סיכום בין האוצר לוועדת הפנים של הכנסת: היטל ההשבחה במרחב תחנות המטרו יופחת ל-60% בלבד

לפי התיקון ל"חוק המטרו" שיעלה מחר (ב') בוועדת הפנים של הכנסת, היטל ההשבחה במרחבי ההשפעה של תחנות המטרו, אשר עמד על 75% וספג ביקורת רבה, יופחת. בנוסף סיכמו יו"ר לשכת השמאים ואשר על קידום תקן שמאי שיתלווה לכלל התוכניות המקודמות במתחמים, שיוודא את כלכליותן

שיתוף הכתבה
שלומי הייזלר, יעקב אשר ונחמה בוגין, על רקע רכבת המטרו (יוסי אלטרמן וגיל מגלד, פוטו מרסל, ניר שהרבני, נת"ע)שלומי הייזלר, יעקב אשר ונחמה בוגין, על רקע רכבת המטרו (יוסי אלטרמן וגיל מגלד, פוטו מרסל, ניר שהרבני, נת"ע)

ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת בראשות ח"כ יעקב אשר צפויה להפחית את היטל ההשבחה ב"מרחבי ההשפעה" של תחנות המטרו מ-75% ל-60% בלבד. זאת בעקבות הביקורת הרבה על שיעור המס הגבוה אש לטענת יזמים ומהנדסי עיר מבטל לגמרי את הכלכליות במרחבי התחנות, והעובדה שתוכניות בנייה אכן אינן מוגשות בתחומם.

ההיטל המופחת סוכם עם משרד האוצר לאחר משא ומתן ממושך, וביום חמישי בלילה הופץ תיקון החוק העדכני, לקראת דיון באישורו לקריאה שניה ושלישית שתקיים הוועדה מחר (ב'). עוד קובע החוק החדש כי כעבור 5 שנים מכניסת שיעור המס החדש לתוקף, ניתן יהיה לעדכנו לרמה של 72%.

כזכור, על פי חוק המטרו הראשון שנחקק בשנת 2022, נקבע כי במרחבי התחנות של רכבת המטרו – אזורים המצויים במרחק הליכה מהתחנות ואשר בהן מתכוונת המדינה לאפשר העצמת זכויות בניה – שיעור היטל ההשבחה בכלל התוכניות, למעט תוכניות התחדשות עירונית , יעמוד על 75%. למעשה מדובר בשני רכיבי מס. האחד בגובה 40% מההשבחה אשר ישולם לקופת הרשות המקומית כפי שמשולם כל היטל השבחה , ו-35% נוספים שישולמו לקופת המדינה כ"מס מטרו". מס זה הוא אחד המקורות התקציביים של האוצר למימון פרוייקט המטרו, הנחשב לפרויקט התשתיות היקר בתולדות המדינה, ואשר עלותו היא 150 מיליארד שקלים.
 

ח"כ יעקב אשר (פוטו מרסל)ח"כ יעקב אשר (פוטו מרסל)

על פי ההצעה המקודמת כעת, מי שתספוג את הפחתת המס היא המדינה, שחלקה ירד ל-20% מההשבחה. זאת בעוד שהיטל ההשבחה בשיעור של 40% שישולם לקופת הרשות לא ייפגע.

את המשא ומתן בין הכנסת לאוצר בסוגיית ההיטל במרחב התחנות ליוותה יו״ר לשכת שמאי המקרקעין נחמה בוגין , שבחודשים האחרונים היה בין הקולות הבולטים נגד ההיטל המוגדל בשיעור 75%. בעקבות הפצת הטיוטה החדשה אמרה למרכז הנדל"ן:  "אני מברכת את יו״ר הועדה חבר הכנסת יעקב אשר על ההבנות  עם האוצר שיחוללו שינוי דרמטי בחוק. ההיטל המופחת הופך את חוק המטרו לישים כלכלית וללא ספק עתיד להוביל לפיתוח משמעותי לאורך התוואי. לשכת שמאי מקרקעין היתה שותפה פעילה ומשמעותית בגיבוש ההסכמות".

תקן שמאי חדש למרחב התחנות

עוד חשפה בוגין סיכום נוסף שהושג בינה ובין ח"כ אשר, לפיו "נפעל לגיבוש תקן שמאי מיוחד שילווה את התכנון ויבטיח כדאיות כלכליות,  בדומה למנגנון תקן  21 בהתחדשות עירונית". התקן החדש יקודם באמצעות ועדת התקינה של מועצת השמאים, שבה חברים שני נציגי לשכה. להערכת בוגין, התקן החדש יחל לפעול כבר בעוד מספר שבועות.

מאז נחקק חוק המטרו הראשון, ובפרט מאז נכנס לתוקפו היטל ההשבחה המוגדל, בשיעור 75%, ב"מרחבי ההשפעה" של תחנות המטרו לפני כשנה וחצי, הצטברו עדויות רבות על רתיעת היזמים מפני קידום תכניות באותם מרחבים מפאת חוסר כדאיות כלכלית.

לפני כחודש חשף " מרכז הנדל"ן " נתון אשר לימד על גודל הכישלון, ולפיו מאז ה-1.1.23, התאריך שבו נכנס לתוקפו המס המוגדל, לא הוגשו לעיריית תל אביב אף לא תוכנית אחת לקידום במרחבי ההשפעה של תחנות המטרו, בשל היטל ההשבחה הגבוה בשיעור 75% המושת באזור זה. זאת, למעט תוכניות התחדשות עירונית .


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:נחמה בוגיןהיטל השבחהלשכת שמאי המקרקעיןמשרד האוצרועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסתהמטרוחוק המטרויעקב אשר
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...