"זה לא הגיוני שכל שמאי מחליט על היטל השבחה אחר. זה מטורף ואין לזה אח ורע בעולם"

כך אמר עמית גוטליב, סמנכ"ל כספים ופיתוח עסקי, בפאנל שעסק בהיטלי השבחה במהלך פסגת ההתחדשות העירונית של מרכז הנדל"ן. יו"ר לשכת שמאי המקרקעין: "ביטול היטלי השבחה? עוד 30 שנה ימשיכו לדבר על זה". יו"ר ועדת ערר מרכז: "התחושה היא שאין מה להפסיד גם אם הערר לא מוצדק. זה פוגע באמון הציבור"

שיתוף הכתבה
יו"ר ארגון הקבלנים והבונים מחוז ת"א והמרכז, עמית גוטליב (Eclipse media)יו"ר ארגון הקבלנים והבונים מחוז ת"א והמרכז, עמית גוטליב (Eclipse media)

"זה לא הגיוני שכל שמאי מחליט משהו אחר, זה משהו שאפשר לפתור", כך אמר היום (ב') עמית גוטליב, סמנכ"ל כספים ופיתוח עסקי בקרינסקי גוטליב, במהלך פסגת ההתחדשות העירונית של מרכז הנדל"ן , במסגרת פאנל שכותרתו: "יזמים נגד עיריות נגד דיירים: היטלי ההשבחה בנקודת רתיחה", בהנחיית דלית זילבר, משנה למנכ"ל מהדרין מקבוצת דלק, ומנכ"לית מינהל התכנון לשעבר. 

ניסים גוזלן, ראש עיריית באר יעקב: "אין ספק שהיטלי השבחה הם כספים משמעותיים למבני ציבור ולפארקים.  בפינוי-בינוי קבעתי היטל השבחה של 50% כי אני חושב שברגע שאנחנו אמורים לקבל את ההיתר עצמו, זה נותן ערך מוסף למחירי הדיור, בתנאי שעושים נכון. יש כאלו שעושים את הפעולה הלא נכונה ומחירי הקרקע לא מצליחים להתרומם. אם עושים את זה נכון, מרכיב היטל השבחה לא צריך להפריע ליזמים".

גיל בלולו, השמאי הממשלתי הראשי: "רשות מקומית גובה סכום שומה, ושמאי צריך לבחון באובייקטיביות ומקצועיות, ולא צריך להתייחס לרשות ולא לאזרח אלא לערך הנכס. אנחנו מדברים על 250 שמאים שעורכים 150 אלף שומות. תמיד יש לשפר ובסך הכול המערך מתפקד היטב".

גיל בלולו (דוברות משרד המשפטים)גיל בלולו (דוברות משרד המשפטים)

עמית גוטליב, סמנכ"ל כספים ופיתוח עסקי, קרינסקי גוטליב, ויו"ר ארגון הקבלנים והבונים מחוז ת"א והמרכז: "יש פה ראש עיר שאומר שערך הקרקע היה אפס, אז הוא לא קיבל היטלי השבחה , וברגע שהקרקע התחילה לעלות הוא קיבל היטלי השבחה . זה דבר מטורף. אין לזה אח ורע בעולם. זה לא הגיוני שכל שמאי מחליט משהו אחר. זה משהו שאפשר לפתור. כמה אנשים הגישו השגה על היטלי השבחה? כמה אנשים ערערו על אגרות? לכן השיטה צריכה להיות שיטה של אגרות. אין סיבה שגבעת שמואל, רמת גן או גבעתיים יקבלו היטל יותר טוב מאשדוד, כי שם ערכי הקרקע נמוכים".

"שמאים לא צריכים לקבוע בשאלות משפטיות" 

מאיה אשכנזי, יו"ר ועדת ערר מרכז: "בדרך כלל התחושה היא שאין מה להפסיד גם אם הערר לא מוצדק. זה פוגע באמון הציבור. אני מציעה לא להתערב בשומות מכריעות טובות. שמאים לא צריכים לקבוע בשאלות משפטיות אלא להפנות לוועדת ערר. אבל אין סיבה להגיש ערר על כל מקדם כזה או אחר". 

נחמה בוגין , יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, השיבה לטענות שעלו בפאנל: "דוח מבקר המדינה הוא אות כבוד לשמאות, כי רק 20% מגיע לשמאי מכריע בערים שנבחרו. הרבה פעמים אנחנו ממליצים לשלם שומה סבירה או נמוכה, ואחוז גבוה מהם מתוקן. זה אומר שאנחנו יודעים לזהות את המקרים הדרושים תיקון. לגבי הרעיון הלא חדש של ביטול היטל השבחה , שלושים שנה ימשיכו לדבר על זה.

יו"ר לשכת השמאים נחמה בוגין (דרור סיתהכל)יו"ר לשכת השמאים נחמה בוגין (דרור סיתהכל)

"ביום שוועדות התכנון יאשרו לי 10% ממה שתכננתי, אני מתחייבת שגם השומות יהיו כאלו. אי אפשר לצפות לוודאות בענף הנדל"ן. חלק גדול מהפערים בשמאות נובעים מפרשנות משפטית, למשל מרבעים 3 ו-4. כשתשים עשרה שמאים על אומדן של שווי מטר לתעשייה, הפערים לא היו גדולים, אבל כשיש פרשנות, להביא בחשבון אלמנט מסוים, הפערים יותר גדולים". 

גיל בלולו: "בקשר להיטל השבחה של התחדשות עירונית , היזם אמור להיות אדיש כי זו הוצאה מוכרת שנכללת בתקן 21 כמו שאר ההוצאות. בסוף זכויות הבנייה אמורות לכסות. אבל לא ייתכן ששומת ההיתר תהיה שונה מהותית מהשומה שהוצגה לו בתקן 21. בתקופה שבין אישור התוכנית להיתר, צריך להחריג לדייר היטל השבחה , לדחות אותו לשלב ההיתר באופן שהיזם ישלם כי הוא קיבל את זה כהוצאה מוכרת בדמויות זכויות בנייה. לגבי כל מה שקשור להתחדשות עירונית, זה פרויקט לאומי, זה יעשה סדר".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:יזמיםהיטל השבחהדלית זילברמנהל התכנוןעמית גוטליבנחמה בוגיןהשמאי הממשלתי הראשי
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...