד הדיירים, כיום הם מאוד מודעים לתחום בכל המישורים והם הרבה יותר מעורבים. יש יותר יזמים ויותר בעלי מקצועי שממוקדים בתחום ההתחדשות העירונית. עם זאת, כמו כל תחום שמתפתח וצומח באופן מהיר, הוא מתחיל לקבל גיבנת של בירוקרטיות, חלקן מיותרת – התהליכים הפכו להיות מורכבים הרבה יותר מבעבר.

 

ספר משהו שאף אחד לא יודע עליך בענף הנדל"ן.

יש לי עבר בשירותי הביטחון ואני אוהד מושבע של מכבי תל אביב בכדורגל. הפרויקטים שלנו תמיד מתוקתקים עם תיקיות מפורטות והכל מתויק בהן, וברמה האישית אני חולה סדר וניקיון. ועוד דבר, אני מאוד מאמין בתוספת של חוש הומור בעולם ההתחדשות העירונית. אני מקפיד לפזר אותו בוועדות מחזויות, בכנסי דיירים וגם בישיבות מאוד רציניות. צריך לדעת ליהנות מהיום יום כמה שניתן.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:הפנים מאחורי ההתחדשות העירוניתקרדן נדל"ןיוסי חזן
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...