מחירי הדירות ממשיכים לעלות: התייקרו ב-0.9%. מחיר דירה ממוצעת - 2.23 מלש"ח

כך עולה ממדד מחירי הדירות שפורסם הערב (ד') על ידי הלמ"ס. בשנה האחרונה חלה התייקרות של 1.1%. בחלוקה למחוזות, ההתייקרות החדה ביותר היתה במחוז ת"א, בשיעור 2.2%. עסקה ממוצעת בעיר ת"א - 4.14 מיליון ש'. בב"ש - 1.23 מיליון ש'. במדד תשומות הבניה חלה דווקא ירידה קלה

שיתוף הכתבה
בנייה בתל אביב (שאטרסטוק)בנייה בתל אביב (שאטרסטוק)

מחירי הדירות עלו ב-0.9% נוספים, כך עולה ממדד מחירי הדירות שפרסמה הערב (ד') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס). שינוי המחירים עולה מהשוואת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים פברואר – מרץ 2024 לעומת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים ינואר – פברואר 2024. בהשוואה לתקופה המקבילה של השנה שעברה (פברואר-מרץ 2023), מדובר בעליית מחיר שנתית של 1.1%.

בעוד שעליית מחירי הדירות עשויה לעודד את היזמים, הרי שהנתונים שפורסמו הערב כוללים גם בשורה מדאיגה מבחינתם, והיא עלייה של 0.8% במדד המחירים לצרכן, נתון אשר מביא את רמת האינפלציה השנתית ל-2.8%. עליית האינפלציה צפויה להשפיע על בנק ישראל שלא להפחית את הריבית, אשר עומדת כיום על 4.5%, וייתכן כי אף תשפיע עליו לייקר אותה.

מחירי הדירות החדשות עלו בשיעור חודשי של חצי אחוז, אך מדד הדירות החדשות השנתי ירד בכ-1.6%.

 בפילוח לפי מחוזות נמצא כי שיעור העלייה החדשי ביותר התרחש במחוז תל אביב, הכולל את תל אביב וערי גוש דן, שם עלו המחירים בכ-2.2%. במחוז חיפה עלו המחירים ב-1.7%, במחוזות ירושלים וצפון ב-0.8%, במחוז דרום ב-0.6%, ורק במחוז המרכז נרשמה ירידה של כחצי אחוז.

מקור: הלמ"סמקור: הלמ"ס


ברמת השינוי השנתי, מחוז חיפה הוא זה שחלה בו ההתייקרות החדה ביותר, בשיעור של 4.6%. אחריו מדורגים מחוז הדרום (4.3%), ירושלים (1.9%), צפון (1.0%) ותל-אביב (0.4%). לעומת זאת, ירידת מחירים נמצאה רק במחוז מרכז (0.4%).
מחיר עסקה ממוצעת בכלל הארץ לרכישת דירה עמד ברבעון הראשון של שנת 2024 על כ-2.233 מיליון שקלים עלייה של 3.1% בהשוואה למחיר הממוצע ברבעון הקודם - 2.17 מיליון שקלים.

בתל אביב והרצליה מחירי העסקאות הגבוהים ביותר

מתוך 18 הערים הגדולות תל אביב היא, באופן לא מפתיע, העיר שבה מחיר עסקה ממוצעת לרכישת דירה היה הגבוה ביותר ברבעון הראשון ועמד על 4.142 מיליון שקלים. השנייה היקרה ביותר היא הרצליה (3.744 מיליון) ואחריה רמת גן (3.012 מיליון), כפר סבא (2.919 מיליון) ונתניה (2.782 מיליון).

מחיר העסקה הנמוך ביותר בממוצע נרשם בבאר שבע – 1.234 מיליון ואחריה בחיפה (1.566 מיליון) ואשקלון (1.71 מיליון).

ירידה מפתיעה במדד תשומות הבניה

בשכר הדירה החודשי, עבור השוכרים אשר חידשו חוזה, נרשמה עליה של 2.3% ועבור השוכרים החדשים (דירות במדגם בהן הייתה תחלופת שוכר) נרשמה עלייה של 2.2%.

מדד מחירי תשומה בבנייה למגורים ירד בחודש אפריל 2024 ב-0.1% והגיע ל-130.1 נקודות לעומת 130.2 נקודות בחודש קודם (הבסיס: יולי 2011 = 100.0 נקודות). מדובר בנתון מפתיע על רקע מצוקת כח האדם בענף אשר מביאה על פי הדיווחים לעלייה בשכר העבודה המשולם לפועלים. גם השיבושים באספקת חומרי הבניין נטורקיה היו אמורים להביא להתייקרות חומרי הבניין.

מתחילת השנה עלה מדד תשומות הבנייה  ב-0.2%.

"האפשרות שנראה הורדות ריבית נוספות מתרחקת"

דרור אוהב ציון, מנכ"ל ובעלי דרא שיווק נדל"ן, אמר בתגובה לנתונים כי "לאור שני המדדים האחרונים והציפיה למדדים גבוהים גם בחודשיים הקרובים, הסיכוי שנראה הורדות ריבית נוספות בחודשים הקרובים מתרחקת. מדד מחירי הדיור עלה ב-0.9% וזה מאמת את הערכותינו מתחילת השנה על המשך עליית מחירים בשוק הדיור אשר גם קצב העסקאות בו בסימן עליה מתמשכת מתחילת השנה. להערכתנו גם ברמת הריבית הנוכחית, המגמה בשוק הנדלן למגורים תמשיך להיות מאופיינת בביקושים גבוהים, היצע נמוך יחסית ומחירים בקו עליה. המגמה זהו תלך ותצבור תאוצה במהלך השנה".

עינב סבינצר, מנהלת מרחב דרום באלדר משכנתאות, אמרה בתגובה לנתונים כי "על עליית מדד חודש אפריל השפיעו עליות עונתיות כדוגמא חג פסח שבו כל שנה ישנה עליה בהוצאות הציבור בתחומים השונים. הפעם, הושפעה עליית האינפלציה גם מהעלאת שכר המינימום שייקר את עלויות העובדים וכמו גם התחזקות הדולר והאירו שגם הם ייקרו עלויות של מוצרים וחומרי גלם. אומנם קצב עליית המדד מתחילת השנה נמוך נכון לעכשיו מהקצב אשתקד, אולם על פי התחזיות מדדי מאי ויוני צפויים השנה להיות גבוהים וזאת בעקבות גלי ההתייקרות, שכבר הוכרזו החודש על ידי מפעלים ויבואנים רבים. האינפלציה הגבוהה יחסית לקראת חודשי הקיץ תקשה על הנגיד להוריד את הריבית במשק בתקופה הקרובה".

עוד אמרה כי "ניתן לראות כי שוק הנדל"ן מתחיל להתאושש, באפריל נרשמה עליה משמעותית בכמות העסקאות הן יד שניה והן של דירות חדשות שעלו ב-20.6% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. כמו כן, בחודש אפריל נרשמה עליה של כ – 28% בהיקף המשכנתאות לעומת החודש הקודם וזאת על אף ימי הפסח. ניתן לראות חזרה להיקפי המשכנתאות שהיו לפני המלחמה".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:הלשכה המרכזית לסטטיסטיקהמדד מחירי הדירותשוק הדיור
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...