ירושלים של זהב ושל בעלי הון: הצצה לכמה מבתי היוקרה שנבנו השנה בבירה

לצד היותה של ירושלים בירת ישראל ואתר מקודש לשלוש הדתות המונותאיסטיות, ירושלים היא גם מוקד של נדל"ן יוקרה, שפונה בעיקר אל בעלי הון דתיים ומסורתיים מקרב יהדות התפוצות שמבקשים דירה במרחק הליכה מהכותל ומעיר דוד. הצצה לכמה מהנכסים היוקרתיים שנבנו השנה בעיר

שיתוף הכתבה
פרויקט בתכנון דן והילה ישראלביץ' (ערן תורג'מן)פרויקט בתכנון דן והילה ישראלביץ' (ערן תורג'מן)

ירושלים היא עיר של ניגודים. יהודים חיים לצד ערבים, חרדים לצד אפיקורסים מוחלטים (אם כי פחות ופחות מהם), ומבנים בני אלפי שנים ניצבים בה לצד כמה מיצירות האדריכליות המודרניסטיות ביותר שיש לישראל להציע כמו גשר המיתרים. ניגוד נוסף שבו מתאפיינת העיר, הוא בין עוני, לעושר מנקר עיניים. בעוד שהעיר מדורגת באשכול השני מתוך 10 במדרג הסוציו-אקונומי של הלמ"ס, מה שמעיד על פלח עצום באוכלוסייתה שמתפרנס בקושי או חי על קצבאות אברך, באזורים היוקרתיים נבנים נכסים בשטח של מאות מ"ר בשווי של עשרות מיליוני שקלים רבים, שקהל היעד שלהם הוא בעיקר בעלי הון דתיים מקרב יהדות התפוצות, שרוצים דירה בסמוך לאתרים הקדושים ליהדות, ומוכנים לשלם על כך לא מעט כסף.

השוק הזה יוצר לא מעט עבודה למשרדי אדריכלות ועיצוב פנים, שכן דירות יוקרה צריכות להיות "וואן אוף א קיינד" לא רק מבחינת לוקיישן, אלא גם באמירה העיצובית שלהן. וכך הפכה ירושלים גם ל" מגרש משחקים" של לא מעט אדריכלים ומעצבים. בכתבה שלפניכם מופיעות כמה מהיצירות האחרונות של עיר בירתנו שמתוארת בתרבות כ"ירושלים של זהב", אך חלק מהשכונות בה מאפיינות גם בכסף - והרבה ממנו.

הארמון הנסתר
מיקום: אחת השכונות היוקרתיות של מרכז העיר
הנכס:בית פרטי בשטח בנוי של כ-650 מ"ר בנוי ב-3 מפלסים, על מגרש של כדונם וחצי.
אדריכלות ועיצוב פנים: ישראלביץ אדריכלים
צילום: ערן תורג'מן

ביתם החדש של זוג פלוס שני מתבגרים, שעל תכנונו ועיצובו אמונים דן והילה ישראלביץ- בעלי המשרד ישראלביץ אדריכלים. השניים ייצרו עבור בני המשפחה סביבת מגורים אולטרה-מודרנית יוצאת דופן בלב אחת השכונות העתיקות והפסטורליות בעיר. "המגרש שקיבלנו לידנו מעניין ובעל טופוגרפיה ייחודית, וממוקם בלב סביבת בניינים ובתים פרטיים ביניהם שזורים גלריות ובתי קפה. בשטחו ניצב מבנה עתיק לשימור, ששימש לאורך מאות שנים למגורים, ועל פי ההנחיות נדרשנו לשמור על מרחק מינימלי של לפחות 10 מטרים בינו לבין הבית החדש", מסביר ישראלביץ'.

עוד לדבריו, "הטופוגרפיה המקורית, שנמוכה משמעותית ממפלס הרחוב, נותרה בעינה, כך שהבית עצמו נובע מהמפלס התחתון וגג המבנה נושק לגובה הרחוב. תכננו מעטפת שרובה ככולה מורכבת מרלסים של פלדה שהותקנו בעבודה הנדסית דקדקנית, וויטרינות זכוכית אווריריות שנפתחות אל עבר הפטיו מרוצף באבן טבעית ויוצר מעין גן אינטימי פנימי הנסתר מעיני העוברים והשבים, ומהווה מוקד מושלם לאירוח. על מנת להתגבר על הפער בין הגבהים יצרנו מדרגות מתונות שמחלקות את המגרש למקטעים. הן מוקפות בטרסות גדולות רוויות בצמחיה אורבנית שעובדת היטב עם ריבוי המפלסים כך שהדרך משער הכניסה לבית הופכת להדרגתית, נעימה וחווייתית".

מהפכה בבניין בן 100 שנה
מיקום:
מרכז ירושלים
הנכס: דופלקס בן 150 מ"ר המתפרש על פני 2 קומות
אדריכלות, תכנון ועיצוב: שרה ונירית פרנקל
צילום: איתי בנית

משפחה אמריקאית דתית, המורכבת מזוג פלוס 2 ילדים, רכשה דירה בירושלים על מנת לשהות בעיר הקודש במהלך החופשות והחגים, לאורך תקופה מצטברת בת 4-5 חודשים בשנה בסך הכל. מיקום הדירה מרכזי, במרחק הליכה מעיר דוד ומאתרים קדושים נוספים.

הדירה ממוקמת במבנה ישן בן כ-100 שנה שעבר הסבה לבניין דירות, ובו רכשה המשפחה דופלקס. לאחר הרכישה הזמינה המשפחה עבודות עיצוב פנים (במראהו החיצוני של הבניין לא ניתן לגעת בשל תקנות השימור של העיר).

הדירה כוללת סוויטת מסטר, עוד סוויטה עבור כל אחד מהילדים, וסוויטה שתשמש לאירוח. לדברי המעצבות, "מאחר והמשפחה שומרת מסורת הבית תוכנן בהתאם – מטבח כשר, חדרי שינה עם אפשרות הפרדה. הם רצו ללכת לכיוון מאוד טבעי וחמים, של גוונים זורמים ונעימים".



הדופלקס שעוצב בקפידה - בלי לדעת מי יגור בו
מיקום: שכונת רחביה
הנכס: דופלקס בשטח 300 מ"ר + 150 מ"ר מרפסת
אדריכלות ועיצוב: הלל אדריכלות
צילום: מאור מויאל

אחד האתגרים הגדולים בתחום העיצוב בכלל, ועיצוב היוקרה בפרט, הוא לתכנן ולעצב דירה בלי לדעת מי המשפחה שבסופו של דבר תגור בה, מה הם הצרכים שלה, העדפותיה וכן הלאה. אתגר זה היה מנת חלקן של האדריכלית שירה מוסקל ומעצבת הפנים הדס רוט מ"הלל אדריכלות", כאשר יזם שביקש להשביח את אחת הדירות הגדולות והמפוארות בבניין, דירת דופלקס בשטח של 300 מ"ר, פנה אליהן על מנת לעצב אותו לקראת מכירה. "הבנו כי הדופלקס מיועד בראש ובראשונה לתושבי חוץ, שעושים עלייה ארצה ורואים בעיר הבירה את מקום מגוריהם העתידי", הן מסבירות.  

לדברי מוסקל "מדובר בדירת דופלקס בבניין בוטיקי ברחביה, עם ארבעה כיווני אוויר ונוף ירושלמי מהפנט. בהיבט התכנוני הדירה לקתה בחסר מבחינת החלוקה הפנימית, והצבת הפונקציות בחלל. נדרשנו לתכנן ולעצב תוך התכווננות לקהל היהודי-אמריקאי, שנוטה לבחור בירושלים כיעד המגורים המועדף".

בעקבות זאת יצר הצוות דירה שתתאים כמגורי קבע או כדירת נופש, עם הרבה סוויטות וחללים משותפים, שמתאימים למשפחה גדולה. "הקונספט העיצובי התכתב עם ירושלים, באלמנטים כמו טיח גס במראה אבן על קירות הפנים, קשתות בפרטי נגרות, בשילוב אלמנטים וחומרים מודרניים", מסבירה מוסקל. "כל קומה היא בעלת אמירה אחרת". כאחראית  הפרויקט מטעם "הלל" שימשה רינת גרובר-יוסף.

וילה במרכז העיר לחופשות וחגים
מיקום: אי שם בירושלים
הנכס: 190 מ"ר + 80 מ"ר גינה
תכנון ועיצוב: שי דוד
צילום: טלי קנדל

הבית המתפרס על פני 3 קומות, נרכש על ידי משפחה מסורתית מארה"ב הכוללת זוג ו-4 ילדים, אשר שוהה בישראל כחודשיים בשנה. עם הרכישה, יצא הבית לפרוייקט של שיפוץ מקיף.

המעצב שי דוד חיבר בין כל הקומות באמצעות גרם מדרגות מעוצב בשיש קררה, ומעקה פליז. הפרויקט מתכתב עם ירושלים בנגיעות אתניות בזכות גופי תאורה ייחודיים. החלל הפרטי מוצנע מהציבורי, בזכות ארון שמחובר למטבח ובצידו השני משמש כאחסון והוא מהווה חציצה בין החללים. המטבח כולל אי דומיננטי בחיפוי שיש עם נימי חלודה וגוון אפרפר תכלת. הגוונים הללו באים לידי ביטוי בריהוט הדומה בסלון, עם נגיעות כחולות-תכלת ברחבי החלל הציבורי.

לדברי דוד, "המפתחים עברו שחזור נאמן למקור, כאשר הפעם המסגרות הן אלומיניום בלגי ולא עץ. כך גם חודשה האבן הירושלמית החיצונית של הבית.  המרפסת צבעונית, כוללת שולחן אוכל, מערכות ישיבה נמוכות, פינת ברביקיו עם ריצוף באבני ירושלים ורצפת גרניט פורצלן – התחושה מאוד ירושלמית".



כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:ישראלביץ אדריכליםירושליםדירות יוקרהשי דודשרה ונירית פרנקלהלל אדריכלותתושבי חוץ
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...