שמורות הטבע והנחלים על הכוונת: האוצר מבקש להפנות חצי מהתקציב לשימורם לטובת הסכמי הגג

על פי חוק ההסדרים המתגבש, יופנו 50% מכספי "הקרן לשמירה על שטחים פתוחים" לתכנון פארקים בתוך הערים, כחלק מהסכמי הגג שעליהם חותמת המדינה מול הרשויות המקומיות לשם האצת הבניה. הארגונים הירוקים זועמים וגם במשרד להגנת הסביבה טוענים: "ספק אם ההצעה עולה בקנה אחד עם הוראות החוק"

שיתוף הכתבה
שר האוצר סמוטריץ' בוועדת הכספים (נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)שר האוצר סמוטריץ' בוועדת הכספים (נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

הקרן לשמירה על שטחים פתוחים עומדת בפני שינוי משמעותי על פי טיוטת חוק ההסדרים לשנת 2025 שהופצה לאחרונה. על פי הטיוטה, 50% מתקציב הקרן ייועדו לתכנון ופיתוח שטחים פתוחים ושטחי פנאי הנכללים בתוכניות המקודמות בהסכמי גג. זאת במטרה "לייעל את השימוש בתקציבי הקרן לשטחים פתוחים ולתמוך בשמירה על השטחים הפתוחים ברשויות מקומיות בהן יש פיתוח מואץ". בכך למעשה יפחת באופן משמעותי התקציב המופנה לפיתוחם של שטחים ירוקים מחוץ לערים בהם נחלים, אגמים ושמורות טבע.

הקרן לשטחים פתוחים פועלת מאז שנת 2013 ונחשבת לאחד הכלים הכלכליים היעילים ביותר לשמירה על השטחים הפתוחים בישראל. מאז תחילת פעילותה בשנת 2013, הקרן תקצבה כ-1,100 מיזמים שונים בהיקף כולל של כמיליארד וחצי שקל (ממוצע של 125 מיליון שקל בשנה), ותרמה לפרויקטים ירוקים רבים ברחבי הארץ, בהם אגמון פולג, נחל תנינים, יסוד המעלה, אשדוד, אגם ירוחם, אגמון חפר ומורד הירדן.

בראש הקרן עומד מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל (כיום ינקי קוינט) והנהלתה מונה 8 חברים נוספים בהם מנכ"ל משרד השיכון, ראש מינהל התכנון , וכן נציגי המשרד להגנת הסביבה והארגונים הירוקים.

המשרד להגנת הסביבה: "ספק אם ההצעה חוקית"

המהלך המוצע עורר התנגדות חריפה מצד המשרד להגנת הסביבה. במכתב שנשלח על ידי הלשכה המשפטית של המשרד למשרד האוצר נכתב כי "התיקון המוצע קושר בין פיתוח למגורים בתוך הערים והשטחים המבונים לבין תקציבי הקרן לשטחים פתוחים, וזאת בניגוד לתכלית שבבסיס הקמתה של הקרן לשטחים פתוחים המקדמת ראייה מרחבית גיאוגרפית של שטח פתוח, כגון מסדרונות אקולוגיים ואגני נחלים. ספק אם ההצעה עולה בקנה אחד עם הוראות החוק". המשרד מוסיף כי שינוי התקנות תוך קישור להסכמי הגג עלול לפגוע במטרות הסביבתיות של הקרן ולגרום להקצאת משאבים מוגזמת לפרויקטים בתוך השטחים העירוניים המבונים.

עוד טוענים במשרד להגנת הסביבה כי השינוי המוצע יגרום להטיה במנגנון להענקת התקציבים לרשויות, שכן לרוב הרשויות אין כיום הסכמי גג, במיוחד רשויות מהמגזר הערבי ומועצות אזוריות בהן נמצאים רוב השטחים הפתוחים. השינוי המוצע אינו לוקח בחשבון פרויקטים חוצי רשויות, כגון פרויקטים באגני ניקוז ובנחלים, ועלול לגרום לאישור פרויקטים נחותים באיכותם כדי לנצל 50% מהתקציבים.

הארגונים הירוקים: "פגיעה בפיתוח הסביבתי"

גם הארגונים הירוקים מתנגדים לתיקון המוצע. אסף זנזורי, מנהל תחום התכנון בחברה להגנת הטבע, מציין כי "ההחלטה שמקדם משרד האוצר פוגעת בקרן מתפקדת, בעלת תרומה משמעותית לפיתוח סביבתי ונופי בישראל. הקרן מקדמת פרויקטים מכל הרמות ומאפשרת את הפיתוח והשיקום של שטחים פתוחים משמעותיים, שאין להם מקור תקציב אחר". זנזורי מוסיף כי הממשלה צריכה להגדיל את תקציב הקרן ולא לקצץ אותו, במיוחד לאור הגידול באוכלוסייה ושינוי האקלים.

מטעם רשות הטבע והגנים נמסר: "ההחלטה שמנסה לקדם משרד האוצר פוגעת בעקרון שלשמה הוקמה הקרן. התקציבים משמשים לשיקום שטחים פתוחים שסבלו מפגיעות והזנחה, הסדרת שבילי טיול חדשים, הקמת מצפורים, שימור נחלים והקמת שבילי אופניים בשטחים הפתוחים. זאת חובתנו המוסרית והערכית כלפי הציבור והדורות הבאים. ההשפעה הצפויה של השינוי כוללת פגיעה קשה בשיקום ובפיתוח השטחים הפתוחים במדינה".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:חוק ההסדריםשטחים פתוחיםהקרן לשמירה על שטחים פתוחיםהמשרד להגנת הסביבה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...