בהתאם להערכות: בנק ישראל הותיר את רמת הריבית על 4.5%

בפעם השנייה השנה, הוועדה המוניטארית של בנק ישראל החליטה להותיר את הריבית במשק בשיעורה הנוכחי. ריבית הפריים תישאר על 6%. "מעבר להשפעות הביטחוניות של המלחמה, יש לה השלכות כלכליות, הן על הפעילות הריאלית והן על השווקים הפיננסיים", נכתב בהחלטה. התאחדות יועצי המשכנתאות: "למרות שאין שינוי במרכיב הפריים, שאר מסלולי המשכנתה במגמת עליה"

שיתוף הכתבה
נגיד בנק ישראל אמיר ירון (מארק ניימן, לע"מ))נגיד בנק ישראל אמיר ירון (מארק ניימן, לע"מ))

בהתאם להערכות, הוועדה המוניטארית של בנק ישראל החליטה היום (ב') להותיר את הריבית במשק בשיעורה הנוכחי - 4.5%. הבנק המרכזי נמנע כאמור מהפחתה של הריבית, בפעם השנייה השנה, וריבית הפריים תישאר על 6%. "ישראל מצויה במלחמה מזה שמונה חודשים. מעבר להשפעות הבטחוניות, למלחמה יש השלכות כלכליות, הן על הפעילות הריאלית והן על השווקים הפיננסיים", נכתב בהחלטה. בהתיחס לשוק הדיור נכתב כי "נמשכת עלייה במחירי הדירות והמגבלות וקשיי הפעילות בענף נוכח המלחמה עדיין משמעותיים. סעיף הדיור במדד המחירים לצרכן עלה ב-0.6% והקצב השנתי של עלייתו עומד על 2.7%". 

גם בפעם הקודמת השנה, בתחילת חודש אפריל, הותירה הוועדה המוניטארית של בנק ישראל את הריבית במשק בשעור של 4.5%, ואת ריבית הפריים על כ-6%. כזכור, ב-1 בינואר השנה החליט בנק ישראל על הפחתה ראשונה בשיעור של 0.25 נקודות האחוז, מ-4.75% ל-4.5%, זאת לאחר סדרה של 10 העלאות ריבית רצופות בין אפריל 2022 ומאי 2023, במהלכן זינק שיעור הריבית מ-0.1% ל-4.75%.

בהחלטה היום מציינים עוד בבנק ישראל כי בסביבת האינפלציה חלה עלייה מסויימת וכי האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים עומדת על 2.8%. "הציפיות לאינפלציה מהמקורות השונים לשנה הקרובה עלו ונמצאות בסביבת הגבול העליון. הציפיות לשנה השנייה ואילך מצויות בתוך תחום היעד, בחלקו העליון". עוד צוין כי מאז החלטת המדיניות הקודמת השקל התחזק מול הדולר והאירו בכ-1.1%, ובמונחי השער הנומינלי האפקטיבי בכ-1.2%.

"הנתונים מצביעים על שיפור בפעילות ברביע הראשון של השנה, לאחר התכווצות משמעותית בפעילות העסקית עם פרוץ המלחמה", נכתב עוד בהחלטה. "עם זאת, רמת הפעילות לא חזרה לרמה של טרום המלחמה ומושפעת בעיקר ממגבלות היצע. מידת אי-הוודאות הגיאופוליטית המתמשכת מתבטאת ברמה הגבוהה של פרמיית הסיכון של המשק". 

מהתאחדות יועצי המשכנתאות נמסר בתגובה להחלטה כי "למרות שאין שינוי במרכיב הפריים, שאר המסלולי המשכנתא במגמת עליה".                        בהתאחדות מציינים כי מתחילת ינואר בשל עלויות הגיוס נרשמה התייקרות של כמאה שקלים בהחזר החודשי ועשרות אלפי שקלים בעלות הכוללת של המשכנתה; בנוסף נמשכת מגמת העליה בפיגורים בהחזרי המשכנתא; בהתאחדות קוראים לפיקוח על הבנקים ולפשט את תהליך מחזור המשכנתה. 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:ריבית בנק ישראלמשכנתהריביתבנק ישראל
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...