הפסד של 1.5 מיליארד דולר בשנה לענף הבנייה: השפעות החרם הטורקי

על פי דיווח של התאחדות הקבלנים בוני הארץ שמתבסס על נתוני הלמ"ס, , היקף היבוא מטורקיה, שהודיעה על הגבלת הייצוא לישראל, היה כ-10% מכלל צריכת החומרים ומוצרי בנייה בענף הבנייה בישראל, כולל 40% מהברזל לבטון מזוין ורבע מהצמנט (מלט שהוא חלק מהבטון). נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ: "המדינה צריכה לתמוך בהתרחבות היבוא למדינות חדשות על ידי הקלות ליבואנים"

שיתוף הכתבה
 נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן (שאטרסטוק) נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן (שאטרסטוק)

ערב המלחמה, ב-2023 עד ל-7 באוקטובר, היקף היבוא הכולל של מוצרים וחומרים מטורקיה, שהודיעה לאחרונה על הגבלת הייצוא לישראל, עמד על 4.6 מיליארד דולר, מתוכם 1.49 מיליארד דולר חומרי ומוצרי בנייה, כך דיווחה אתמול (א') התאחדות הקבלנים בוני הארץ על פי נתוני למ"ס ויבואנים. על פי הנתונים, היקף היבוא מטורקיה היה כ-10% מכלל צריכת החומרים ומוצרי בנייה בענף הבנייה בישראל. 

החומרים הבולטים שיובאו מטורקיה הם 40% מהברזל לבטון מזוין (מוטות מכל סוגים) שצורך הענף בישראל ורבע מהצמנט (מלט שהוא חלק מהבטון) שנצרך על ידי הענף בישראל. נוסף על כך יובאו מוצרים וחומרים רבים שהיקפם מכלל הצריכה של הענף בישראל הוא כ-10% בסך הכל. מדובר בחומרים ומוצרים כמו חלונות, אלומיניום לחלונות, זכוכית, מוצרי איטום, חומרי הדבקה, אריחי חרסינה, כלים סניטריים, אבני חיפוי לבניינים וקירות ועוד. 

בתחילת אפריל הודיע משרד המסחר של טורקיה על הגבלת יצוא של מוצרים לישראל ב-54 קטגוריות – רובן ככולן כאלה הנדרשות לענפי הבנייה והתשתיות, ובהן מוצרי ברזל ופלדה, בטון, מלט ועוד. על פי ההודעה הגבלת הסחר תישאר בתוקף עד שישראל תכריז על הפסקת אש מיידית בעזה, ותאפשר הכנסת סיוע מספק לרצועה. לעת עתה אין נתונים מעודכנים על יבוא לפי מדינות.

נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו, מזהיר כי אם המדינה לא תעודד יבוא ממדינות נוספות ותקל על יבואני מוצרי הבניין, מחירי הדירות צפויים לטפס בהמשך 2024. "זו לא הפעם הראשונה שארדואן נוהג בצורה נקמנית נגד מדינת ישראל. הגיע הזמן שאנחנו נבין שעלינו לבטל את התלות בטורקיה בנושא מוצרי וחומרי בניין. יבואנים ישראליים מייבאים ממנה בשל מחירים תחרותיים. הדבר דומה לכך שהסתמכנו שנים בעיקר על עובדים פלסטינים בעבודות רטובות בענף הבנייה, ואחרי 7 באוקטובר היה ברור שצריך איזון מחדש עם הרבה יותר עובדים זרים וישראלים.

"כך, גם אסור להסתמך על יבוא מוצרים וחומרים ממדינה אחת או שתיים. לכן, המדינה צריכה לתמוך בהתרחבות היבוא למדינות חדשות על ידי הקלות ליבואנים – ובעיקר לייצר איזון מחדש בתחום זה על ידי חזרה לעידוד רחב של יצור כחול-לבן כדי להבטיח עצמאות של הענף".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מלטהתאחדות הקבלניםטורקיה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...