מחירי הדירות לא עוצרים: התייקרו ב-0.8% נוספים, לשיעור עלייה שנתי של 3.4%

הלמ"ס: מחוז ירושלים הוביל את ההתייקרות בחודשים אפריל-מאי, עם עלייה של 2.1%. לעומת זאת, במחירי הדירות החדשות דווקא חלה ירידה של 0.5%. שכר הדירה התייקר ביוני ב-4.2% בתחלופת שוכר, ועלויות הבנייה התייקרו ב-0.4%

שיתוף הכתבה
בנייה חדשה (שאטרסטוק)בנייה חדשה (שאטרסטוק)

מחירי הדירות אינם עוצרים ועלו ב-0.8% נוספים, לכדי שיעור התייקרות שנתי של 3.4%. כך עולה ממדד מחירי הדירות שפרסמה הערב (ב') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס).

עם זאת, מדד מחירי הדירות החדשות דווקא ירד ב-0.5%, וברמה השנתית חלה ירידה של 0.9%.

על פי הנתונים, מהשוואת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים אפריל–מאי 2024 לעומת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים מרץ – אפריל 2024,  נמצא כי מחירי הדירות עלו ב-0.8%. בפילוח לפי מחוזות, נמצא כי במחוז ירושלים חלה ההתייקרות החודשית החדה ביותר, בשיעור של  2.1%, במחוז ת"א הכולל את ערי גוש דן חלה התייקרות של 1.2%, והתייקרויות חלו גם במחוזות צפון (0.6%), חיפה (0.7%) ודרום (0.2%). במחוז מרכז לא חל שינוי ברמת המחירים.

מקור: הלמ"סמקור: הלמ"ס

בהשוואה שנתית של מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים אפריל-מאי 2024 לעומת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים אפריל-מאי 2023, נמצא כאמור כי מדד מחירי הדירות השנתי עלה ב-3.4%. בפילוח לפי מחוזות נמצאו עליות מחירים בכל המחוזות: חיפה (8.3%), צפון (4.9%), דרום (3.6%), ירושלים (2.9%), תל-אביב (2.6%) ומרכז (2.3%).

שכר הדירה מתייקר ב-4.2% בתחלופת שוכר

בשכר הדירה החודשי, עבור שוכרים שחידשו חוזה, נרשמה בחודש יוני עליה של 2.2%, ועבור שוכרים חדשים (דירות במדגם בהן הייתה תחלופת שוכר) נרשמה עלייה של 4.2%.

מדד מחירי תשומות הבניה למגורים עלה בחודש יוני 2024 ב-0.4% והגיע ל-131.2 נקודות לעומת 130.7 נקודות בחודש קודם. מדד מחירי תשומות הבנייה למגורים ללא שכר עבודה עלה ב-0.3%. מדד מחירי שכר עבודה המשולם עבור המועסקים בענף עלה ב-0.4% בחודש יוני.

בשנים עשר ההחודשים האחרונים (יוני 2024 לעומת יוני 2023) עלה מדד מחירי תשומות הבנייה למגורים ב-1.2%, זאת בשל עליה של 2.2% במחירי שכר העבודה, ועליה בעלות שכירת ציוד ורכב ב-3.7%.

מדד מחירי חומרים ומוצרים עלה בחודש יוני 2024 ב-0.3% .מבין החומרים והמוצרים עלו במיוחד מחירי ברזל לבנייה (ב-5.1%), רשתות ברזל (ב-3.6%), אבן (ב-2.4%) ומחיצות מתועשות (ב-1.3%). לעומת זאת, ירדו מחירי מוצרים לכיבוי אש (ב-3.0%) ואריחי קיר ורצפה (ב-1.4%).

הקבלנים: "הגיעה השעה להוריד את הריבית"

נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו, אמר בתגובה למדד: "הגיעה השעה להתחיל להוריד את הריבית. נגיד בנק ישראל, שהצליח במשימה שלו, להביא להתכנסות האינפלציה לתוך גבולות היעד הממשלתי, חייב להסיט כעת את הגה המשק לכיוון שיאפשר חזרה לצמיחה בהמשך השנה. הורדת הריבית חשובה כעת לכל חלקיו של המגזר העסקי אך אצלנו, בענף הבנייה מדובר בתחילתו של חבל הצלה. לקריאה הזו צריכים להצטרף כל מי שרואים בעצמם דורשי טובתם של תושבי ישראל.

"השפעתו השלילית של המשבר בענף הבנייה והתשתיות עושה עכשיו דרכה לכל בית אב בישראל. היא חותכת הכנסות למדינה בעת הקשה הזו, היא מונעת מתן פתרונות דיור למי שמחכים להם כבר מעל שנה וחצי, והיא מחסלת חברות בנייה ישראליות שמעסיקות מפרנסות מאות אלפי ישראלים. ראו כיצד שוב דווח הערב על המשך עליית מחירי הדיור, זה רק ה'בקרוב' למה שנראה בהמשך אם לא יטופל המחסור בכוח אדם בענף, ותינתן תשובה לזינוק בעליות חומרי הגלם, היעדר תקציבים לקידום בנייה בכלל ובפריפריה במיוחד וכמובן, שלא נוכל לעמוד במשימות השיקום הענקיות שעוד לפנינו".

עינב סבינצר, מנהלת מרחב דרום באלדר משכנתאות ובהתאחדות יועצי המשכנתאות, אמרה בתגובה לנתונים כי "מדד המחירים לצרכן עלה ב-0.1%, אחוז נמוך יחסית, מה שמבשר התמתנות כלשהי בקצב האינפלציה השנתי. העלייה הנמוכה יחסית נובעת מכך שחלק ממרכיבים הסל הוזלו: לדוגמא מחירי הדלק ומחירי הירקות והפירות.

"המדד הנמוך מגיע בהמשך ישיר למדד חודש מאי שגם הוא עלה בפחות מהמצופה. ההתמתנות באינפלציה כמו גם הירידה בשער הדולר, יכולה להוות בסיס להורדת הריבית על ידי הנגיד בהמשך השנה. אולם, ייתכן והנגיד יהיה זהיר עם הורדת הריבית ויחכה לראות התייצבות במצב הביטחוני וכמו גם לוודא שמדד מחירי השכירות לא יעלה בחודשים הבאים בעקבות המחסור בדירות וההאטה בבניה בעקבות המלחמה. אם מגמת ההתמתנות במדד המחירים לצרכן תמשך ובהמשך לכך גם האינפלציה בארה"ב תהיה במגמת התמתנות, ישנה בהחלט אפשרות שנחזה בקרוב בירידת ריבית".

דרור אוהב ציון, מנכ"ל ובעלי דרא שיווק נדל"ן: "מדד המחירים לצרכן עלה ב-0.1% בלבד, מה שמביא את קצב האינפלציה השנתי לעמוד על 2.9%. אם תימשך מגמת ההתמתנות אולי עוד נחזה בהורדת ריבית עד סוף השנה. יחד עם זאת, יצטרך הנגיד לשים לב למצב הביטחוני השברירי. מדד מחירי הדיור עלה ב-0.8% ולמרות המלחמה, ממשיך את המגמה שהסתמנה מתחילת השנה של המשך עליית מחירים בשוק הדיור אשר גם קצב העסקאות בו בסימן עליה מתמשכת מתחילת השנה. מתחילת השנה עלה מדד מחירי הדיור ב-3.4%. להערכתנו, גם ברמת הריבית הנוכחית, קצב המכירות בשוק לא ייחלש והמגמה בשוק הנדל״ן למגורים תמשיך להיות מאופיינת בביקושים גבוהים, היצע נמוך יחסית ומחירים בקו עליה. המגמה זהו תלך ותצבור תאוצה במהלך השנה".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:הלשכה המרכזית לסטטיסטיקהמחירי הדיורמחירי דירות בישראלמדד תשומות הבנייהשוק השכירות
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...