Event snippet

"אנשים שקנו מאיתנו דירה לפני עשרות שנים חוזרים היום כדי לעבור איתנו תהליך של התחדשות עירונית"

'הפנים מאחורי ההתחדשות העירונית' עם יהורם שמי, מנכ"ל ובעלים משותף של חברת "שמי בנייה ייזום והתחדשות עירונית", שמספר איך גדל לתוך התחום, על מה הוא מקפיד בכל סיכום עם הרשויות, מה זה אומר להיות בן של קבלן ולגדול לתוך ענף הבנייה ואיך זה קשור לאשתו?

שיתוף הכתבה
יהורם שמי (צילום: אייל לייבל) | ברקע: אחיכם בכר, פתח תקווה. קרדיט: אנטרייסיהורם שמי (צילום: אייל לייבל) | ברקע: אחיכם בכר, פתח תקווה. קרדיט: אנטרייס

מה גרם לך להתחיל לעסוק בהתחדשות עירונית?

"אנחנו חברה משפחתית ותיקה שפועלת קרוב ל-70 שנה, אבא שלי, חיים שמי, הוא מבוני העיר פתח תקווה, ואני, כאחד ש"ינק" את הבנייה והנדל"ן בבית אמא ואבא, בחרתי ללכת  בדרכו, כשאני נהנה מהמוניטין והשם שלנו בפתח תקווה. במהלך השנים זיהיתי את השינויים והצרכים בשוק הנדל"ן, הבנתי שעתודות הקרקע הולכות ואוזלות כשמנגד עולה בעיית המיגון מפני איום בטחוני ואי עמידה בתקנים של רעידות אדמה. נושא ההתחדשות העירונית קרוב מאוד לליבי. אני זוכה ללוות את הדיירים בכל התהליך, מרגע החתימה על ההסכם, קבלת היתר הבנייה, הריסת הבניין וקבלת המפתח לדירה חדשה. בחלק מהפרויקטים אני פוגש אנשים שקנו מאבא שלי את הדירה הראשונה שלהם לפני עשרות שנים והיום הם פונים אלי שאלווה אותם בתהליך של התחדשות עירונית . למעשה, אני היום הורס בניינים שאבא שלי בנה ובונה חדשים במקומם, מבחינתי זוהי סגירת מעגל וחותמת המעידה על כך שהצלחתי להמשיך את דרכם של ההורים שלי".

ספר על חוויה משמעותית מתחילת הדרך

"בשנים 2006-2007, החתמתי דיירים על פרויקט פינוי בינוי בקריית אונו. זה היה אחד מהפרויקטים הראשונים בארץ והראשון שלי, אף אחד עוד לא באמת הבין או ידע מה זה פינוי בינוי, לקראת מה אנחנו הולכים. אני זוכר ששאלתי את הדיירים למה הם בחרו בי. הרי יש חברות גדולות יותר שהם היו יכולים לפנות אליהן. הם אמרו לי: 'היינו אצל החברות הגדולות והיינו אצלך, אנחנו בטוחים שגם אתה וגם המתחרים תדעו להוציא פרויקט טוב ומוצלח, בסופו של דבר בחרנו בך בגלל היחס האישי'. זה רגע שמלווה אותי עד היום, ההבנה שבסופו של דבר עושים עסקים עם אנשים, וזה הדבר החשוב ביותר לדיירים, הם רוצים לראות את האיש מאחורי השם והמותג, זה שהם מפקידים בידיו את הנכס היקר להם ביותר. אני עדיין מתרגש בכל עסקה שנחתמת, נהנה מהקשר הישיר עם האנשים, מודה על האמון שנותנים בי ומעריך זאת. עד היום אחי ואני מקבלים עשרות מכתבי תודה אישיים מדיירים שעברו איתנו את התהליך".

ספר על טעות שעשית ולמדת ממנה

"הדרך היא ארוכה ויש בה טעויות. כל הזמן לומדים. טעות אחת מרכזית שאני זוכר הייתה בפרויקט פינוי בינוי מסוים, שבזמנו היה נהוג לתת תוספת של 25 מ"ר לכל דירה. החתמנו את כל הדיירים, ומיד אחרי ההחתמות התחלף ראש העיר והמדיניות העירונית השתנתה לתוספת של 12 מ"ר לדירה. התווכחנו ונלחמנו אבל לא הצלחנו לשכנע את הרשות להשאיר את התוספת שהבטחנו כבר לדיירים, ונאלצנו לחזור אליהם ולאכזב אותם. הם ציפו למשהו מסוים ופתאום גילו שהם לא הולכים לקבל אותו. זה היה ממש מפח נפש. למדתי מזה עד כמה גדול חוסר הוודאות בתחום הזה, וכמה יכול לקרות ולהשתנות בזמן שאתה מחתים דיירים, מכין תוכניות, מתקדם. מאז, כל סיכום עם הרשויות - אני דואג לקבל בכתב".

מה הפרויקט שאתה הכי גאה בו?

"הפרויקט שאני הכי גאה בו הוא פרויקט פינוי בינוי במתחם מגדלי הרקפת, קריית אונו. מדובר בפרויקט של 550 יחידות דיור, עם שבעה מגדלים של 20 קומות כל אחד, שעבדתי עליו – אני לא יודע אם זה משמח או מעציב, אבל זו האמת – עבדתי 14 שנה על התב"ע שלו. הפרויקט הזה לימד אותי שפינוי בינוי זה מרתון, ריצה למרחקים ארוכים. צריך להיות מסוגל לראות את קו הסיום למרות הקשיים. פרויקט כזה מלווה בהתמודדויות מורכבות מול הדיירים והעירייה. אין תחליף לתחושת הסיפוק כשפרויקט כזה יוצא לדרך, והשנה בע"ה אנחנו סופסוף עולים על הקרקע".

לאילו פרויקטים לא תתקרב לעולם?

"כמו שלדיירים שלי חשוב החיבור האנושי, גם לי זה חשוב, בין אם זה מול הדיירים עצמם ובין אם זה מול הצוות שמלווה אותם. אני בוחר את הפרויקטים שלי, בין היתר, גם בהתאם לזה, ואם אני רואה שאין חיבור מתאים, אני לא אכנס לפרויקט".

מה הדבר שהממשלה חייבת לעשות מחר כדי להאיץ את תחום ההתחדשות העירונית?

"אני עונה על השאלה בכמה כובעים - כמנכ"ל של חברה קבלנית, כיזם וכמחזיק בכובעים נוספים בארגון הקבלנים בפתח תקווה ובהתאחדות בוני הארץ. ראשית, חייבים לטפל בנושא כוח האדם. אני לא אכנס לזה, כי זה נושא פוליטי וכלכלי רווי אינטרסים מכיוונים שונים, אבל יש פה בעיה שצריך לפתור ואני יכול להגיד שיש לזה פתרונות והממשלה צריכה פשוט להיערך לזה.

"דבר שני הוא נושא הוודאות והרישוי. צריך לשנות את כל תהליך הרישוי, מהרגע שמתחילה העבודה על הפרויקט ועד להוצאת היתר הבנייה. כרגע, הרשויות המקומיות רוצות לבנות פחות והממשלה רוצה לבנות יותר, ועד שלא יגשרו על הפער הזה, המצב לא ישתפר. צריך לדאוג לאחידות ולוודאות בתקנות התכנון, למנוע אפשרות לשינויי מדיניות בהליך המאוד מורכב הזה. אנחנו בוחרים למקד את מירב הפעילות שלנו באזור פתח תקווה, בקעת אונו והסביבה. הניסיון והידע שצברנו נותן לנו יתרון ומצמצם את חוסר הוודאות בתהליך. האינטרס צריך להיות משותף לכל הצדדים - קידום פרויקט איכותי בזמן הקצר ביותר. בסופו של דבר לא מדובר פה רק בעסקה, אלא גם בבני אדם בעלי דירות שמצפים לעבור לדירות חדשות, חסינות לרעידות אדמה וכוללות ממ"ד."

מה המסר שלך ליזמים שרוצים להיכנס לתחום?

"לעבוד בשקיפות מול הדיירים, להיות סבלניים, כי מדובר בתהליכים ארוכים, ולגלות יושרה. אתם עובדים פה עם המון אנשים, חוסר יושרה יתגלה מהר מאוד, כבר בפגישה הראשונה או השנייה. דבר חשוב נוסף הוא לא להבטיח הבטחות שווא. מגיעים אלי המון אנשים שחוו מפח נפש מיזמים שהבטיחו להם הרים וגבעות ולא קיימו. הרבה פעמים זה נובע מחוסר ניסיון של היזם, שלא יודע לבדוק כמו שצריך את העסקאות. אבל כשאתה מבטיח אתה צריך לדעת גם לקיים. זה, מבחינתי, יתרון נוסף שלנו, כיזמים שהם גם המבצעים של הפרויקטים. אנחנו לא מבטיחים ונעלמים אחרי ההחתמות, אנחנו אלה שאחראיים לממש את ההבטחות ולסגור את הפרויקט. אנחנו עם הדיירים מהרגע הראשון עד למסירת המפתח ולאחר מכן".

ספר משהו שאף אחד לא יודע עליך בענף הנדל"ן.

"כשאני אומר שאני בן של קבלן וינקתי מילדות את ענף הבנייה חושבים שנולדתי על כיסא המנכ"ל, המציאות רחוקה מאוד מזה. בתור ילד הייתי עובד בחופשים בבניין והתמקצעתי בהוצאת מסמרים מלוחות עץ. בשלב מאוחר יותר, לאחר שסיימתי את הצבא והלימודים, הפכתי למנהל עבודה. למעשה למדתי את העסק מלמטה, זה ב-DNA שלי. אני קם כל בוקר ועושה את מה שאני אוהב וזו ברכה גדולה. אשתי תספר לך שבתור זוג צעיר היינו מבלים הרבה בביקורים באתרי הבנייה ובהשקיית יציקות", הוא צוחק.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:יזמות נדל"ן ובנייההפנים מאחורי ההתחדשות העירוניתשמי בנייה, ייזום והתחדשות עירונית
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...