"מנגנון היטלי ההשבחה צריך לנתק את הקשר בין הוועדה המקומית לשמאי. זה לתת לחתול לשמור על השמנת"

יו"ר מטה התכנון הלאומי נתן אלנתן מתארח בפודקאסט החזית העירונית, ומספר על האתגר המרכזי בתפקידו - הסרת חסמים בדרך להוצאת היתרים, מדוע נושא ההקלות הוא אחד הגורמים העיקריים לעיכובים, ועל המתח שבין השלטון המקומי לארצי: "רוב התוכניות בוותמ"ל נעשות בתיאום מוחלט עם הרשות המקומית, אבל היא לא יכולה להסתכל רק על האינטרס שלה"

שיתוף הכתבה
נתן אלנתן, החזית העירונית (אביגיל מתתוב) נתן אלנתן, החזית העירונית (אביגיל מתתוב)

פרק נוסף של פודקאסט הנדל"ן "החזית העירונית" מבית מרכז הנדל"ן , והפעם מתארח נתן אלנתן, יו"ר מטה התכנון הלאומי. הוא סיפר לנמרוד בוסו, עורך אתר מרכז הנדל"ן , מה המשימה שלקח על אצלו כשנכנס לתפקיד, איך ביטול ההקלות המתוכנן להתחיל ב-2025 יסייע להוריד עומס מוועדות הערר, מה הרשות עושה עם הבעיות סביב היטלי השבחה , ולמה יש מתח מובנה בין השלטון המקומי לשלטון הארצי. 

לצפייה: 

להאזנה: 

לספוטיפיי

לאפל 

אלנתן הסביר מה זה אומר בעצם לעמוד בראש מטה התכנון הלאומי: "אני עומד בראש שלוש הוועדות הארציות לתכנון ובנייה: המועצה הארצית, הוות"ל והוותמ"ל. בנוסף אנחנו עוסקים בכל נושא המדיניות התכנונית, חקיקה ותקנות תכנון ובנייה".

מה הכי מעניין אותך בתפקיד?
"באתי מתוך מטרה בעיקר לטפל בחסמים של היתרי הבנייה. בנושא התכנון מצבנו יחסית בסדר, בשלב של אחרי התוכנית אנחנו בבעיה מאוד קשה. שלב היתרי הבנייה - שכולל בתוכו כמה תתי-שלבים, יכול לקחת 5-7 שנים מרגע שיש תוכנית עד שעולים לקרקע. זה לא אמור להיות, וחלק מזה נוצר עם הזמן. הנושא הזה הוא החסם הגדול ביותר. עד לפני שנתיים הייתה ריבית אפסית אז אנשים פחות נלחצו מזה שהיתר בנייה מתעכב. היום כשהריבית גבוהה, מתחילה להיות בעיה, והעיכובים עולים המון כסף. צריך לטפל בזה וזו המשימה שלקחתי על עצמי".

 באתם עם יוזמה חדשה, רשות הרישוי הארצית, שיש לה כבר סמכות למשוך בקשות היתר שלא טופלו בוועדות המקומיות. זה יעזור?
"אני אשמח מאוד לא להשתמש ברשות הרישוי הארצית לנושא הזה. זה 'מקל' לוועדות מקומיות סרבניות, במקרי קיצון כמו ראש עיר שמחליט שהוא לא נותן היתרי בנייה, למרות שהכל נעשה כדת וכדין. הפתרונות שאנחנו מדברים עליהם הם פתרונות מידיים, איך לקצר את ההליך. תכנון בניין היום מורכב הרבה יותר מלפני עשרים שנה, הבניינים הרבה יותר גדולים עם מערכות יותר גדולות, ערים צפופות מאוד ויש תשתיות. אבל זה הפך להיות יותר מדי מסובך.

"יש מהלך אחד שהתחיל עוד טרום תקופתי, וזה ביטול ההקלות. זה אמור להיכנס לתוקף בסוף 2024.  אנחנו בשנה האחרונה תחת לחצים של המון גורמים בנושא הזה, כל נושא ההקלות הוא אחד הגורמים העיקריים לעיכובים. אם הבקשה תואמת תוכנית היא פשוטה והכל צריך לרוץ מהר. אם אתה מבקש הקלות אז זה לא בדיוק לפי התב"ע, הבדיקות יותר מעמיקות, צריך לפרסם, לשמוע התנגדויות, לדון בהן, לשוב ולדון. ועדת ערר , בית משפט - זה גורם לעיכוב גדול מאוד בפרויקט.

"החל מהיום הראשון של 2025, אי אפשר יהיה להגיש בקשה עם הקלה. עדיין יהיו בקשות שהוגשו לפני וזה יימשך עוד כשנה וחצי, אבל בקשות חדשות לא ייכנסו עם הקלות. זה יוריד הרבה עומס מוועדות ערר, ולא תצטרך לחכות שנים כדי לקבל את ההחלטה".

אלנתן התייחס לנושא היטלי ההשבחה, לאחר שדוח שפרסם לאחרונה מבקר בנושא מצא שרוב הרשויות המקומיות משתמשות בסמכותן לגבות היטלי השבחה ומוציאות מהציבור סכומים מצטברים של מיליארדים רבים. "ישנה החלטת ממשלה שהקימה צוות שיתעסק בנושא היטלי השבחה , בראש הצוות עומדת כרמית יוליס, איתי ועם רפי אלמליח. אנחנו חושבים באמת מה הדבר הנכון לעשות. צריך החלטה שנוכל להעביר, כי חקיקה צריכה לעבור את הממשלה והכנסת.

"הכי פשוט היה לבוא ולבטל לגמרי את היטלי ההשבחה בפורמט שאנחנו מכירים, ולקבוע שייגבה בצורה של אחוז מסוים מהרווח שלך, ואז הסיפור כביכול נפתר. אבל לצערי בקונסטלציה הפוליטית שאנחנו חיים בה יהיה קשה מאוד להעביר החלטה כה קיצונית של שינוי מוחלט של השיטה. אנחנו המדינה היחידה בעולם שגובים היטלי השבחה בצורה הזאת, וזה לא הפך לאיזה מס קבוע. צריך לנתק את הקשר בין הוועדה המקומית לשמאי, כי אתה נותן לחתול לשמור על השמנת"

"הכי פשוט היה לבוא ולבטל לגמרי את היטלי ההשבחה בפורמט שאנחנו מכירים, ולקבוע שייגבה בצורה של אחוז מסוים מהרווח שלך, ואז הסיפור כביכול נפתר. אבל לצערי בקונסטלציה הפוליטית שאנחנו חיים בה יהיה קשה מאוד להעביר החלטה כה קיצונית של שינוי מוחלט של השיטה. אנחנו המדינה היחידה בעולם שגובים היטלי השבחה בצורה הזאת, וזה לא הפך לאיזה מס קבוע. צריך לנתק את הקשר בין הוועדה המקומית לשמאי, כי אתה נותן לחתול לשמור על השמנת".

"גם נושא המרכז מול הפריפריה עלה בדיוני הצוות. את הפתרון לזה יש יותר סיכוי פוליטי להעביר. מסכים שצריך לעשות שינוי בגישה, שלא כל ועדה תקבל את הכסף מהעיר שלה, אלא אולי שהכסף ייכנס לקופה כללית של כל הרשויות המקומיות ויצטרך להיות מחולק בצורה שוויונית". 

"הרשות המקומית לא יכולה להסתכל רק על האינטרס שלה"

אלנתן אמר כי יש מתח מובנה בין הרשויות המקומיות לרשויות השלטון. "ראש רשות מקומית דואג לאינטרס שלו, וזה בסדר, אבל השלטון המרכזי מסתכל על טובת כלל המדינה. פה נמצא המתח. לפעמים יש מצב של הכסאח הזה בין האינטרס המקומי לאינטרס הלאומי.

"מצד אחד אנחנו אומרים כל הזמן שאנחנו רוצים להוריד סמכויות לוועדות המקומיות, וזה הכיוון שהולכים אליו. אבל צריכים לדעת שבסופו של דבר הרשות לא יכולה להסתכל רק על האינטרס שלה. יש לנו מצוקה קשה וחסרות לנו יחידות דיור, ומגיעה רשות שאומרת שהיא רוצה להישאר מושבה ולא להוסיף כלום, אז אין ברירה ואני הולך איתה בכח. רוב התוכניות בוותמ"ל נעשות בהסכמה ובתיאום מוחלט עם הרשות המקומית. מעטות התוכניות שזה נגד רצונן. כשאין ברירה אני מקדם את זה 'על הראש' שלהן.

"ראש רשות שיודע לעבוד ומכיר את המצב, יודע לנצל את המשאבים שהמדינה מקצה לצורך העניין, והוא רק מרוויח מהסכמי הגג. בנתיבות בונים בלי סוף אלפי יח"ד, רק לאחרונה אישרנו שם בוותמ"ל 20 אלף יח"ד בהסכמה של הרשות".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:נתן אלנתןהחזית העירוניתמטה התכנון הלאומי
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...