"פעמים רבות יש עסקה ביד אבל אין מדיניות עדכנית, וזה גובה מחיר כבד"

הפנים מאחורי ההתחדשות העירונית עם טלי דראל, שותפה במשרד V5 אדריכלים שמתארת את החשיבות של תפקיד האדריכל בתהליכי ההתחדשות, מצביעה על מה שצריך להשתנות כדי להאיץ תהליכים ומגלה באילו ערים בעולם היא אוהבת לשוטט

שיתוף הכתבה
אדר' טלי דראל (צילום: באדיבות המשרד) | ברקע: התחדשות עירונית בגבעה הצרפתית בירושלים, קרדיט: קסם ההדמיותאדר' טלי דראל (צילום: באדיבות המשרד) | ברקע: התחדשות עירונית בגבעה הצרפתית בירושלים, קרדיט: קסם ההדמיות

טלי דראל מכירה במורכבות של תחום ההתחדשות העירונית, והיא זוכרת את הרגע בו הצליחה להפיג את החששות של דיירת מבוגרת בכנס דיירים ולהתניע תהליך מההיבט האנושי שהוא לא פחות מורכב מההיבט התכנוני. היא אוהבת אמנות ומודה שהיה זה דווקא התואר השני באמנות ממנו למדה שכל פעולה אדריכלית משמעותית נעשית בתוך הקשר רחב - תרבותי, חברתי, פוליטי והיסטורי.

מה גרם לך להתחיל לעסוק בהתחדשות עירונית?

לפני כ-15 שנה הייתה טבילת האש הראשונה שלנו בתחום. התמ"א הייתה אז בחיתוליה ועיריית רמת גן החליטה לקדם את התחום לראשונה. מאז ביצענו פרויקטי התחדשות רבים ומגוונים – גדולים, קטנים, תמ"א חיזוק וגם הריסה ובנייה. היום אנחנו מתמקדים בפרויקטי פינוי בינוי (התחדשות מתחמית) מתוך הבנה שכך ניתן לחולל התחדשות עירונית אפקטיבית וכמובן בהתאם למגמות שאנו רואים במרבית ערי המרכז.

בעולם התכנון למגורים האדריכלים תמיד היו החיבור בין היזם לעירייה כגורם המגשר בין הרצון למקסם רווחים וכלכליות  הפרויקט לבין טובת העיר, התכנון האורבני והראייה הרחבה של העירייה. בהתחדשות עירונית נוספו הדיירים. הם השותפים לדרך שלנו וכאדריכלי הפרויקט אנו אלו המתווכים עבורם את התכנון ומהווים גורם אובייקטיבי מבחינתם בתוך התהליך העסקי. זו עבודה רגישה מאוד שמחייבת את היכולת לאזן בין הצרכים של הגורמים השונים. זו מורכבות עצומה להיכנס לתוך מרקם קיים, לתוך חיים של אנשים, להבין גם את הכלכלה, את החזון של העירייה וליצר מרחב מחיה פרטי וגם ציבורי איכותי.

ספרי על חוויה משמעותית שזכורה לך מתחילת דרכך.

אני זוכרת כנס דיירים אחד בו השתתפה דיירת מבוגרת ובינה לבין היזם עבר חתול שחור. ראיתי את זה בשפת הגוף שלהם, והדיירת הייתה במקום מאוד רגשי. החלטתי להצטרף לשיח. ישבתי איתה זמן מה וגיליתי אישה חכמה ונעימה שכל חייה גרה באותו הבית. הבניין עמד ליפול אבל זו הייתה הממלכה שלה. תוך כדי השיחה בינינו היא נעמדה וחיבקה אותי, ואני הבנתי ברגע אחד שהיא נרגעה, שהחששות שקטו. יחד עם תחושת ההצלחה הגיעה גם ההבנה שאלו חיים של אנשים. מהכנס אני נוסעת חזרה למשרד או לבית לפרויקט הבא, עבור מרבית הדיירים הדירה שלהם הוא הבסיס הכלכלי שלהם, ההיסטוריה שלהם, הזיכרונות והחשש משינוי מלווה אותם לאורך הדרך.

אם היית יכולה לשנות דבר אחד שיאיץ את תהליך ההתחדשות – מה היית עושה?

יש הרבה במה להשתפר אבל אפשר להתחיל מנקודת ההתחלה. כשאנו מתחילים לתכנן אנו מסתמכים על מידע שאנו מקבלים מהרשויות. אם מדובר בתיק מידע שלעיתים אינו רלוונטי, מציג מידע מתוכניות עיר שעוד רגע כבר לא רלוונטיות ואינו נותן מידע תכנוני מהותי לתכנון ואם מדובר במדיניות שמשתנה חדשות לבקרים ואינה שקופה לתושבים. זה אולי נשמע בסיסי אבל לצערי זה המצב- למה לא להתחיל עם תיק מידע שמרכז את כל האינפורמציה בצורה הנכונה? התפקיד של העירייה במובן הבסיסי ביותר הוא להנגיש את המידע בצורה האופטימלית ללקוחות שלה. לא פעם אנחנו חופרים בפרוטוקולים שונים של וועדות כדי לגלות שינוי מדיניות, אין לכך זכר בתיק המידע או במידע המרוכז באתר של הרשות המקומית. אני מאמינה שדבר לא נעשה במזיד אבל בפועל  פעמים רבות יש עסקה ביד אבל אין מדיניות עדכנית, פרויקטים שהומלצו ל-300 יח"ד מופקדים כ-100 יח"ד – חוסר השקיפות ואי הוודאות הזו גובות מחיר גבוה מאוד.

מהו הפרויקט שאת הכי גאה בו?

אני גאה בהרבה פרויקטים. פרויקט אחד שאנחנו מלווים כבר כמה שנים הוא ברחוב ז'בוטינסקי ברמת גן. מדובר באיחוד של מספר מגרשים, תכנון של מגדל המשלב 36 קומות מגורים, ועוד קומות תעסוקה וקומת מסחר, מדובר בפרויקט מורכב על שטח לא גדול. ההתנהלות השקופה והמכבדת של העירייה ושל היזם מול הנציגות הינה מעוררת השראה. אני בטוחה ומצפה שהפרויקט הזה ייצא לדרך – 40 קומות של מגורים, מסחר ותעסוקה ברקמה עירונית צפופה במיוחד.

איזה פרויקט בעולם מספק לך השראה?

החוויה העירונית בערים מרכזיות באירופה בהחלט מהווה השראה לכל עשיה אדריכלית. אני תמיד נהנית מההליכה בשדרות הרחבות עם הדופן הרציפה והאסתטית וגם מהסמטאות הקטנות היוצאות מהן המייצרות חוויה עירונית שונה לחלוטין, של אינטימיות ויופי עדין. הכיכר הקטנה שמתגלה בקצה של הסמטה ומהווה מקום מפגש שכונתי ומנגד הכיכר הגדולה, התוססת שמייצרת מרחב עירני שוקק.. בערים כמו מדריד, פירנצה, לונדון ופריז, כל אחת ומאפייניה הייחודיים– קיים הקסם הזה שקשה מאד לשחזר בערים חדשות. כשאנו עוסקים בתכנון עירוני במסגרת פרויקטי התחדשות עירונית גדולים, אנחנו שואפים לייצר צירים חזקים עם דפנות ראויות, וגם רחובות קטנים יותר עם חתך אנושי נעים וכך לקדם תרבות הליכתית ולייצר אזורי שהייה איכותיים בתווך.

ספרי משהו שאף אחד לא יודע עלייך בענף הנדל"ן.

אני הגעתי לעולם האדריכלות מעולם האמנות, אני בעלת תואר באמנות, וכנראה זו תמיד תישאר האהבה הראשונה שלי, זהו שדה בו קורים הדברים המעניינים והאקטואליים ביותר. בכל טיול ובכל מצב תמיד אחפש את המוזיאונים שבשוליים, בהם מתרחשת העשייה האומנותית המעניינת שמאתגרת את המחשבה והמסוכמות.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:הפנים מאחורי ההתחדשות העירוניתV5 אדריכליםאדר' טלי דראל
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...