הקבלנים מעריכים עיכוב של 6 עד 8 חודשים במסירת הדירות ברוב הפרויקטים: "הממשלה רשלנית ומנותקת מהמציאות"

במכתב לראש הממשלה נתניהו, תקף נשיא התאחדות הקבלנים ראול סרוגו את התנהלות הממשלה עד כה מול המשבר בענף הבניה, "ברשלנות, בניתוק גמור מהמציאות ובחוסר תיאום בין משרדי הממשלה עד כדי הכשלה מכוונת האחד את השני". במכתב דרש סרוגו אישור מיידי לכניסת 40 אלף פועלים פלסטינים על רקע הכישלון בהבאת הפועלים הזרים

שיתוף הכתבה
ראול סרוגו (כפיר סיון)ראול סרוגו (כפיר סיון)

נשיא התאחדות הקבלנים ראול סרוגו פנה היום (ד') במכתב חריף לראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ', ובו התריע על "קריסת ענף הבניה והתשתיות בישראל". זאת על רקע כשלונה של הממשלה עד כה בהבאת פועלים זרים, והמשך האיסור הגורף על העסקת פועלים פלסטינים. במכתבו דרש סרוגו התערבות ישירה של ראש הממשלה בסוגיה, וכן מתן אישור מיידי לכניסת 40 אלף פועלים פלסטינים לעבודה בישראל, בהתאם להמלצת מערכת הביטחון.

במכתבו תקף סרוגו בחריפות את התנהלות משרדי הממשלה השונים עד כה ואמר כי קריסת הענף "תתממש ככל וממשלת ישראל תמשיך לנהוג כפי שהיא נוהגת מול ענף הבניה והתשתיות מאז 7 באוקטובר 2023 - ברשלנות, בניתוק גמור מהמציאות ובחוסר ניהול ותיאום בין משרדי הממשלה. זאת, לעיתים עד כדי הכשלה מכוונת האחד את השני.

"למרות התרעות דחופות חוזרות ונשנות של התאחדות הקבלנים בוני הארץ אל מול כלל הגורמים הממשלתיים הבכירים, אין ספור ניסיונות שלנו להביא הצעות למענים ופתרונות ולעיתים אף נטילת אחריות על תפקידם של חלק ממשרדי הממשלה - עולם כמנהגו נוהג. נכון לעת הזו הענף שעליו נשענת כלכלת ישראל מתרסק לנגד עינינו – ונדמה שאיש בממשלה אינו מתרגש כלל ואינו מודע להשלכות החברתיות והכלכליות העמוקות של התרסקות זו".

עוד הוסיף כי "לאחר שבעה חודשים בהם לא התגבשה שום תוכנית אסטרטגית אמיתית לפתרון המשבר בבניה ובתשתיות, משבר אשר בהכרח יוביל את מדינת ישראל למשבר דיור ולמשבר תשתיות לאומיים, אני פונה אלייך כנשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ באופן אישי בבקשה לקיים פגישה דחופה עם ראשי ענף הבניה והתשתיות בארץ ביחד עם שר האוצר, אשר מטרתה לפרוס בפנייך באופן ישיר ובלתי אמצעי את חומרת המצב ודרכים ליציאה מיידית מהמשבר.

"ככל וממשלת ישראל תמשיך לגרור רגליים ולנהוג בחוסר ניהול המשבר, בהעדר מקצועיות נדרשת ובחוסר שיתוף פעולה וסינכרון בין משרדיה ומול העוסקים בענף ולא תפעל לאלתר לתיקון הבעיות שהוצגו כאן, צפויה כאמור קריסה של ענף כל כך מרכזי בכלכלה שידרדר אותה ואת החברה בישראל לתהומות שלא ידעה מעולם".

"תשלום הקנסות יגרום לקריסת קבלנים רבים" 

במכתבו פרט סרוגו את מכלול הבעיות שעמן מתמודד הענף כיום, בהן המחסור בכח אדם הנובע בראש וראשונה מהאיסור על כ-100 אלף פועלים פלסטינים שהועסקו בענף עד ל-7.10 להכנס לשטחי ישראל, וכן מחסור מתהווה בחומרי גלם שרבים מהם מגיעים כיום מסין ומטורקיה אשר היחסים עמן התדרדרו בעקבות המלחמה. במכתבו תקף סרוגו גם את מדיניות פקידי האוצר, אשר לדבריו "באופן מכוון, שרירותי ומנותק מהמציאות, החליטו להחריג את ענף הבניה ממתווה הפיצויים למגזר העסקי על ההוצאות הקבועות והוצאת השכר לחודשים אוקטובר-דצמבר 2023. פיצויים אלה היו יכולים לשמש חבל הצלה לשרידות של קבלנים רבים בתקופה קשה זו, אך האטימות של אנשי האוצר מנעה זאת".

כתוצאה ממשבר כח האדם העריך סרוגו כי "רוב הקבלנים יאחרו במסירה של דירות בתקופות של כ-6-8 חודשים", והוסיף כי "עפ"י הוראות חוק מכר דירות עליהם לשלם מיליארדי ש"ח של קנסות לרוכשי הדירות בגין האיחור. לא יתכן שהנטל בגין המלחמה ורשלנות הממשלה בהבאת העובדים ייפול על כתפי הקבלנים והיזמים... תשלום הקנסות הללו ע"י הקבלנים, בלא עוול בכפם, יהווה 'קש ששבר את גב הגמל' ויגרום לקריסה של קבלנים ויזמים רבים".

עוד ציין סרוגו כי גם רוב הפרויקטים בתחום התשתיות ומבני ציבור לא יושלמו במועדים שנקבעו להם. "כבישים וגשרים, מסילות רכבת, בתי ספר, גני ילדים ומבנים אחרים, לא ייפתחו בזמן ומשך הביצוע יתארך. בחלקם, אתרי בניה תשתיתיים יינטשו על ידי הקבלנים שקרסו ובחלקם המכריע ייפתחו באיחור ניכר". במכתבו קרא סרוגו להכיר באיחורים הצפויים ולפצות את קבלני התשתית על הפגיעה בהם.

בסיום המכתב מנה סרוגו שורה של צעדים שהענף נדרש להם כיום. "אני קורא לכם להתעשת, להפשיל שרוולים, ולהתחיל לעסוק בהצלה של ענף הבניה והתשתית, להכין תוכנית ולהוביל מהלכים שיימנעו את הקטסטרופה הממשמשת ובאה עלינו".

בין הצעדים שדורש סרוגו: יישום תוכנית להבאה מיידית של 50,000 עובדים זרים לענף הבניה והתשתית תוך 30 יום, הכנסה לאלתר של 40,000 עובדים פלסטינים משטחי איו"ש לעבודה בענף הבניה והתשתיות, מתן אפשרות לייבוא מהיר של מוצרים וחומרי גלם ממדינות שאינן עוינות לישראל ללא רגולציה, והשקעה  בתעשיית חומרי הבניה הישראלית.

עוד דרש סרוגו להכניס לאלתר את ענף הבניה למתווה הפיצויים למגזר העסקי וכן "לקבוע בחקיקה כי איחור במסירת דירות בתקופת המלחמה, כל זמן שאין עובדים בכמות הנדרשת לתפקודו התקין של הענף, אינו גורר אחריו תשלום קנסות לרוכשי הדירות ומועד המסירה החוקי נדחה בהתאם. כמו כן, להאריך את מועדי הביצוע לפרויקטים ציבוריים ולפצות את הקבלנים על העיכוב והתקורות שנגרמו להם".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:ראול סרוגוענף הבנייההתאחדות הקבלניםפועלים פלסטיניםכח אדם
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...