"הרוב מבינים שבהיעדר שיתוף פעולה הדוק עם הדיירים, פשוט לא יהיה פרויקט"

הפנים מאחורי ההתחדשות העירונית עם עמי כחלון, מייסד ומנכ"ל משותף של ע.ט. התחדשות עירונית, שמגלה מה המוטיבציה העמוקה והאמיתית שלו בעשיית ההתחדשות, מתאר כיצד הענף התפתח בשנים האחרונות ומספר על פרויקט שהוא גאה בו במיוחד

שיתוף הכתבה
עמי כחלון (צילום באדיבות המשרד) | ברקע: פרויקט בית שמש, קרדיט: evolve media עמי כחלון (צילום באדיבות המשרד) | ברקע: פרויקט בית שמש, קרדיט: evolve media

עמי כחלון נחשף לתחום ההתחדשות העירונית בהיותו חבר מועצת העיר קריית אונו. הוא לא מבין למה לוקח כל כך הרבה זמן להוציא היתר בנייה במדינה ומציע פתרון יצירתי כדי להסיר חסמים: "תנו ליזם לבנות עוד שתי קומות והוא יממן את המשאבים הדרושים לרשות העירונית כדי שהדברים יזוזו במהירות."

מה גרם לך להתחיל לעסוק בהתחדשות עירונית?

עבורי התחדשות עירונית היא קודם כל עשייה חברתית. לפני יותר מ-20 שנה נבחרתי לכהן במועצת העיר קריית אונו וקידמתי את התחום עבור תושבי העיר. בזמנו היה חוק ישן מאוד, מעט מאוד יזמים, ואף פרויקט לא התקדם. כמעט ולא הייתה בקרה על התהליכים, עורכי הדין לא היו מעורבים כמו שצריך ויזמים "זרקו" על הדיירים הסכמים מסובכים. הקמתי "שולחן עגול" ויחד עם כל הגורמים שקשורים לתהליך ההתחדשות הפחתנו חסמים, מצאנו פתרונות וקידמנו את הפרויקט הראשון בקרית אונו.

זמן מה אחרי, הבנתי שאני מאוד מתחבר להתחדשות עירונית ולעשייה הכרוכה בה. הקמתי יחד עם שותפי, טל גולדשטיין, חברה שתתמקד אך ורק בתחום ההתחדשות העירונית. המטרה הייתה לקדם ולבנות פרויקטים בהם האדם הוא במרכז, פרויקטים שכולם ירוויחו מהם. צמחנו מאז, והיום אנחנו מקדמים מעל ל-50 פרויקטים ובונים יותר מ-1,500 יח"ד במסגרת תהליכי התחדשות עירונית .

ספר על חוויה משמעותית שזכורה לך.

יש לנו פרויקט בבית שמש ואין ספק שהוא אחד המאתגרים שנתקלתי בהם. בתחילת הדרך חווינו קושי תכנוני גדול מאוד וחסמים תפיסתיים – לבנות יותר מ-20 קומות הוא לא מובן מאליו אל מול הצביון של העיר. הגורמים הממשלתיים והרשויות הרימו את הכפפה, סייעו בהסרת החסמים, והיום אנחנו בונים שם פרויקט מדהים הכולל קאנטרי. מדובר בפרויקט שכולם רואים בו כפרויקט עוגן בעיר והוא מביא רוח חדשה לעיר מתקדמת, מעורבת וחדשנית.

אם היית יכול לשנות דבר אחד שיאיץ את תהליך ההתחדשות – מה היית עושה?

לא הגיוני שלהגיע להיתר במדינת ישראל צריך שבע שנים. אני לא מבין למה אי אפשר להוציא היתר בפחות משלוש שנים. אם זה עניין של תקציב וכח אדם אז שיאפשרו לכל יזם לבנות עוד שתי קומות והוא יממן את התקציב לרשות כדי שהדברים יתקדמו בקצב מהיר יותר. האינטרס הוא של כולם – אני רואה בהתחדשות עירונית ממש נס כי מדובר בפתרון שאף אחד לא מפסיד בו, כולם מרוויחים. אגב, אם רוצים במדינה להוריד את מחירי הדיור - צריך להציף את השוק בהתחדשות עירונית.

באיזה פרויקט שאתה מקדם היית גר בעצמך?

אני לא פוסל שום מקום לגור בו. אני יליד קריית אונו, חבר מועצה ומאוד מחובר לעיר הזאת. אבל אם הייתי חייב אז קשה לי לבחור. ערי גוש דן הן מקום מצוין לגור בו, בצפון יש פסטורליות בימי שלום, ובדרום עד לפני המלחמה בהחלט הייתה תנופת התפתחות. מבחינתי כל מקום כמעט יכול להיות גן עדן למגורים.

לאילו עסקאות לא תתקרב לעולם?

באופן עקרוני אני לא אתקרב לתמ"א חיזוק כי אני חושב שזו טעות תכנונית, אבל אם אין ברירה, אז עדיף את זה מכלום. אני מעדיף עסקאות של הריסה ובנייה כי הן עושות טוב יותר לכולם – לעיר, לדיירים, ליזם. מבחינה גיאוגרפית אנחנו פועלים בכל רחבי הארץ, כל עוד יש כלכליות בפרויקט, אנחנו נהיה שם, זהו התנאי היחיד שלנו.

איך תחום ההתחדשות השתנה לאורך השנים שאתה פועל בו?

מצד אחד הייתה התקדמות כמעט בכל המישורים ותהליכים קוצרו, גם אם במעט. מצד שני, עדיין יש אי וודאות תכנונית גדולה. יש לא מעט שאלות שחוזרות ועולות כמו מה יהיה עם חלופת שקד, תמ"א 2\38 כן או לא ועוד. צריך מדיניות ארוכת טווח שתייצר וודאות תכנונית ועסקית שנגזרת ממנה. אם בעבר ראשי ערים התנגדו, היום אני רואה שיותר ויותר מבינים את החשיבות של התחדשות עירונית לעיר שלהם. מצד היזמים, כיום, הרוב מבינים שבהיעדר שיתוף פעולה הדוק עם הדיירים, פשוט לא יהיה פרויקט. וגם, בניגוד לעבר, כיום ישנם עו"ד מומחים בהתחדשות שמייצגים נאמנה את הדיירים, זה מאוד חשוב ומגן עליהם.

ספר משהו שאף אחד לא יודע עליך בענף הנדל"ן.

אני מאלה שפחות מכירים, ואני לא מתכונן לראיונות. באמת ובתמים המוטיבציה העמוקה שלי לעשייה היא הדיירים והם תמיד בראש מעייני. הדיירים הם בעלי הקרקע, זה שלהם. הם אלה שמפרנסים את הילדים שלי ושל שותפיי. התפיסה הזו – הדייר במרכז – היא ב-DNA שלי, ואני חושב שזהו סוד ההצלחה.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:הפנים מאחורי ההתחדשות העירוניתע.ט החברה להתחדשות עירוניתעמי כחלון
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...