חוק המטרו השני אושר הלילה בכנסת – כולל פיצוי של חצי מיליארד שקלים לבעלי עסקים לאורך התוואי

עוד כולל החוק החדש את הפחתת היטלי ההשבחה במרחבי החנות מ-75% ל-60% עד סוף 2030, ביטול "מס המטרו" לבעלי עסקים קטנים לאורך התוואי ועוד. על פי הערכות האוצר צפוי הפרויקט להניב כ-30 מיליארד ש"ח מדי שנה למשק

שיתוף הכתבה
יעקב אשר ובצלאל סמוטריץ', על רקע הדמיית רכבת המטרו ((נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת, פוטו מרסל, נת"ע)יעקב אשר ובצלאל סמוטריץ', על רקע הדמיית רכבת המטרו ((נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת, פוטו מרסל, נת"ע)

מליאת הכנסת אישרה הלילה (בין ד' ל-ה') סופית בקריאה שניה ושלישית, את החוק המסדיר את הקמתו של הפרויקט התחבורתי הגדול בתולדות המדינה – בניית המטרו של גוש דן. מדובר בחוק השני ("מטרו 2") שמשלים את מהלכי החקיקה שהחלו בימי הממשלה הקודמת, ומטרתו לאפשר קידום מהיר של הפרויקט תוך הסרת חסמים רגולטוריים ובירוקרטיים, וכן לקבוע את מקורות המימון להקמתו.

פרויקט המטרו כולל שלושה קווים, 150 ק"מ של מסילות תת-קרקעיות ו-109 תחנות. רשת המטרו צפויה לחבר 24 רשויות מקומיות ברחבי גוש דן ולהוביל כ-2 מיליון נוסעים ביום. על פי הערכות האוצר, התועלות המשקיות כתוצאה מהקמת הפרויקט מוערכות בכ-30 מיליארד שקלים בשנה, ואלה כוללות שיפור משמעותי של הנגישות למוקדי התעסוקה והמסחר, הפחתת השימוש ברכבים פרטיים וחיסכון בזמן.

כזכור חוק המטרו עבר בקריאה ראשונה בכנסת הקודמת אך מפאת התפזרותה לא הושלמו הליכי החקיקה. החוק נפתח לדיון מחדש בכנסת הנוכחית בוועדת הפנים והגנת הסביבה בראשות ח"כ יעקב אשר, שלצד דיוני הוועדה קיים ישיבות רבות עם הגורמים המעורבים על מנת לפתור מספר מחלוקות שעמדו בבסיס החוק.

המרכזית שבהן, שהיא גם שינוי החקיקה המרכזי ביחס לנוסח החוק הקודם, קובעת הפחתה במס השבחת המטרו מ-75% ל-72% באופן קבוע, ובנוסף לכך על מנת לתמרץ את הפיתוח לאורך התוואי קובעת כי יזמים שיגישו תכניות להיתר עד ל-31 בדצמבר 2030, ייהנו מהפחתה במס המטרו ל-60%, כאשר שר האוצר יוכל להאריך את הזמן בשנתיים נוספות.
 
תיקון משמעותי נוסף שלא היה בחוק הקודם, פוטר לחלוטין את מוסדות הציבור והעסקים הקטנים והבינוניים ששטחם אינו עולה על 100 מ"ר, ממס היטל מימון המטרו. עוד כולל החוק חבילת פיצוי בסך של חצי מיליארד שקלים לצורך מתן פיצויים לעסקים בתוואי המטרו שהפעילות העסקית שלהם תיפגע מתקופת הבנייה.

עוד כולל החוק הקמת מועצה מאסדרת שתהיה אחראית על תיאום בין החברה המבצעת לגופי תשתית אחרים בכל הנוגע לקידום המיזם והגבלת סמכות הוות"ל לתכנון שימושים שחורגים מתכנון התשתית עצמה. עוד נקבע כי החברה המבצעת לא תוכל בשום מקרה לבצע עבודות לשיקום או פיתוח ברמה נמוכה מהרמה המקובלת באזור, וזאת על מנת למנוע אפליה בין הרשויות.

עוד הוכנסו בחוק הגבלות של ספי הרעש המותרים בזמן ביצוע העבודות, שיחייבו את מנהלי הפרויקט להשתמש בציוד מתקדם ושקט יותר, וכן להקים מיגון אקוסטי באתרי העבודות, או לממן בידוד אקוסטי ומיזוג בבניינים הסמוכים לאתרי העבודות, כדי לצמצם את הפגיעה בתושבים המתגוררים לאורך התוואי.

"בשורה למדינת ישראל ובפרט לתושבי גוש דן"

יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה ח"כ יעקב אשר: "כראש עיר לשעבר בגוש דן אני מכיר ויודע את החשיבות הקריטית של מערכת הסעת המונים המטרו בגוש דן, שתשנה מקצה לקצה את ההתנהלות התחבורתית באזור, וגם תתרום להאצת הבנייה במתחמים הסמוכים לתחנות המטרו. מדובר בפרויקט התחבורתי הגדול ביותר שאושר עד כה. אני שמח שלאחר דיונים רבים, ותיקונים רבים שהטמענו בתוך החקיקה, ובמיוחד בנושא גובה מס ההשבחה וחובתה של המדינה לפצות את בעלי העסקים במתחמים הסמוכים לתוואי, ניתן לברך על המוגמר".

לדבריו, "אין חולק שהחוק יצא שונה מאיך שהגיע לועדה, וכפי שאמרתי בוועדה: כעת לאחר שבנינו את הפלטפורמה החוקית, וההסדרים המתאימים לכך, חובתה של המדינה לדאוג להאצת הפרויקט ולהשלמתו במהירות האפשרית, וללא עיכובים בין משרדי הממשלה, תוך גרימת נזק מועטה ככל האפשר למתחמים הסמוכים. אני מודה לשר האוצר בצלאל סמוטריץ, ולשרת התחבורה מירי רגב, על שיתוף הפעולה וההבנה לשינויים הנצרכים, היום יצאה בשורה לאזרחי מדינת ישראל בכלל ולתושבי גוש דן בפרט".

שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ אמר כי "אישור חוק המטרו הוא צעד חשוב למדינת ישראל. עם אישור חוק המטרו וחבילת הסיוע לבעלי העסקים שנמצאים בסמוך לעבודות ואתרי הבניה של המטרו, בגובה של חצי מיליארד ש״ח, אנו עושים היום צעד אדיר לחיזוק מערך התחבורה בישראל - מהלך שבאופן ברור יתמוך ויחזק את כלכלת ישראל. אני מודה לכלל השותפים שסייעו בהעברת החוק".

הממונה על התקציבים, יוגב גרדוס, אמר כי "מדינת ישראל נמצאת בגרעון תשתיות חמור. הסיבה המרכזית לכך כיום היא איטיות בביצוע הפרוייקטים החיוניים. פרוייקט המטרו הוא פרויקט התשתית הגדול ביותר שבוצע אי פעם בישראל. חוק המטרו מייצר את המסגרת הרגולטריות והמבנית שתאפשר את הקמתו ביעילות ובמהירות המרבית, לרווחת תושבי המדינה. במיוחד בתקופה זו חיוני ביותר לקדם פרויקטים כלכליים שיגבירו את הצמיחה. אני מודה לכל מי שהיה מעורב בגיבוש וקידום החוק בשנים האחרונות".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:המטרויעקב אשרהכנסתמשרד האוצרועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...