הפלונטר החיפאי: אלפי זוגות ממתינים שנים לדירה בהנחה וההיתר לא נראה באופק

כ-3,000 משקי בית זכו החל מ-2020 בזכות לרכישת דירה במחיר מופחת בשכונת נאות פרס ב' במבואותיה הדרומיים של חיפה, רק כדי לגלות שמחלוקת בין המדינה לעירייה על מימון מט"ש מונעת כל אפשרות לבנייה. אחת הזוכות: "משלמים 90 אלף ש"ח שכירות בשנה, וכבר לא יכולים לקנות דירה בשוק החופשי כי המחירים רק עולים". עיריית חיפה: מפעילים לחץ להביא לפתרון

שיתוף הכתבה
יצחק גולדקנופף ויונה יהב על רקע שכונת נאות פרס (אבי אוחיון, לע"מ, אלעד מלכה, ניר ודל, ויקימדיה) יצחק גולדקנופף ויונה יהב על רקע שכונת נאות פרס (אבי אוחיון, לע"מ, אלעד מלכה, ניר ודל, ויקימדיה)

בימים אלה נמצאת בעיצומה ההרשמה להגרלת הענק הבאה של "דירה בהנחה", במסגרתה יתחרו כמה עשרות אלפי משקי בית רוכשי דירה ראשונה על הזכות לרכוש דירה חדשה במחיר מוזל. עד לפני שנתיים, גם לירז ברק ובני משפחתה היו באותה הסיטואציה, נרשמים להגרלות ומחזיקים אצבעות.

לשמחתם, לפחות באותה העת, הם אכן זכו להימנות על ברי המזל ששמם עלה בגורל, והמשפחה זכתה בדירה מוזלת בפרויקט של היזם רמי שבירו, בשכונת המבואות הדרומיים (נאות פרס ב') של חיפה. רק שמאז, תקועה המשפחה יחד עם אלפי משקי בית נוספים, בפלונטר שמונע מזה מספר שנים הוצאת היתרי בנייה במתחם המבואות הדרומיים בחיפה.

אולם בדיקת " מרכז הנדל"ן " מעלה כי גם היום הסאגה רחוקה מלהסתיים, כשעדיין אין באופק תאריך יעד לאישור היתרי הבנייה. בתווך – כשלושת אלפים משקי בית, רובם של זוגות צעירים, שזכו בכמות גדולה של הגרלות הנערכות מזה מספר שנים בקרקעות המתחם, ואשר נמצאים כיום בחוסר ודאות ביחס לעתידם. ראשוני הזוכים הממתינים להיתר זכו כבר בשנת 2020 בדירה המוזלת, ולא העלו על דעתם כי כעבור ארבע שנים עדיין לא יקבל הפרויקט שבו זכו היתר בנייה. בינתיים ממשיכים להתווסף עוד ועוד זוגות צעירים לרשימת ההמתנה, לאחר ששיווק המכרזים באזור זה, כמו גם הגרלות, ממשיכים להתקיים.

רוכשת בפרויקט: "זכינו בהגרלה ביולי 2022 ומאז אנחנו משלמים כל שנה דמי שכירות של 90,000 שקל. אם הייתה התקדמות והיו לפחות מגישים בקשות להיתרי בניה, היינו יכולה לאמוד את הכסף שאנחנו 'זורקים' על שכירות בזמן הזה. אבל אין שום צפי להתקדמות ואנחנו מנועים מלקנות דירה בשוק החופשי, כי אם נקנה אז יבטלו לנו את הזכייה"

"זכינו בהגרלה ביולי 2022 ומאז אנחנו משלמים כל שנה דמי שכירות של 90,000 שקל", מספרת ברק, אחת הזוכות בפרויקט. "אם הייתה התקדמות והיו לפחות מגישים בקשות להיתרי בניה, היינו יכולה לאמוד את הכסף שאנחנו 'זורקים' על שכירות בזמן הזה. אבל אין שום צפי להתקדמות ואנחנו מנועים מלקנות דירה בשוק החופשי, כי אם נקנה אז יבטלו לנו את הזכייה. כל עוד אנחנו לא מחזיקים בנדל"ן בישראל, אנחנו מחוץ למשחק, ובינתיים המחירים כל הזמן עולים. ההון הראשוני שלנו כבר לא יספיק כדי לרכוש דירה בשוק החופשי".

לדברי ברק, זכתה משפחתה בהגרלות על פי הנוסחה הישנה של מחיר למשתכן , בה היו ההנחות עמוקות יותר, מה שבאופן טבעי הופך את הוויתור על הזכייה לקשה יותר, כמעט בלתי אפשרי. "באותן ההגרלות המחיר למטר היה נמוך משמעותית ממחיר השוק. היום זה כבר לא ככה. המחירים למטר בהגרלות קפצו משמעותית בשנה האחרונה וההנחה שאתה מקבל לא עולה על 300 אלש"ח, בעוד ההנחה שלנו היא בין 800 ל-900 אלש"ח. אנחנו בני 43 וחייבים לקחת משכנתא בשנים הקרובות, כשאנחנו עוד צעירים".

ההגרלות נערכות לפני ההיתר - והזוכים ממתינים שנים ארוכות  

פרויקט המבואות הדרומיים היא דוגמה קיצונית לאחת הבעיות המרכזיות בתוכניות מחיר למשתכן (וגלגולה העדכני "מחיר מטרה"), והיא העובדה שההגרלות ברובן המוחלט של הערים מתבצעות לאחר זכיית הקבלן במכרז אך טרם קבלת היתר בנייה. התוצאה לעיתים עגומה, כאשר זוכים מאושרים שזכו בדירה נאלצים להמתין שנים עד תחילת הבנייה, ושנים רבות נוספות עד קבלת המפתח.

סלע המחלוקת הוא חיבור מבני המגורים למכון לטיהור שפכים (מט"ש). על פי התב"ע לשכונה, אחד התנאים להנפקת היתר הבנייה הוא שהעבודות לבניית המט"ש יגיעו לשלב מסוים, ויונח קו סניקה למט"ש מהעיר טירת הכרמל הצמודה לנאות פרס. מהנדס עיריית חיפה אריאל וטרמן טען בעבר כי הממשלה אינה מקצה את התקציבים הנדרשים לעבודות הקמת המט"ש, ועל כן העירייה סירבה להוציא היתרי בנייה . וטרמן אף הזהיר מלהשתתף בהגרלות בשכונה, שכן לא ברור מתי תוקם

על פי התקנות של משרד השיכון והבינוי, רק לאחר שהקבלן מקבל את היתר הבנייה מתחיל שלב הליך בחירת הדירה, אך הליך זה, כפי שעולה מהעדויות, יכול להגיע גם למספר שנים. על פי נתונים שפורסמו באתר כלכליסט, בשנת 2020 משך הזמן הממוצע להוצאת היתר בנייה עמד על 31 חודשים עבור דירות בתוכניות הממשלתיות, בעוד שהממוצע הכללי עומד על 24 חודשים.

סלע המחלוקת בפרויקט המדובר הוא חיבור מבני המגורים למכון לטיהור שפכים (מט"ש). על פי התב"ע לשכונה, אחד התנאים להנפקת היתר הבנייה הוא שהעבודות לבניית המט"ש יגיעו לשלב מסוים, ויונח קו סניקה למט"ש מהעיר טירת הכרמל הצמודה לנאות פרס מדרום. מהנדס עיריית חיפה אריאל וטרמן טען בעבר כי הממשלה אינה מקצה את התקציבים הנדרשים לעבודות הקמת המט"ש, ועל כן העירייה סירבה להוציא היתרי בנייה לפרויקטים. וטרמן אף הזהיר את הציבור מלהשתתף בהגרלות לדירות בשכונה, שכן לא ברור מתי תוקם. מנגד, גורמים ברמ"י האשימו את עיריית חיפה כי היא זו שמערימה קשיים על מימוש הפרויקטים.

"הקמת שכונת המבואות הדרומיים התעכבה במשך שנים בקדנציה הקודמת בשל הצורך לתאם בין מספר רב של גופים גדולים", אמרה ל" מרכז הנדל"ן " שרית גולן, סגנית ראש עיריית חיפה. "התיאום נדרש לצורך הקמת תשתיות-על לשכונה ותשתיות צמודות המעוכבות על ידי המדינה ובכלל זה: הגדלת מרכז טיהור שפכים ניר-עציון שנמצא באחריות איגוד מים וביוב כרמל, הקמת קווי המטרונית וחיבור השכונה לכביש 4 שבאחריות חברת חוצה ישראל, פינוי קווי מתח גבוה שבאחריות חברת חשמל והעתקת קו מקורות שבאחריות חברת מקורות". לדבריה, "הנהלת העירייה החדשה קיימה מאז שנכנסה לתפקידה עשרות ישיבות בנושא בהובלת ראש העיר, מנכ"ל העירייה ויו"ר הוועדה לתכנון ובנייה, עם רשות מקרקעי ישראל , הוועדה המחוזית ויתר הגופים העוסקים בנושא על מנת לזרז את הקמת התשתיות שחלקן מהוות תנאי הכרחי להוצאת היתרי בנייה".

"משיכת זמן בשל חוסר רצון לחתום על הוצאת ההיתר" 

מעיריית חיפה נמסר כי בימים אלה נבחנים קידום תכניות הבינוי והוצאת היתרים, וזאת במקביל להפעלת לחץ לקביעת לוחות זמנים קצרים להקמת תשתיות העל. "כמו כן מקיימת הנהלת העירייה פגישות עם היזמים ומעדכנת אותם כי מנהל ההנדסה יחל לבדוק את תוכניות הבנייה. יצוין כי בחלק מהמתחמים כבר הוצאו היתרי חפירה ובמהלך החודש הקרוב תפעל הנהלת העירייה לכינוס מפגש שיתוף ציבור בו יינתן עדכון בכל הנושאים הנוגעים למבואות הדרומיים".

גם מצד היזמים, שבינתיים יושבים על הקרקע ללא יכולת לבנות, נעשו בשנה החולפת ניסיונות לדחוף את הפרויקט קדימה. באוגוסט האחרון פנתה רונית שבירו, מבעלי חברת רמי שבירו, במכתב לעיריית חיפה ובו נכתב כי מחלוקת בין העירייה לחברת יפה נוף, הזרוע הביצועית של העירייה האחראית על הקמת התשתיות, האחרונה זו שמונעת את השלב האחרון של קבלת ההיתרים: "למרות פגישת נציגי החברה עם נציגי חברת יפה נוף, לא ניתן אישור מטעם חברה זו להתקדם להיתר הבניה. נראה שמדובר במשיכת זמן בשל חוסר רצון לחתום על אישור הוצאת ההיתר בגין מחלוקות עם הגורמים המקצועיים בעיריית חיפה". מבדיקה עם חברת שבירו, מאז נשלח המכתב לא השתנה דבר.

משרד השיכון הוא הגוף אשר אחראי לפקח על כל הנושאים הקשורים לתוכניות מחיר למשתכן ומחיר מטרה, ואולם הוא נמנע מלהתערב עד כה במשבר בחיפה. נכון לכתיבת שורות אלו טרם נמסרה תגובה ממשרד השיכון. 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מחיר למשתכןעיריית חיפהרמי שבירומשרד השיכוןרמ"יחיפהדירה בהנחהיונה יהב
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...