ראש העיר שבא לעשות סדר: "אני לא מתכנן להיות הפתרון לבעיות הדיור של מדינת ישראל"
אחרי ירידה חדה במספר התחלות הבנייה בבת ים, ראש העיר צביקה ברוט משרטט בריאיון ל"מרכז הנדל"ן" קו ברור: פחות דירות חדשות - יותר תעסוקה ותיירות: "כ-70% מהמועסקים בעיר לא עובדים בה. מקווה שהנתון הזה ישתנה בקרוב". בתוכנית: כחצי מיליון מ"ר למסחר ומשרדים באזור התעסוקה המתחדש וביוספטל, מלונות חדשים על קו החוף, ופינוי-בינוי במקום תמ"א. בוועדה המחוזית הוא רואה "אנשים טובים, אבל עם הסתכלות של פקידות שיושבת בי-ם", וחושף כי אוים ע"י ארגוני פשע: "פעמיים פוצצו לי את שמשות הרכב"

לאחר כמה שנים רצופות בצמרת רשימת הערים הבונות במדינה, את שנת 2024 סיימה בת ים "במקום טוב באמצע" עם כ-1,500 התחלות בניה. לא מעט אמנם, ובכל זאת מספר נמוך משמעותית מהיקפי הבניה של השנים האחרונות שנעו בטווח של 2,000 עד 3,000 התחלות בניה בשנה.
מראיון חג מקיף שהעניק ל" מרכז הנדל"ן " ראש העירייה צביקה ברוט, עולה כי הירידה בנתונים אינה מקרית. הוא עדיין תומך בבניה למגורים, אך מסתכל על הגדלת היקפי בניית הנדל"ן המניב, שהעיר סובלת מהיעדרם, כיעד חשוב לא פחות. "אני לא מתכנן להיות הפתרון לבעיות הדיור של מדינת ישראל", הוא אומר.
המחסור בשטחי תעסוקה מניבי ארנונה גבוהה ביחס לערים גדולות אחרות, משפיע על רמת השירותים שהיא מסוגלת להעניק לתושביה. מנגד נהנית העיר משורת יתרונות לא מבוטלים: רצועת חוף ארוכה, נגישות גבוהה לאמצעי תחבורת המונים ובראשם הרכבת הקלה והכבדה, וגם מחירי הדיור, שעל אף שאינם זולים, עדיין נמוכים משמעותית מאלה של רוב ערי גוש דן ובראשן תל אביב השכנה.
"ערכי הקרקע פה אמנם גבוהים, אבל אנחנו יכולים לראות זוגות שמגיעים ורוכשים דירות גם באזורים החדשים יותר, ולא רק באזורים מיושנים. במגדלים היותר יוקרתיים, זה יכול להגיע גם ל-40 ו-45 אלף ש"ח למ"ר וצפונה, ואנחנו רואים נהירה של צעירים. לפי הנתונים שיש לנו, כשלושת אלפים צעירים תל אביביים עוברים לבת ים בשנים האחרונות בכל שנה"
"בת ים היום מהווה הזדמנות מאוד מאוד משמעותית, בעיקר לזוגות צעירים שרוצים לחפש מגורים במרכז הארץ עם מערכת חינוך איכותית, איכות חיים, והיא באמת נותנת מענה כעיר בוטיק שנמצאת לצד תל אביב עם כל היתרונות של עיר גדולה – אבל בלי הבעיות שמאפיינות בשנים האחרונות את תל אביב כמו פקקים, צפיפות וכן הלאה.
"אנחנו חושבים שכרגע, מכיוון שבת ים היא אחת הערים הגדולות בישראל, התקומה שלנו מבחינת תכנון ובנייה זה בהתחדשות עירונית, הריסה ובנייה. אנחנו כבר לא מאפשרים תמ"א במסלול חיזוק. הרוב המוחלט של התושבים ממש ביקש מאיתנו לעשות הכל כדי שהיזמים יוכלו ללכת איתם למתווה של הריסה ובנייה, ואנחנו מתעדפים גם ברמה הבניינית וגם ברמה המתחמית את ההריסה והבנייה, כי המטרה שלנו היא מצד אחד לאפשר לתושבים לממש את הזכויות שלהם להתחדשות עירונית, ומצד שני לעשות את זה בצורה חכמה, שלא תעמיס יותר מדי על העיר ושתתחשב בכלכלה העירונית, כי בסוף גם זה ישפיע על ערך הדירות החדשות שנבנות".
מה מצב מחירי הדירות בעיר?
"ערך הקרקע, שכמובן משפיע גם על מחירי הדיור, הוא גבוה מאוד, כמו בכל גוש דן. מדובר בבעיה ארצית שדורשת פתרון ארצי בכל מה שקשור ליכולת של זוגות צעירים לרכוש דירה. בניגוד לחלק מהערים השכנות, אנחנו עיר שיודעת לתת מענה למגוון אוכלוסיות, כי ערכי הקרקע פה אמנם גבוהים, אבל אנחנו יכולים לראות זוגות שמגיעים ורוכשים דירות גם באזורים החדשים יותר, ולא רק באזורים מיושנים. במגדלים היותר יוקרתיים, זה יכול להגיע גם ל-40 ו-45 אלף ש"ח למ"ר וצפונה, ואנחנו רואים נהירה של צעירים. לפי הנתונים שיש לנו, כשלושת אלפים צעירים תל אביביים עוברים לבת ים בשנים האחרונות בכל שנה".
"7 דקות קרובים יותר לת"א לעומת מתחם האלף"
מצב אזורי התעסוקה מהווה כאמור עקב האכילס של העיר. לדברי ברוט, "כ-70 אחוזים מתושבי העיר המועסקים, עובדים מחוץ לבת ים. אנחנו מקווים שזה ישתנה בקרוב ונוכל להציע כמות גדולה יותר של מקומות תעסוקה בתוך העיר". לדבריו, אחד משני האפיקים המרכזיים שהעירייה פועלת לחזק בתחום הנדל"ן המניב, הוא תחום המלונאות: "יש לנו שורת מלונות, בהם מלון אלמרה בחוף ירושלים, וצפוי להיפתח מלון בחוף הסנסט. זו תהיה בשורה למי שמעוניין בעבודות בתחום התיירות, הניהול וגם בתחומי בתחומים אחרים.
"המהלך השני זה פיתוח אזורי העסקים שלנו. מדובר בתוספת תעסוקה משמעותית של כחצי מיליון מ"ר מאושרים ב'מע"ר יוספטל' לצד תכנון אזור התעסוקה החדש של בת ים - מה שהיה אזור התעשייה הישן, שתחום בין ציר הקוממיות בדרום ועד לציר יוספטל בצפון, ושהרכבת הקלה חוצה את כולו. בימים אלה אנחנו מקימים מינהלת. אלו שטחים שברובם המכריע, כ-70 אחוזים, מיועדים למסחר ולתעסוקה".
מצב אזורי התעסוקה מהווה כאמור עקב האכילס של העיר. לדברי ברוט, "כ-70 אחוזים מתושבי העיר המועסקים, עובדים מחוץ לבת ים. אנחנו מקווים שזה ישתנה בקרוב ונוכל להציע כמות גדולה יותר של מקומות תעסוקה בתוך העיר"
תוכנית "שער יוספטל" מתפרסת על שטח של כ־60 דונם בחלק הדרום מזרחי של מחלף יוספטל. על פי התוכנית, שהופקדה בדצמבר 2022, יהרסו 479 דירות במבנים נמוכים, וייבנו 1,175 דירות במבנים בני 9 עד 59 קומות. כמו כן כ- 9,000 מ"ר יוקצו לשטחי מסחר, 115,000 מ"ר לתעסוקה ו-35,000 מ"ר למבני ציבור. בדיון במחוזית נעתרה הוועדה המחוזית ליזמים והסכימה להוסיף יחידות דיור. בעקבות כך הצהירה הוועדה המקומית ביוני השנה כי תעצור את התוכנית ותגיש אותה מחדש.

"זה אזור שישורת על ידי שתי תחנות מטרו וכולל כבר היום שתי תחנות רכבת", מרחיב ברוט, "אנחנו בשבע דקות יותר קרובים לתל אביב לעומת מתחם האלף, אנחנו עם שירות תחבורתי יותר טוב, עם נוף לים ובכל הפרמטרים האלה אנחנו נותנים מענה יותר טוב למי שמחפש משרדים וגישה תחבורתית נוחה, וודאי יותר טוב מכל האזורים הצפופים יותר בתל אביב או המרוחקים יותר לכיוון מזרח".
"לא מתכנן להיות הפתרון לבעיות הדיור של ישראל"
לאחרונה עורר ברוט לא מעט כותרות סביב החיכוכים המתגברים בינו ובין הוועדה המחוזית לתכנון ולבניה, בראשות יו"ר הוועדה ערן ניצן ומתכנן המחוז ארז בן אליעזר. "תוכנית שער יוספטל היא תוכנית שנמצאת כרגע במוקד מחלוקת בינינו לבין הוועדה המחוזית, בגין כמות יחידות הדיור שם", מסביר ברוט, "זו תוכנית שמבחינתנו היא עוגן מאוד משמעותי בכלכלה העירונית צופה פני העתיד שלנו. תהיה שם התחדשות מאוד משמעותית של כ-1,000 יחידות דיור לצד תעסוקה, והם רוצים להוסיף עוד 155 יחידות דיור מעבר למה שהוועדה המקומית אישרה. אנחנו מבחינתנו כבר הודענו שאם זה יהיה המצב אנחנו נסגור את התוכנית.
"אנחנו היוזמים של התוכנית יחד עם הרשות להתחדשות עירונית ואנחנו יכולים כמובן לסגור את התוכנית, ואנחנו נעשה את זה גם בתיאום עם הרשות, אם אכן לא יגיעו איתנו להבנות. אני כן אומר שחשוב לי להגיע להבנות עם הוועדה המחוזית. אני לא רוצה חלילה שמישהו יחשוב שאנחנו ראש בקיר. יחד עם זאת, אנחנו לא נתפשר במילימטר על איכות החיים של התושבים שלנו. אני יודע שהוועדה המחוזית פחות מסתכלת על כלכלה עירונית. אני חושב כמובן שזו טעות, אבל זו זכותם. אנחנו מבחינתנו מסתכלים בראש ובראשונה על איכות החיים של התושבים. אני לא מתכנן להיות הפתרון לבעיות הדיור של מדינת ישראל".
"היו לנו שורת מחלוקות עם הוועדה המחוזית. יושבים שם אנשים טובים, אבל ההסתכלות שלהם היא של פקידות שיושבת בירושלים. בבואם לקבל החלטות שנוגעות לעיר מסוימת, הם חייבים להבין את הלך הרוח העירוני, מבחינת צורכי התושבים וצורכי העיר"
לפי הפרסומים, כחלק מהמאבק בוועדה המחוזית אתם מתכוונים לערער על כל החלטה ולעצור כל תוכניות שמקודמת על ידה.
"היו לנו שורת מחלוקות עם הוועדה המחוזית. חשוב לי להגיד - יושבים שם אנשים טובים, אני אוהב אותם וברמה האישית אני גם חושב שהם אנשי מקצוע טובים. אבל ההסתכלות שלהם היא הסתכלות של פקידות שיושבת בירושלים. בבואם לקבל החלטות שנוגעות לעיר מסוימת, הם חייבים להבין את הלך הרוח העירוני, מבחינת צורכי התושבים וצורכי העיר. יוספטל הייתה הקש ששבר את גב הגמל, והודענו שמבחינתנו כל עוד לא יהיו הסכמות, כל החלטה שאנחנו לא נקבל במענה לצרכים האלה, נגיש עליה ערר, נלך למועצה הארצית ונגבש גם רוב, כי נציגי השרים הבטיחו את תמיכתם בנו.
"יש להם רוב גם במועצה וגם בוועדה המחוזית. דרך אגב, אני עצמי צפוי להתמנות בקרוב כחבר בוועדה המחוזית יחד עם כמה מחבריי ראשי ערים. לכן אני חושב שעדיף לכולם, גם לנו ובראש ובראשונה לוועדה המחוזית, להגיע מראש להבנות על זה שלא יהיו הצבעות אוטומטיות אלא כל נושא ייבחן לגופו. אבל הציפייה הזו חייבת להיות הדדית"
תוכנית ההתחדשות הבניינית של העיר נדחתה כמה פעמים. איפה היא עומדת היום?
"לפני כשלושה חודשים אישרנו בוועדה המקומית את 'בת ים 2050' שהיא תוכנית כוללת להתחדשות עירונית. בתוכנית הזו אנחנו מסמנים כל אחד ואחד מהבניינים בעיר וקובעים למה הוא מיועד - האם להתחדשות בניינית או מתחמית, באיזו צורה ובאיזה היקף זכויות. כרגע המטרה שלנו היא ליצור שקיפות מלאה מול הציבור, מול היזמים וגם מול עצמנו, להבין מה העיר יודעת לתת מבחינת זכויות, ולפי זה לשפר גם את השירות שאנחנו נותנים וגם את היכולת שלנו להחזיק פרויקטים של התחדשות עירונית ברמה גבוהה אנחנו מצפים שהוועדה המחוזית תאשר את זה בהקדם האפשרי, כדי שבאמת נוכל לייצר את אותה ודאות תכנונית ולרוץ איתה שנים קדימה.
"על הנייר אנחנו היום 160 אלף תושבים עם 60 אלף יחידות דיור, והתוכנית מוסיפה לכאורה עוד כ-100 אלף דירות. בהסתכלות של 40 שנה קדימה, אנחנו חושבים שהצפי הריאלי הוא נמוך יותר. אני גם חושב שקצב הגידול של בת ים צריך להיות קצת יותר ממוצע ושאנחנו לא צריכים להכפיל את עצמנו, לפחות כל עוד אנחנו נמצאים בגבולות העיר הנוכחיים. לגבי העתיד - אני מאמין גדול באיים מלאכותיים. זה יקרה מתישהו, אבל כנראה שלא בתקופתי".
"על הנייר אנחנו היום 160 אלף תושבים עם 60 אלף יחידות דיור, והתוכנית מוסיפה לכאורה עוד כ-100 אלף דירות. בהסתכלות של 40 שנה קדימה, אנחנו חושבים שהצפי הריאלי הוא נמוך יותר. אני גם חושב שקצב הגידול של בת ים צריך להיות קצת יותר ממוצע ושאנחנו לא צריכים להכפיל את עצמנו, לפחות כל עוד אנחנו נמצאים בגבולות העיר הנוכחיים"
התוכנית החדשה קובעת גובה בנייה נמוך יחסית בקרבת החוף, בטווח של כ-10 עד 15 קומות, וזה הולך וגובה ככל שמתרחקים מזרחה. כבר היום העיר מאופיינת בלא מעט מגדלי מגורים. בשכונת פארק הים החדשה מגיע גובהם לכ-30 קומות ויותר, במיזם הפינוי-בינוי "רובע איילון" שבונה מצלאוי בסמוך לקניון בת ים מגיע גובה הבניה ל-40 קומות ואילו בתוכנית "שער יוספטל" צפוי אחד המגדלים לעבור את ה-50 קומות. "אני לא מפחד מגובה", אומר ברוט. "למען האמת, במקומות שאפשר, כלומר על דופן האיילון במזרח העיר באזורים שאין בהם צפיפות ושיכולים לשאת כמויות כלי רכב גדולות או נמצאים בקרבה לתחנות מטרו עתידיות ורכבת קלה, אני בהחלט לא מפחד מגובה. אני מעדיף לעלות יותר לגובה ולחסוך יותר שטחים שיהפכו לשטחים ציבוריים, ריאות ירוקות וכולי".
"פוצצו לי את הרכב פעמיים וקיבלתי איום ברצח"
איך היחסים שלך עם היזמים?
"היחסים של העירייה מצוינים עם רוב היזמים ברוב המוחלט של המקרים. אני משתדל שלא יהיו לי קשרים אישיים עם אף משקיע או יזם בעיר. אבל אני חושב שהעירייה כן שומרת על קשרים טובים עם יזמים שמשתפים פעולה עם העירייה. עם כאלה שלא משתפים פעולה, בעיקר כאלה שחלילה פוגעים בדיירים או כאלה שפועלים בצורה לא הגונה ופעם אחר פעם רואים הפרות בהיתר, במקרים כאלה אנחנו לא מהססים גם לנקוט אמצעים נגדם, אם זה באמצעים פליליים כמו כתבי אישום ואם זה באמצעות קנסות".
היית אומר שהתוכניות של העירייה ברורות ליזמים?
"זו נקודה חשובה, כי אני מעריך שבשנתיים האחרונות התחלנו לתת חשיבות רבה יותר לתלונות שקיבלנו. היה לי חשוב לשמוע מהיזמים מה חושבים עלינו: איפה אנחנו טובים, איפה אנחנו פחות טובים וצריכים להשתפר. אז כן, נתנו דגש על זה מאוד משמעותי בשנתיים האחרונות. ככה אתה יודע לדייק הרבה יותר את העבודה מול היזמים ואני חושב שהצלחנו בצורה משמעותית, בטח לאור התוכנית הכוללת שעכשיו אישרנו שתייצר ודאות. יש לנו כנראה עדיין הרבה דברים שאנחנו חייבים לעבוד עליהם, אבל בגדול אני חושב שמנהל ההנדסה אצלנו הוא באמת עם אנשי המקצוע ברמה הכי גבוהה, ונוכל להשלים את השינוי בשנה הבאה כדי לוודא שתהיה לנו ודאות, שקיפות ובעיקר עבודה נטולת בירוקרטיה עד כמה שאפשר".
"כבר הגיעו אליי הביתה כמה פעמים, פוצצו לי את שמשות הרכב פעמיים וגם קיבלתי מכתב איום ברצח. לא יודעים מי עשה את זה, ההערכה היא שאלו הם יזמי נדל"ן. כנראה שמי שעשה את זה הוא לא בן אדם נורמטיבי ואני לא רוצה שהוא יתקרב לבת ים. אנחנו לא מתעסקים פה בעיר עם משפחות פשע ועבריינות. התקופה הזאת מבחינתי נגמרה"
במדד ההתחדשות העירונית שפרסם " מרכז הנדל"ן " יחד עם מדלן בסוף 2024, נמצאה בת ים כאחת הרשויות שבהן משך זמן הוצאת היתר לפרוייקט תמ"א 38 הוא הארוך ביותר. זה עמד על פי המדד על 4.5 שנים. לדברי ברוט "אנחנו מרגישים שבתחום הוצאת ההיתרים אנחנו צריכים להשתפר. אני חושב שכבר היה שיפור מאוד משמעותי. בעבר היו לנו תלונות שזה לוקח שנה וחצי ויותר. אני חושב שירדנו בצורה משמעותית. כרגע היעד שלי זה להמשיך לעבוד על זה".
פורסם כי חלק מדיונים התכנון והבנייה אצלכם נעצרו בעקבות השתתפותו של ראש העיר לשעבר לחיאני, על אף שנאסר עליו להשתתף. איפה זה עומד?
"זה היה דיון ספציפי. אני חושב שהנושא הזה כבר נחקר. הוא פשוט נפסל מלהשתתף בדיונים והוא לא משתתף בהם יותר"
עוד בנושא לחיאני, לפני כחודש התפוצץ מטען חבלה ברכבו. יש לכם מידע חדש בנושא? האם זה קשור לעסקי הנדל"ן שלו?
"אין לי מידע בנושא הזה ואני סומך על המשטרה שתעשה את עבודתה".
כמי שמכהן כיום כראש העיר, יש לך חשש?
"כבר הגיעו אליי הביתה כמה פעמים, פוצצו לי את שמשות הרכב פעמיים וגם קיבלתי מכתב איום ברצח. לא יודעים מי עשה את זה, ההערכה היא שאלו הם יזמי נדל"ן. כנראה שמי שעשה את זה הוא לא בן אדם נורמטיבי ואני לא רוצה שהוא יתקרב לבת ים. אנחנו לא מתעסקים פה בעיר, לא עם משפחות פשע ולא עם עבריינות. התקופה הזאת מבחינתי נגמרה".
ומה אתם עושים להפחית את הפשע?
"קודם כל הפשיעה בבת ים היא מהנמוכות ביותר בגוש דן. בבת ים אין פשיעה מעבר למה שיש בכל עיר גדולה. לשמחתי הרבה, אחד הדברים שאנחנו גאים בהם זה ששנה אחר שנה אחוזי הפשיעה בבת ים הם מהנמוכים ביותר בגוש דן, הרבה פחות מאשר בערים השכנות שלנו: תל אביב, חולון וראשון לציון. אנחנו ברוב הפרמטרים נמצאים במצב מצוין ועדיין אנחנו בשיתוף פעולה מלא עם כל גורמי הביטחון כדי לוודא שירדו אפילו עוד יותר".
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!
תגובות