"לא רחוק היום וכולכם תעופו לקיבינימט": הפוסט שהביא להרחקת התאחדות האדריכלים מדיונים מקצועיים במטה התכנון

פרסום ראשון: יו"ר התאחדות האדר' אורנה אנג'ל פרסמה בעמוד הפייסבוק הרשמי של הארגון מכתב ששלחה לבכיר במנהל התכנון בו הוסיפה כי "הדבר שמנחם אותי הוא שפקידי האוצר מנהלים את תקציב המדינה כה רע, שלא יהיה מנוס מלפגוע בפנסיות השמנות שאין לי מושג למה אתם מקבלים". בתגובה ששלח יו"ר מטה התכנון כתב כי התנהלות ההתאחדות "פוגעת ביעילות הדיונים ובמטרתם" וכי בכוונתו לשתף פעולה עם ארגון מקצועי אחר

שיתוף הכתבה
אורנה אנגל, יו"ר התאחדות האדריכלים ונתן אלנתן, ראש מטה התכנון (רמי חכם, רז רוגובסקי, שאטרסטוק)אורנה אנגל, יו"ר התאחדות האדריכלים ונתן אלנתן, ראש מטה התכנון (רמי חכם, רז רוגובסקי, שאטרסטוק)

פרסום ראשון: פוסט בוטה שפרסמה לאחרונה התאחדות האדריכלים בעמוד הפייסבוק הרשמי שלה הוביל להחלטה של ראש מטה התכנון ויו"ר המועצה הארצית לתכנון ולבניה, נתן אלנתן, להרחיק את נציגי ההתאחדות מדיוני מוסדות התכנון. הדבר קורה בתקופה שבה נדונים נושאים רבים הקשורים קשר ישיר לעבודת האדריכלים, בהם הפיכת תקנות הרישוי העצמי למחייבות, ההסדרה של סוגיית תכניות העיצוב בוועדות המקומיות ועוד.  

הפוסט שהעלה את קצפו של אלנתן פורסם ב-6 באוקטובר, ובו פנייה שכתבה יו"ר התאחדות האדריכלים אורנה אנג'ל ליאשי סער, מנהל אגף בכיר רישוי, תקנות ומכונים בחטיבת הרגולציה במנהל התכנון, בעקבות אי הזמנתם של אדריכלים (כך נטען) לדיונים שנערכו לגבי תיקוני החקיקה בנושא "מורשה להיתר" שצפויים לאפשר לאדריכלים פרטיים להנפיק בעצמם היתרי בנייה במקום הרשות המקומית במקרים מסוימים.

למכתב המלא של נתן אלנתן 

בין היתר כתבה אנג'ל: "מאמינה שלא רחוק היום, הארץ תשקוט וכולכם תעופו קיבינימט יחד עם חבריכם ממשרדי הממשלה השונים, הדבר שמנחם אותי הוא שככל הנראה חבריכם הפקידים מהאוצר מנהלים את תקציב המדינה כה רע, שלא יהיה מנוס מלפגוע בפנסיות השמנות שאין לי מושג על מה ולמה אתם מקבלים". עוד כתבה: "תיהנו לכם בישיבה שקבעתם ותבלבלו את המוח אחד לשני. ההיסטוריה ללא ספק תזכור אתכם כפקידים הכי גרועים שהיו כאן".

במכתב ששלח בשבוע שעבר יו"ר מטה התכנון הלאומי נתן אלנתן לאדר' סטפני אלקובי, מנכ"לית התאחדות האדריכלים, כתב שלא יזמין יותר את נציגי התאחדות האדריכלים לדיונים, "כיוון שיש בהתנהלותם כדי לפגוע ביעילות הדיונים ובמטרתם".

מתוך הפרסום של התאחדות האדריכלים בפייסבוק (צילום מסך)מתוך הפרסום של התאחדות האדריכלים בפייסבוק (צילום מסך)

במקביל לפרסום הפוסט החריף, שלחה אנג'ל מכתב אל שר הפנים משה ארבל לפיו "בוועדות השונות נדונים נושאים מהותיים הקשורים לתכנון ובנייה, אך ללא נוכחותם של בעלי הכשרה מתאימה. החלטות משמעותיות מתקבלות מבלי שהנציגים המקצועיים הרלוונטים ייקחו בהן חלק, מה שמוביל לאי בקרה ראויה ולפגיעה ישירה בתכנון ובבנייה במדינה". בין היתר ציינה אנג'ל את הדיונים על הגבלת תכניות עיצוב במועצה הארצית, ואת הדיונים על תקנות לרישוי עצמי ככאלה שבהם היה על התאחדות האדריכלים להשתתף.

"לא מדובר במעידה חד פעמית"

על פי החוק נדרש שר הפנים למנות למועצה הארצית חבר אחד מתוך הרשומים בפנקס המהנדסים והאדריכלים; וכן למנות כחברים בוועדות המחוזיות ובוועדות הערר המחוזיות - אדריכל או מהנדס הרשום בפנקס המהנדסים והאדריכלים, או בעל תואר אקדמי בתכנון ערים, על פי המלצת הארגון המייצג את מירב בעלי הכישורים האמורים.

מלשון המכתב של אלנתן עולה כי "במשך שנים ארוכות לא ניתן היה למנות נציגים כאמור למוסדות התכנון בשל מחלוקות בין הארגונים השונים המייצגים את כלל בעלי המקצוע האמורים, ובכללם את התאחדות האדריכלים". הוא מוסיף כי התקבלה רשימת מועמדים של ארגון אחר: "לאחרונה התקבלה רשימת מועמדים מוסכמת ועדכנית מלשכת המהנדסים, האדריכלים והאקדמאים במקצועות הטכנולוגיים בישראל, ואנו פועלים לקידום המינויים במוסדות התכנון השונים".

מתוך הפרסום של התאחדות האדריכלים בפייסבוק (צילום מסך)מתוך הפרסום של התאחדות האדריכלים בפייסבוק (צילום מסך)

עוד ציין במכתב כי לשכת המהנדסים, האדריכלים והאקדמאים במקצועות הטכנולוגיים בישראל היא הארגון היציג המייצג את מירב בעלי הכישורים האמורים ועל כן מטה התכנון פועל למינוי הנציגים למוסדות התכנון על פי רשימת המועמדים שהומלצו על ידם".

במכתבו ביקר אלנתן את התאחדות האדריכלים, שלטענתו שלחה את המועמדים המומלצים על ידה רק לאחר הבחירות המקומיות למרות המלצת מטה התכנון לשלוח קודם לכן. עוד ציין כי בדיונים בנושאי תכניות הבינוי והעיצוב ומורשה להיתר, השתתפו אדריכלים בניגוד לטענותיה של אנג'ל, הן מהשלטון המקומי והן מהמגזר הפרטי.

הוא סיכם כי "מבין כלל הארגונים של בעלי המקצוע בתחום התכנון והבניה, השותפים עמנו בבחינה וליבון בנושאים השונים שעל הפרק, רק נציגי התאחדות האדריכלים שבים ונוקטים בדרכים לא מקצועיות להציג את עמדותיהם, וחמור מכך – אף נוקטים בשפה בוטה ומשתלחת נגד עובדי מדינה. לא מדובר באירוע או מעידה חד פעמית, אלא בתופעה החוזרת ונשנית בדיונים עצמם, בתקשורת, וברשתות החברתיות. יתר על כן, לא זו בלבד שבתקופה האחרונה נציגי התאחדות האדריכלים מתנהלים ומתבטאים בשפה בוטה נגד עובדי מדינה, אלא שרק לאחרונה גם יו"ר התאחדות האדריכלים בחרה להתבטא בצורה שאינה הולמת, בלשון המעטה, נגד עובדי מדינה. ובבחינת מוסיף חטא על פשע, התבטאות זו אף פורסמה 'לאחר כבוד' בעמוד הפייסבוק הרשמי של התאחדות האדריכלים".

לבסוף החליט כאמור אלנתן כי לאור ההתנהלות והתבטאויות הנ"ל, כי אין מקום להזמין את נציגי התאחדות האדריכלים לדיונים, וזאת כיוון שיש בהתנהלותם כדי לפגוע ביעילות הדיונים ובמטרתם.

התאחדות האדריכלים: "סוף סוף זכינו לתגובה"

מאדר׳ אורנה אנג׳ל, יו״ר התאחדות האדריכלים ובוני ערים בישראל, נמסר: "ראשית, אני שמחה לראות, שבעקבות הפרסום 'הבוטה' בפייסבוק, סוף כל סוף זכתה התאחדות האדריכלים לתגובה מצדו של הרב נתן אלנתן, אחרי שאינספור פניות מנומסות ומנוסחות לעילא שהופנו אליו טרם הפרסום האמור נענו בהתעלמות מוחלטת. עובדה זו בפני עצמה מעידה על סדרי העדיפויות התמוהים של המטה ושל העומד בראשו. עוד מעידה התגובה, שהאדון אלנתן אינו מבין את מעמדו כמשרת ציבור, וכי נדמה לו כי הוא יכול להדיר מגופי התכנון את אנשי המקצוע שבחר הגוף המייצג של האדריכלים בישראל, משום שבעיניו יש אדריכלים נחמדים ונוחים יותר.

"נציגות של אדריכלים בגופי התכנון לא נועדה לעשות לפקידי המטה חיים קלים או להנעים את זמנם בישיבות הוועדות. תפקידם להעלות לדיון כל נושא רלוונטי לתחום הכשרתם, במיוחד כאשר הם מזהים כבני סמכא מקצועיים פגיעה פוטנציאלית באינטרס הציבורי. כאשר נציגי התאחדות האדריכלים מזהים כי נבחרי הציבור ועובדי המדינה אינם מתייחסים לסוגיות מהותיות ברצינות ובאחריות, אין להם אלא להרים קול זעקה – וכך עשינו גם אנחנו בכל במה שבה יכולנו לעשות זאת.

"אבקש להזכיר למי ששכח, שאזרחי ישראל הם המעסיקים של הרב אלנתן, של חברי הכנסת ושל עובדי הציבור שמר אלנתן כה חרד לכבודם, וראוי שיהיה מי שיחשוף בפניהם כיצד מתקבלות ההחלטות הקובעות כיצד תיראה סביבת החיים שלהם ואיזו סביבת חיים הם עתידים להוריש לילדיהם בעקבות ההחלטות הללו.

לגבי טענתו של מר אלנתן על כך שאנו פוגעים בעובדי ציבור מסורים, שחלק מהם ומבני משפחותיהם משתתפים בלחימה בימים אלה, אבקש להזכיר לאדון כי בקרב המשרתים בחזית ובעורף יש גם אדריכלים ובני משפחותיהם. למעשה, למעט ציבורים מאוד מסוימים, שהנהגתם הפוליטית עסוקה בימים אלה ממש בהבטחת אי השתתפותם במאמץ המלחמתי, נטל המלחמה מוטל על כולנו. כמו כן, צר לי לבשר לרב אלנתן, כי הבחירה האם לשלב את נציגי ההתאחדות במוסדות התכנון, ומי יהיו אותם נציגים, איננה נתונה בידיו, וגם אם נצטרך לנהל מאבק ארוך ומייגע בנושא זה, בסופו של דבר המטה יאלץ לקבל את נוכחות הנציגים שנבחרו על ידינו.

"לסיכום, אינני חוזרת בי מאף מילה שנכתבה בפרסום המדובר, ואף לא מהסגנון שבו נכתבה. כך נראית תגובה של מי שמבינים את החשיבות הקריטית של תחום התכנון בישראל - בימים כתיקונם ועל אחת כמה וכמה בימים האלה, בהם חבלי ארץ שלמים נדרשים לשיקום ולבנייה מחודשת – כאשר הם נתקלים באטימות ובחידלון הניהולי של מטה התכנון הלאומי".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:התאחדות האדריכלים ובוני הערים בישראלמטה התכנון הלאומינתן אלנתןאדריכלים
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...