ראש עיריית רמת גן: "יזם שיגיש בקשה ישירות לוועדה המחוזית יהפוך להיות אויב העיר"

"נרדוף אותו עד חורמה ולא יקבל היתר בנייה", המשיך כרמל שאמה הכהן, בכנס הנדל"ן של ארגון הקבלנים והבונים מחוז ת"א והמרכז, שנערך באילת. יו"ר ועדה מחוזית מרכז: "הדברים אינם עומדים בקנה אחד עם החוק". מנהל רשות המסים: "אין כוונה להעלות מסי נדל"ן"

שיתוף הכתבה
ראש עיריית רמת גן כרמל שאמה הכהן (פוטו מרסלו)ראש עיריית רמת גן כרמל שאמה הכהן (פוטו מרסלו)

"יזם שיגיש בקשה ישירות לועדה המחוזית יהפוך להיות אויב העיר. נרדוף אותו עד חורמה ולא יקבל היתר בנייה" אמר היום ראש עיריית רמת גן כרמל שאמה הכהן בכנס הנדל"ן של ארגון הקבלנים והבונים מחוז ת"א והמרכז שנערך באילת. "לעקוף את האינטרס של העיר ולקצר דרך ברמה מקומית זה יכול להביא לטעויות פטליות. אני לא רוצה תכנון קל. תכנון הוא מורכב וקשה. אצל צבי בר היה יותר קל ואנחנו משלמים על זה ונשלם כמה דורות! נהיה יותר קשה אנחנו לא אוהבים מתחכמים", המשיך.

"אנחנו מגיעים עם כל היזמים להסכמה", ציין שאמה הכהן, "אנחנו יודעים שיזם צריך להרוויח, אבל היזמים חייבים לזכור שהעיר צריכה לחיות לדורות. כל נושא העיצוב לוקח זמן בגלל שהסטנדרט חייב לעלות. אנחנו היינו הראשונים לומר התמ"א היא רעה חולה, השלטון הקודם 'פתח את הרגליים, ואני הייתי צריך לתקן. 2000 יח"ד זה כל מה שרמת גן צריכה בשנה. הוועדה המחוזית צריכה להסתכל מלמעלה. כשאני מתכנן מתחם בשכונה מסוימת מה הועדה המחוזית יודעת יותר ממני? זה לא יעבוד".

עו"ד מיכה גדרון, יו"ר הועדה המחוזית מרכז לתכנון ובניה, נבעת מהדברים שנאמרו וציין שהוא מסתייג מדבריו של שאמה ושאינם עומדים בקנה אחד עם החוק. גדרון אמר כי, "אנחנו לא הולכים על הראש של הרשות. לרשות המקומית יש מעמד. יש פיל בחדר – שזה המטלות הציבוריות, יש הרבה יזמים שהולכים לשבת עם הרשות המקומית, הנושא צריך להיות מוסדר בהיבט המטלות החוץ-תכנוניות. זה חוקי אך בעייתי, אז אל תתפלאו שיש יזמים שהרשות מטילה מטלות ציבוריות שהם לא יכולים לעמוד בהן. אין יזם שסתם מחפש לעקוף את הרשות. לעיתים רחוקות הוא מגיע למצב שאינו יכול להתקדם".

פאנל ההתחדשות העירונית בכנס ארגון הקבלנים (פוטו מרסלו)פאנל ההתחדשות העירונית בכנס ארגון הקבלנים (פוטו מרסלו)

מהנדס עיריית תל אביב אודי כרמלי המשיך את השיח ואמר "למדינה ישראל יש פוביית שליטה ברשויות המקומיות. אם רשות לא יודעת לייצר עתיד שקוף וברור לתושבים, היא צריכה להסביר לתושבים מדוע היא עושה זאת. יש הזנחה של הרבה שנים באיזון של בין צורכי הציבור לבנייה. צריך להסתכל לתושבים בעיניים  - זה מה יש . זה מה שהעיר יכולה לשאת, מקצועית, בסופו של דבר הקללה של עובדי ציבור היא שמממשים תוכניות של קודמיהם, ומהעשייה שלהם נהנים הבאים אחריהם".

מנהל רשות המסים: אין כוונה להעלות מסי נדל"ן

עוד אמר בכנס מנהל רשות המיסים בישראל, עו"ד שי אהרונביץ' כי "תחום הנדל"ן  בחלקו פרטי אבל רווי ברגולציה. ההשפעה של המיסוי על הענף היא גדולה ומורגשת. ב-12-13 שנים האחרונות הממשלה באופן עקבי עושה שימוש במיסוי הנדל"ן בשביל לעצב שוק דיור".

בהתייחסות למס הרכישה הסביר אהרונוביץ' כי כרגע מדובר על סימן שאלה אחד גדול. האם בתחילת 2025 חוזרים ל5-6 אחוז מס על דירות להשקעה או לא. "אין ישיבת ממשלה אחת שאני לא מעלה את הנקודה הזו מול שר האוצר ומנכ"ל המשרד. כרגע אין וודאות בשוק, וועדת הכספים שעל שולחנה מונח הצו להאריך את המס בשנתיים נוספות. אי הוודאות יכולה להוביל לקיפאון בשוק. רשות המיסים תגבה יותר מיסים אם מס הרכישה על משקיעים ירד".

אהרונוביץ' ציין כי המלחמה הביאה אותנו להוצאות והגדלת הגרעון, העלות שלה היא בין 200-250 מיליארד שקל, בעיקר הוצאות ביטחוניות. "הבעיה הגדולה היא לא ההוצאה החד פעמית. המשק יודע להתאושש מאירוע חד פעמי גם אם הוא משמעותי ומתארך. הגידול בגביית המיסים נובע גם מהעבודה שהממשלה משקיעה המון כספים לציבור שחוזר בצורה של צריכה מוגברת שמובילה למיסים. הדאגה שלנו ממה שיקרה הלאה. המטרה שלנו וכך הצהיר השר להגיע למקסימום גירעון של 4% בשנת 2025. את השנה הנוכחית נסיים בגירעון באזור ה-6.8%. צריך להביא בין 30-40 מיליארד שקל כי זה יאותת לעולם ולחברות הדירוג שמדינת ישראל חזרה למסלול של כלכלה בריאה. את זה עושים באמצעות צעדי מיסוי".

מנהל רשות המסים שי אהרונוביץ' (פוטו מרסלו)מנהל רשות המסים שי אהרונוביץ' (פוטו מרסלו)

עם זאת, ציין אהרונוביץ, "כרגע אין כוונה להעלות מיסים לתחום הנדל"ן". יש רעיונות שונים, כדוגמת הורדת מס הרכישה והעלאה של מס השכירות, שלדעתי הוא נכון אבל עלול להיתפס כלא פופולרי. לא ביטול של הפטור אבל מי שכן מקבל פטור יצטרך לדווח על זה, הערכה שלנו שיש כאן 2 מיליארד שקל שמסתתרים שם. אבל זה לא על הפרק כרגע, צריך לדון בזה. ה-OECD אמרו לפני שנתיים שמס הרכישה מוגזם, מצד שני המס על השכירות הוא מאוד נמוך יחסית להשקעות אחרות".

לסיכום ציין מנהל רשות המיסים כי מדינת ישראל מוכיחה ועל כך אנחנו נפעמים כי המשק הישראלי חזק ומצליח לשרוד אירוע טראומתי כל כך. ואתם (הקבלנים והיזמים) כקטר של המשק יחד עם הייטק מחזיקים את המשק הישראלי ואנחנו צריכים לעשות הכל בשביל לראות איך אנחנו מסייעים לכם.

"החרדים לא מעוניינים בחילונים מול הבית. אבל שתהייה להם עצמאות תרבותית"

בפאנל בנושא לאן פניה של הקהילה החרדית, שעלה לטונים גבוהים בין ראש עיריית בני ברק חנוך זייברט לבין עו"ד רועי ברזילי בכנס, ציין ראש עיריית בני ברק, "בני ברק במקום השמיני בעולם בצפיפות למגורים. אנחנו מקדמים התחדשות בניינית בבני ברק, בניין של 3 קומות עובר ל-6-7 וזה עובד. בני ברק, עם כל הצפיפות שיש לה היא מפנה אזורים שלמים והופכת אותם לאזורי מגורים, שכונות שלמות נמצאות בבנייה של מגורים, אנו צפויים להגיע ל270-280 אלף נפש. כל בניין שאנחנו בונים, קומת הקרקע הופכת להיות פונקציה ציבורית. לא בושה לשים גן ילדים בבניין מגורים למטה. החוכמה לנצל את המשאבים שיש ולהגדיל אותם".

עו"ד רועי ברזילי, יו"ר הועדה המקומית לתכנון ובניה, עיריית רמת-גן תקף את ראש עיריית בני ברק וטען: "אנחנו נותנים מענה לצרכים שבני ברק לא יודעת לתת. החרדים צורכים גם תרבות רגילה ברמת גן. כביש שהיה אמור לשחרר את התנועה נחסם, הנטל נופל על רמת גן. מסופים של אוטובוסים נותנים מענה למסופים כשבני ברק יש לה 4 מוספים ואנחנו נותנים את המענה עם שישה מוספים גם לאוכלוסייה שלה. אוכלוסייה בצפיפות גבוהה ואוכלוסייה בצפיפות נמוכה אז יש דיפוזיה (איזון לגובה). צריכים לשאול את בני ברק איך אתם נותנים מענה לצורכי הציבור שלכם? ראש העיר בני ברק טען שהוא יסגור את הפארק החל בשעות הלילה. המשמעות היא שהפארק ייסגר בסופי שבוע לתנועת תושבי המטרופולין מכיוון תל אביב רמת גן או מפתח תקווה. הפארק לאורך הירקון בשכונה החדשה".

נושא ההפרדה בין חרדים לחילונים עלה בשיח של הפאנל, סביב שאלת המנחה בנוגע לפרסומים שהיו לאחרונה על כך שרבני שכונת 'איילת השחר', שנבנית כיום בבני ברק הוציאו מכתב המבקש לא להשכיר דירות לציבור החילוני. לנושא זה ציין יקי רייסנר, מנכ"ל ובעלים רייסדור: "זאת החלטה נכונה לשני הצדדים. צריכים להיות מחוברים בכלכלה, בנושאי דיור, עדיף הפרדה. החרדים לא מעוניינים בחילונים מול הבית. אבל שתהייה להם עצמאות תרבותית. זה יותר טוב לחברה".  הרב יעקב גוטרמן, ראש עיריית מודיעין עילית: "לתת תנאים שוויוניים. כמה שטחי מסחר יש במודיעין עילית לעומת רמת גן או מודיעין? איך יהיה פוטנציאל הכנסות? רק צד אחד לוקח. כשהחרדים רוצים אין איפה". לכך הגיב לו רועי ברזילי: "אזרח שווה זכויות הוא גם שווה חובות".

ראש עיריית בני ברק הרב חנוך זייברט ציין בנושא: "לא דרשתי להקים שכונה חרדית בשדה דב. מדובר על שכונה שכולה הייתה מתוכננת למסחר, לא הייתה אמורה להיבנות דירה אחת". זייברט טוען כי בעקבות בקשה של שר השיכון דאז משה כחלון להפוך את האזור לשכונת מגורים ובעקבות מצוקת הדיור בבני ברק והבטחה שהשכונה תהיה חרדית הסכמנו להפוך מסחר למגורים. לא הייתה עיר אחת בארץ שהסכימה להמיר שטחי מסחר למגורים. השכונה חרדית ותהיה סגורה בשבת. בהתייחסות לטענות של רועי ברזילי, הסביר זייברט כי "גם כשביקשתי להגדיל את שטחי המסחר, רמת גן רבה איתנו".

 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:כרמל שאמה הכהןעיריית רמת גןמיכה גדרוןאורי כרמלישי אהרונוביץ'רועי ברזיליבני ברקיקי רייסנר
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...