בעקבות המלחמה והמחסור בפועלים: משרד השיכון מאפשר להקפיא זמנית את רישיון הקבלן מבלי שיישלל

על פי חוק רישום הקבלנים, קבלן זכאי להירשם בפנקס הקבלנים על סמך העסקת לפחות שני עובדים עם ניסיון והכשרה. בשל מצוקת כח האדם, פרסם רשם הקבלנים עמית גריידי נייר עמדה לפיו קבלנים שיהיו מעוניינים בכך יוכלו להקפיא זמנית את רישיון הקבלן שלהם לתקופה של עד שנה, ושתסתיים ב-31.7.25

שיתוף הכתבה
מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן (נאו מדיה)מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן (נאו מדיה)

רשם הקבלנים במשרד הבינוי והשיכון עמית גריידי מאשר הקפאה זמנית של רישיון הקבלן לקבלנים המעוניינים בכך, לתקופה של עד שנה, וזאת בשל המלחמה. כך עולה ממסמך שפרסם גריידי ביום ה' האחרון לכלל ציבור הקבלנים. לדברי גריידי, אפשרות זו ניתנת לקבלנים בשל האתגרים הייחודיים שמם מתמודד ענף הנדל"ן מאז פרוץ המלחמה, בהם המחסור בפועלים ומצוקת כח האדם, אשר אילצו במקרים מסויימים קבלנים  להפסיק את פעילותם.

חוק רישום קבלנים קובע כי קבלן יהיה זכאי להירשם בפנקס הקבלנים על סמך העסקת שני עובדים לכל הפחות, שלהם ניסיון והכשרה כקבוע בחוק, ושכישוריהם נבדקו ואושרו על ידי רשם הקבלנים. מדובר בתנאי לקבלה ולהמשך ההחזקה ברישיון קבלן, בכלל הסיווגים והענפים השונים. קבלן שכבר אינו מעסיק בעלי כישורים במשרה מלאה, אינו זכאי על פי החוק להישאר רשום בפנקס הקבלנים.

אולם מאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל מתמודד ענף הבנייה בישראל עם אתגרים ייחודיים שהובילו לצמצום פעילות הבנייה, לרבות מחסור בכוח אדם זר, גיוס נרחב של אנשי מילואים וכלים הנדסיים, מניעה ביטחונית לעבוד באזורים מסוימים בצפון הארץ ובדרומה וכיוצא באלה. אתגרים אלו, שלהם השפעה על כלל המשק, הביאו למצב בו ישנם קבלנים אשר הפסיקו את פעילותם, והוציאו את בעלי הכישורים לחופשה ללא תשלום.

נוכח הנסיבות הייחודיות הללו, מאפשר כעת רשם הקבלנים לקבלן הרשום על סמך העסקת בעלי כישורים, ונאלץ להוציאם לחופשה ללא תשלום לאחר תחילת המלחמה, להקפיא רישיונו לתקופת זמן מוגבלת, וזאת מבלי שרישיונו יבוטל.

פועלי בניין (שאטרסטוק)פועלי בניין (שאטרסטוק)

עם זאת החוק קובע מספר תנאים למהלך הזה של הקפאת רישיון. ההקפאה תתאפשר עד ל-31.7.2025 ולא יותר משנה. לפני תום המועד, תיערך בחינה מחדש של נחיצות הסדר זה ותפורסם הודעה אם ההסדר יסתיים או יוארך לתקופה נוספת. בנוסף, ב-7.10.2023 או לאחר מכן, הקבלן העסיק שני בעלי כישורים במשרה מלאה, שאושרו על ידי רשם הקבלנים כבסיס לרישומו של הקבלן בפנקס הקבלנים, בענפים שלגביהם מבוקשת ההקפאה, בהתאם לחוק רישום קבלנים

הקבלן גם צריך להצהיר כי ידוע לו שבתקופת ההקפאה הוא אינו רשאי לבצע עבודות הנדסה בנאיות, וכי ביצוע עבודות הנדסה בנאיות בתקופת ההקפאה יהווה עילה לנקיטת אמצעי משמעת כנגדו, עד כדי ביטול קבוע של רישיונו. בפנקס הקבלנים, תחת רישומו של הקבלן, תופיע הערה: "הקפאת רישיון – מלחמת חרבות ברזל" או נוסח דומה שייקבע על ידי רשם הקבלנים. 

לצורך סיום ההקפאה, הקבלן יגיש בקשה לחידוש הרישיון, שלה תצורף הצהרה של בעלי הכישורים כי חזרו לעבודה במשרה מלאה אצל הקבלן. ככל שהקבלן מבקש לבטל את ההקפאה ולחזור להיות רשום על סמך בעלי כישורים שונים מאלה שעל בסיסם היה רשום ערב ההקפאה, הוא יצטרך להגיש בקשה חדשה ומלאה להחלפת עובדים, בהתאם לתהליך החלפת בעלי כישורים כפי שהדבר נעשה בשגרה, וההקפאה תוסר רק לאחר שתסתיים בדיקת בעלי הכישורים החדשים, ובכפוף להחלטה הפרטנית של הרשם לעניין בקשה זו. לבסוף, הקפאת רישיון הקבלן היא אינה עילה להחזר אגרות אשר שולמו בקשר לקבלת והחזקת רישיון הקבלן.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:עמית גריידיקבלניםרשם הקבלניםחרבות ברזלרישיון קבלןחוק רישום הקבלנים
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...