עלייה של 2%: היקף המשכנתאות עמד בספטמבר על 8.528 מיליארד שקלים

על פי נתוני בנק ישראל,  מאז תחילת השנה הסתכם היקף המשכנתאות ב-64.524 מיליארד שקל, עלייה של 16.39% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. מרבית ההלוואות נלקחו במסלול ריבית שאינו צמוד מדד (78.5%) - הנתון הכי גבוה מזה 13 שנה

שיתוף הכתבה
אילוסטרציה (שאטרסטוק)אילוסטרציה (שאטרסטוק)

היקף המשכנתאות בחודש ספטמבר עמד על 8.528 מיליארד שקלים, כך על פי נתוני בנק ישראל המתפרסמים היום (ג'). מדובר בעלייה של 2% בהיקף המשכנתאות לעומת החודש הקודם (אוגוסט) ועלייה של 55.4% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. יש לציין שבשנה שעברה חלו חלק מחגי תישרי בחודש ספטמבר, מה שהשפיע על רכישת המשכנתאות בחודש זה. מאז תחילת השנה הסתכם היקף המשכנתאות ב-64.524 מיליארד שקל, עלייה של 16.39% לעומת התקופה המקבילה אשתקד (55.436 מיליארד שקל).

על פי הנתונים, מרבית ההלוואות שנלקחו היו במסלול ריבית שאינו צמוד מדד (78.5%). זהו היקף ההלוואות הגבוה ביותר שנרשם במסלול זה, לפחות מזה 13 שנה. בתוך כך, היקף המשכנתאות שנלקחו בריבית משתנה במסלול זה עומד על 43.3% מכלל המשכנתאות. בסך הכול, היקף המשכנתאות שנלקחו בריבית משתנה (בשני המסלולים) הסתכם ב-5.521 מיליארד שקל, שהם כ-52% מכלל המשכנתאות שנלקחו באותו החודש.

כמו כן, הריבית הממוצעת במסלול הצמוד מדד נשארה ללא שינוי  זה החודש השלישי ברציפות והיא עומדת על 3.3%. תקופת פרעון הממוצעת במסלול זה עלה מעט והיא ועומדת על 21.2 שנים לעומת 21 שנים בחודש הקודם. במסלול הלא צמוד מדד עומדת הריבית הממוצעת על 5%, בדומה לחודש הקודם. תקופת הפרעון הממוצעת במסלול זה עומדת על 23.4 שנים, עלייה לעומת החודש הקודם אז עמדה תקופת הפרעון על 22.9 שנים.

הלוואות הבלון שנוטלים קבלנים לטווח קצר ממשיכות להציג נתונם גבוהים אם כי מדובר על חודש שני של ירידות בהיקף הלוואות הבלון. על־פי הנתונים, בספטמבר ניטלו הלוואות כאלה בהיקף של 1.326 מיליארד שקל לעומת 1.494 מיליארד שקל בחודש יולי שהיה חודש השיא.

לצורך ההשוואה, בספטמבר 2023 הלוואות הבלון היו נמוכות משמעותית ועמדו על 602 מיליון שקל. הלוואות בלון הן הלוואות גישור שמממנות את מבצעי המימון הפופולריים, במסגרתם נרכשות דירות בתשלום הון עצמי נמוך במיוחד בעת החתימה על החוזה (5% עד 20% בלבד), ותשלום היתרה רק במועד האכלוס.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:משכנתאותהיקף המשכנתאותבנק ישראל
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...