חיסכון של עשרות אלפי שקלים למעסיקים: שר הפנים מקדם הוזלת אגרות ופטור מדמי היתר על העסקת פועלי בניין זרים

משה ארבל פנה לשרי האוצר והעבודה וביקש לקבוע אגרות מופחתות לענפי משנה שונים של ענף הבניין כולל שיפוצים ותשתיות, ולפטור אותם מתשלום דמי היתר, העומדים על 13,620 שקל. בנוסף ביקש להאריך את הפטור מדמי היתר למעסיקים עבור עובדים ירדנים יומיים באזור אילת

שיתוף הכתבה
שר הפנים משה ארבל (גדעון שרון, לע"מ, שאטרסטוק)שר הפנים משה ארבל (גדעון שרון, לע"מ, שאטרסטוק)

שר הפנים משה ארבל מקדם יוזמה להפחתת האגרות שמשלמים כיום מעסיקים, בהם קבלני בניין רבים, על העסקת עובדים זרים. במכתב ששיגר אתמול (א') ארבל לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' ולשר העבודה יואב בן צור, בעניין הפחתת אגרות, כותב ארבל כי בהתאם להמלצת ועדת המנכ"לים, הוא מבקש את הסכמתם לקבוע אגרות מופחתות לענפי משק וענפי משנה שונים, ולפטור את חלק מהענפים גם מתשלום דמי היתר, העומדים על 13,620 שקל לשנה. על הענפים המחויבים בתשלום דמי היתר נמנים ענפי השיפוצים, התשתיות התחבורה והעתיקות - ענפי משנה של ענף הבניין, שלא הייתה להם הקצאת מכסות נפרדת לפני המלחמה.

דמי ההיתר הם תשלום שמשלם המעסיק בענף הבניין, בהיקף שנתי של 13,620 שקל כאמור, כפול מספר הימים שהעובד עבד אצלו עד פקיעת ההיתר חלקי 360. אם בתקופת ההיתר עבד אצל מעסיק אחר נעשה קיזוז.

למכתב המלא של משה ארבל 

הבקשה של שר הפנים היא במסגרת החלטת ממשלה מס' 1752 שניתנה ב-15 במאי האחרון, ועניינה "ייעול ושיפור הפיקוח והאכיפה על העסקה של עובדים זרים ותיקון החלטות ממשלה".בהתאם לאחד הסעיפים הוקמה ועדת מנכ"לים, לה ניתנה הסמכות "לקבוע ולשנות, להוסיף ולהפחית, מעת לעת, את הקצאת המכסה הכוללת בין ענפי המשק, בהתאם למתודולוגיה שתקבע הוועדה". לגבי ענף הבניין בחודש יולי התקבלו כמה החלטות ממשלה להקצות להם מכסות נפרדות עקב המחסור שנוצר בעקבות המלחמה בידיים עובדות: 5,000  עובדים לענף השיפוצים, 5,000 לתשתיות תחבורה ו-500 לענף העתיקות.

ב-21 ביולי המליצה ועדת המנכ"לים לשר הפנים להפעיל את סמכותו בהסכמת שר האוצר ובהתייעצות עם שר העבודה ולקבוע אגרות מופחתות לענפי משק וענפי משנה ולפטור את ענפי המשנה של ענף הבניין (שיפוצים, תחבורה, עתיקות) מחובת תשלום דמי היתר. המכתב הוא למעשה מימוש של החלטה זו. על פי ההחלטה, קבלני השיפוצים והעוסקים בתשתיות תחבורה ובעתיקות ישלמו אגרת  בקשה של 300 שקל במקום 1,000 שקל, האגרה השנתית תישאר 8,200 שקל, וכאמור יקבלו פטור מדמי היתר. 

ארבל מבקש פטור גם לעובדים ירדניים לטובת ענף הבניין

בנוסף, שר הפנים ביקש את הסכמת השרים לפטור מעסיק של עובד זר יומי מתשלום דמי היתר על מנת להאריך את הפטור מדמי היתר למעסיקים עבור עובדים ירדנים יומיים באזור אילת, לנוכח חשיבותם הכלכלית והמדינית.

"מבוקש לפטור גם מעסיק של עובד זר יומי מתשלום דמי היתר. זאת מאחר שבמשך שנים רבות מועסקים כדין בישראל עובדים זרים יומיים מירדן על ידי מעסיקים שונים באזור אילת, ובכלל זה על ידי קבלני בניין. אולם מכסת העובדים הירדנים שנקבעה בהחלטות הממשלה הוגדרה כמכסה ל'עבודות אחרות' ולא כמכסה ייעודית לענף הבניין, ולפיכך קבלני בניין המעסיקים עובדים יומיים ירדנים לא נדרשו לשלם דמי היתר.

"ב-30.07.2024 התקבלה החלטת ממשלה.. שעניינה הגדלת מכסות העובדים הזרים במשק ותיקון החלטות הממשלה  שבה נקבע כי החל משנת 2024, 70% ממכסת ההיתרים להעסקת עובדים ירדנים יומיים ב"'עבודות אחרות' יוקצו למעסיקים שהם קבלנים רשומים ברשם הקבלנים. לאור הייעוד הקונקרטי של מכסת עובדים ירדנים יומיים לקבלני בניין, ועל מנת לשמר על המצב הקיים שבמסגרתו מעסיקים אלה אינם משלמים דמי היתר, מוצע לפטור מעסיק של עובד זר יומי מתשלום דמי היתר. זאת בשל החשיבות הרבה שבהצלחת פרויקט העסקת העובדים הזרים מירדן באזור אילת, ובכלל זה החשיבות המדינית".

"פעולות אלו", כותב ארבל, "מהוות המשך ישיר לפעילותם הענפה של משרד הפנים ורשות האוכלוסין בשנה האחרונה להקל על מעסיקי עובדים זרים ועל המשק הישראלי בתקופת המלחמה ולהיאבק גם ובעיקר בשעה זו ביוקר המחיה".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:משה ארבלשר הפניםעובדי ענף הבינויעובדים זריםפועלים פלסטינים
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...