פרסום ראשון: רת"א ממליצה להסיר את מגבלות הגובה במגדל העמק, לראשונה תתאפשר התחדשות עירונית בעיר
כך עולה ממכתב ששלחה הרשות השבוע למנהל התכנון, לאחר סקר אווירונאוטי שנערך. בעקבות העמדה העדכנית, בעיר שבה חלה עד כה הגבלה לגובה של 10 קומות, תתאפשר בנייה של 22 קומות, ובאזורים מסויימים אף למעלה מכך. ראש העירייה יקי בן חיים: "זהו יום היסטורי, הדרך היחידה להציל את העיר היא התחדשות עירונית"
ראש עיריית מגדל העמק יקי בן חיים (דותן איפרגן, ויקימדיה, שאטרסטוק)
רשות התעופה האזרחית (רת"א) ממליצה לעדכן את מגבלות הגובה במגדל העמק, באופן שיאפשר בנייה של 20 קומות ומעלה. כך עולה ממכתב ששלח השבוע מנהל רת"א מוטי שמואלי למנהל התכנון. זאת, לאחר עשרות שנים שבהן הוגבל גובה הבניה המקסימלי בעיר ל-10 קומות בשל שדה התעופה הצבאי ברמת דוד, שכיום מקודמות תוכניות להקים שדה תעופה אזרחי בצמוד לו. ההמלצה צפויה לאפשר את קידומם של מיזמי התחדשות עירונית בעיר, אשר קידומם נמנע עד כה בשל מגבלות הגובה.
בסיס חיל האוויר רָמַת דָּוִד נבנה בשנות השלושים של המאה הקודמת והוא בסיס טיסה מבצעי של חיל האוויר. הבסיס נמצא מצפון מזרח לקיבוץ רמת דוד ובסמיכות למגדל העמק. זהו בסיס הטיסה היחיד של חיל האוויר בצפון המדינה.
ב-2017 החליטה המועצה הארצית לתכנון ובנייה, לאחר בחינה של 21 אתרים, כי ישנן שתי חלופות סופיות לשדה תעופה בינלאומי חדש — ברמת דוד בעמק יזרעאל ובנבטים בבקעת ערד. במאי האחרון דנה המועצה הארצית לתכנון ובנייה בהחלת סעיפים 77-78 לחוק התכנון והבנייה באזורים אלה, שמשמעותם היא שעד לקבלת החלטה, לא יינתנו היתרי בנייה שיהיה בהם כדי לסכל את הקמת השדות.
המגבלות הללו חלו בין השאר על מגדל העמק, והוחלט כי לא יינתנו היתרי בנייה, היתרים להקלה או היתרים לשימוש חורג באזורים שבהם יש "שימושים מושכי ציפורים". במאי השנה הוציא מינהל התכנון מכתב שבו הוא מבקש לא לקדם תכניות שיפגעו בשדה התעופה למשך חצי שנה, כולל במגדל העמק. במגדל העמק התנגדו לתוכנית בשל הפגיעה באפשרות לקידום התחדשות התחדשות עירונית בעיר ובכוונת הרשות להתרחב ולגדול. טענת העירייה היתה כי מגבלות הגובה הופכים את ההתחדשות העירונית בעיר ללא כלכלית.
במכתב שנשלח השבוע על ידי רשות שדות התעופה (רת"א) לאל מנהלת אגף תחבורה במנהל התכנון אילנה שפרן, הובהר כי בעקבות בקשת עיריית מגדל העמק נערך סקר אווירונאוטי על ידי חברת PL CON, אשר נבדק על ידי רשות שדות התעופה וחברת נתיבי ישראל אשר אחראית על קידום התוכנית להקמת שדה תעופה אזרחי במקום. כהנחת עבודה נקבע כח אפשרות לבנייה לגובה של עד 50 מטרים מעל פני השטח תאפשר התחדשות ברוב המתחמים הנדרשים לכך, וכי בתוספות של עזרי בנייה, כמו מנופים, תידרש הגעה לגובה 65 מטר.
במסגרת הבחינה נמצא כי תהליכי ההמראה המתוכננים במסגרת הפעילות האזרחית של השדה יאפשרו הגבלות גובה של 65 מטר מעל פני השטח, ובחלקים של העיר הנמוכים יותר טופוגרפית אף יותר מכך. "בכך, הגבלות הגובה הנגזרות מתהליכי ההמראה מהשדה האזרחי, לא יגבילו למעשה תכנון התחדשות עירונית לעיר!", הודגש. עוד הובהר כי הסקר והסיכום אושרו על ידי רת"א כעמדתה הרשמית.
ההערכה במגדל העמק היא כי מגבלות הגובה החדשות צפויות לאפשר בנייה של 22 קומות, ואף למעלה מכך באזורים נמוכים יותר טופוגרפית בעיר, וכי מדובר בגבהי בנייה אשר צפויים לאפשר מיזמי התחדשות עירונית בעיר. יש לציין כי עדיין נדרש לכך אישור משרד הביטחון האחראי על פעילותו הצבאית של השדה, אך במגדל העמק אומרים כי כבר ניתן לכך אישור מטעם מפקד חיל האוויר ולכן גם בפן זה לא צפויה להתעורר בעיה.
ראש עיריית מגדל העמק יקי בן חיים אמר למרכז הנדל"ן כי "מאז כניסתי לתפקיד בתשעת החודשים האחרונים, אני עובד במרץ על קידום פינוי-בינוי בשכונות הוותיקות. כיום בעיר בנויות 8,000 דירות, מהן 3,000 לא ממוגנות. הדרך היחידה להציל את העיר זו התחדשות עירונית . עד היום זה היה תקוע בגלל מגבלות הגובה. יש לנו 34 מתחמים לפינוי-בינוי שכבר חתומים, והסיבה היחידה שלא התקדמו עד היום היא בגלל המגבלות. שכן המכפיל הנדרש בעיר לצורך כלכליות הפרויקטים הוא 1 ל-7. לכן החלטת רת"א היא בשורה, וזה יום היסטורי".
כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!
תגובות