"אחד האתגרים שלנו כאדריכלים, הוא לפצח את המשוואה – איך ליצור עירוניות שתתאים לישראלים"

הפנים מאחורי ההתחדשות העירונית עם דורית שפינט ודורית דר, אדריכליות ושותפות בגורדון אדריכלים, ויונתן הרמן, מנכ"ל גורדון אדריכלים, שמספרים על תחילת דרך ההתחדשות העירונית, מתארים כיצד הם בוחנים כל פרויקט ופרויקט שמגיע לשולחנם ומצביעים על פתרונות אפשריים לחסמים המרכזיים בתחום

שיתוף הכתבה
דורית שפינט, דורית דר, ויונתן הרמן (צילום: דן אנד ברדסטריט) | ברקע: פרויקט רוטשילד חיפה | יזם: ביתא רוטשילד | קרדיט להדמיה: הקוביה דורית שפינט, דורית דר, ויונתן הרמן (צילום: דן אנד ברדסטריט) | ברקע: פרויקט רוטשילד חיפה | יזם: ביתא רוטשילד | קרדיט להדמיה: הקוביה

בשנת 2014 הועברו המושכות במשרד, שהוקם בשנת 1970, לדור הבא, ושם המשרד שונה ל"גורדון אדריכלים ומתכנני ערים בע"מ". בתוך שלוש שנים גדלה פעילות המשרד פי שלושה וכיום הוא מונה כ-70 עובדים. האדריכליות-שותפות במשרד, דורית שפינט ודורית דר, מכירות במורכבות של תחום ההתחדשות העירונית ורואות ביצירתיות מפתח לצלוח את האתגרים שבו.

מה גרם לכן להתחיל לעסוק בהתחדשות עירונית?

דורית שפינט:  "היינו מעורבים באחת מתוכניות ההתחדשות העירונית הראשונות בישראל, מתחם העצמאות בקרית ביאליק. נקלענו לפרויקט מורכב מאוד שהצריך עבודה סטטוטורית רחבה והרבה יצירתיות. בפרויקט הזה הומצאו והוגדרו חלק מהמונחים שמלווים אותנו עד היום. במקביל נקראנו לשני פרויקטים נוספים, בחיפה ובקרית מוצקין. זו הייתה טבילת האש הראשונה שלנו ומאז נעשינו מומחים בתחום, שבעצמו צמח בצורה מהירה. היום כמעט כולם עוסקים בו. מבחינתי, העניין הרב בהתחדשות עירונית קשור בשילוב הדוק בין סוגיות  אורבניות, חברתיות, כלכליות ואדריכליות. העבודה מול האנשים, הצורך לחבר בין אינטרסים שונים ומנוגדים, והעבודה מול הרשויות – מרתקת מורכבת ומאתגרת."

דורית דר: "זה מאתגר יותר, לגמרי מאתגר יותר, ואי אפשר להשוות התחדשות עירונית לפרויקטים רגילים. הצפיפות הרבה יותר גבוהה ויחד איתה ישנן מגבלות נוספות שלא מוצאים בפרויקטים על גבי קרקע בתולית. כדי להצליח בתחום ההתחדשות את חייבת לחשוב יצירתי ולתכלל משתנים רבים ומגוונים."

ספרו על חוויה משמעותית שזכורה לכן.

דורית דר: "אני זוכרת את מפגש הדיירים באחד הפרויקטים הראשונים שלנו ברחוב כצלנסון בחיפה, שם עלה אנטיגוניזם מאוד חזק בקרב הדיירים, וצפו הרבה חששות וניכר חוסר אמונה מובהק. הפרויקט אוכלס זה מכבר, וכשאני נזכרת בו, אני חווה את ההתנגדות החזקה והתרתה לאורך הדרך לשביעות רצונם של כל הגורמים המעורבים."

דורית שפינט: "חוויה משמעותית ועכשווית ומאד מתסכלת שאנחנו חווים  בימים אלה בפרויקט התחדשות גדול מאד וחשוב מאד באחת הערים הגדולות.  הדיירים כבר עייפים מהבטחות, ולא מאמינים שזה יקרה, קצב קבלת ההחלטות של העירייה בפרויקט הזה הינו איטי מאד, נראה שהיא לא ערוכה לטפל בשטף של תכניות  מסוג זה. אני חוששת שהדיירים המבוגרים לא יזכו לדירה חדשה. זה הרבה פוטנציאל והרבה פספוס. עצוב!  

מהו הפרויקט שאתן הכי גאות בו, ולמה?

דורית שפינט: "אני מאוד גאה במתחם הראשון של ההתחדשות שהובלנו בקרית ים. מדובר במתחם שהוא קו שני לים, לא צפוף במיוחד ועם הרבה שטחי ציבור. התוכנית יצרה מתחמים מאוחדים ומחולקים, על בסיס רשת הרחובות הקיימים, הכוללים 1,500 יחידות דיור בשבעה מתחמים שונים. הפחתנו באופן משמעותי את התלות של כל דייר בדייר. כל מתחם יצא למכרז יזמי נפרד."

דורית דר: "מבחינתי הפרויקט בקרית ים הוא בהחלט מקור לגאווה. אני חושבת שהיופי שלו הוא בישימות שלו, שהיא לא טריוויאלית נוכח ההיקף הגדול שלו."

ספרו על פרויקט בעולם שנותן לכן השראה.

דורית שפינט: "כולנו מסתובבים באירופה ומאוד מתפעלים מהעירוניות שיש שם – בניינים בקו אפס, עירוב שימושים , חצרות פנימיות – זה בהחלט נותן השראה, אבל בארץ זה לא עובד. התרבות שלנו, הישראלים, היא אחרת. יש כאן שאיפה חזקה לפרטיות, האקלים שונה, וזה מכווין לתכנון שהוא בהכרח שונה מזה האירופי. אחד האתגרים שלנו כאדריכלים, הוא לפצח את המשוואה – איך ליצור עירוניות שתתאים לישראלים, ולא רק בתל אביב, זה דבר חדש שצריך לייצר, שכפול לא עובד כאן."

דורית דר: "אוסיף ואומר שהאדריכלות האירופאית עושה שימוש בחומרים שונים ומגוונים. בארץ, שיטת הבנייה מאוד מקשה עלינו. בעיקר מחוץ לאזור תל אביב, הקבלנים מתעקשים על שיטת ברנוביץ', שיטה שהיא מאוד מגבילה את העיצוב ומשפיעה מהותית על הנראות של הבניין. בנוסף, הצורך במיגון מוסיף מורכבות תכנונית – אנחנו לא רוצים להפנות את הממ"דים לחזיתות הראשיות."

לאילו פרויקטים לא תתקרבו לעולם?

יונתן הרמן, מנכ"ל גורדון אדריכלים: "יש לנו ניסיון רב ואנחנו מאוד מוכרים בתחום ההתחדשות, ולכן אנחנו מקבלים פניות רבות. אנחנו מקפידים לנתח כל פנייה ופנייה, ובודקים האם הפרויקט נכון במישור האורבני, השמאי, הסביבתי, האם היזם מבין התחדשות עירונית ועוד. כל פרויקט יכול להיות רלוונטי וזאת ללא תלות באזור גאוגרפי בהינתן שהוא עונה על הפרמטרים שלנו."

"בעקבות הידע שצברנו לאורך השנים הקמנו את "שותפות לצמיחה עירונית", במסגרתה אנחנו עובדים כמנהלת שהיא One Stop Shop לשלב התב"עי. אנחנו מאתרים מתחמים, מבצעים התקשרויות מול הדיירים - הכל ברמה מאוד נעימה והכי חשוב בגובה העיניים, לקראת מתן תוקף אנו מוציאים מכרז לבחירת יזם מבצע. הסיבה שהלכנו בדרך הזו היא ההבנה כי ישנו משולש כוחות בהתחדשות עירונית הכולל דייר-יזם-רשות מקומית אשר רווי קונפליקטים, ואנחנו, על בסיס הידע והניסיון שלנו, רוצים להאמין שאנחנו מצליחים לגשר על הפערים האלה בדרך הזו."

מה הדבר שהממשלה חייבת לעשות מחר כדי להאיץ התחדשות עירונית ?

דורית שפינט: "מרבית העיכובים נובעים מחוסר קבלת החלטות. זה לא רק עניין של משאבים, אלא של תפיסת תפקיד. נדרשים אנשי מקצוע ברשויות, אנשים אמיצים, שיתעסקו אך ורק בהתחדשות עירונית, שיתוו מדיניות ברורה ולא פחות חשוב, עקבית ויציבה. כרגע ההחלטות  משתנות בכל שני וחמישי."

דורית דר: "אני חושבת שאם המנהל היה מגויס יותר ועוזר ליזמים לקדם את הפרויקטים שלהם היינו רואים שיפור משמעותי בשטח. כיום, יזמים רבים לוקחים כמובן מאליו שטחים שנמצאים מחוץ לקו הכחול, וזה הפך להיות מוקד בלתי עביר בוועדות, מה שהופך את הפרויקטים ללא כלכליים במקרים רבים." 

ספרו משהו שאף אחד לא יודע עליכם בענף הנדל"ן.

דורית שפינט: "אני וורקוהלית בגמילה. מנסה שלא לעבוד 12 שעות ביום. זה כמעט הצליח לי עם הולדת הנכד שלי לפני שנה וחצי, אבל לקחו לי אותו לחו"ל, אז חזרתי לסורי."

דורית דר: "אנחנו לא יוצאים מהמשרד.... את זה אולי כולם יודעים בעצם. אחרי שנים שגידלתי תאומים, וזה לא היה פשוט בכלל, קל יחסית להישאב חזרה לעבודה."

יונתן הרמן: "אני משתדל לרוץ כמה שיותר וכמה שאפשר, זאת המדיטציה שלי."


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:הפנים מאחורי ההתחדשות העירוניתגורדון אדריכלים ומתכנני עריםדורית שפינטאדריכלית דורית שפינטיונתן הרמן
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...