פשרה בבג"ץ: נזקי איסור הצמדת דירות "מחיר למשתכן" למדד התשומות יחולקו בין הקבלנים, המדינה והרוכשים

בעקבות תיקון חוק המכר לפני כשנתיים שמאפשר להצמיד רק עד 40% ממחירי הדירות החדשות למדד תשומות הבניה, עתרו הקבלנים לבית המשפט בגין הפגיעה במי שכבר התחייבו למחירי מכירה סופיים במכרזי מחיר למשתכן ודומותיה. במסגרת הפשרה יישאו הרוכשים הקבלנים והמדינה בחלקים שווים בעלות הצמדת ה-60% הנותרים

שיתוף הכתבה
ראול סרוגו ובצלאל סמוטריץ' (כפיר סיון, לע"מ, פליקר, israeltourism, ויקימדיה) ראול סרוגו ובצלאל סמוטריץ' (כפיר סיון, לע"מ, פליקר, israeltourism, ויקימדיה)

הושגה פשרה בין התאחדות הקבלנים לממשלה לגבי אופן ההצמדה למדד תשומות הבניה של מחירי הדירות המשווקות במחיר מסובסד במסגרת מבצעי מכר דוגמת " מחיר למשתכן " ו"מחיר מטרה". כך הודיעה התאחדות הקבלנים לפני זמן קצר היום (ב'). הפשרה הושגה במסגרת דיוני בג"ץ בעתירת התאחדות הקבלנים בנושא, והחלטה אשר נותנת תוקף של פסק דין לפשרה צפויה להתפרסם במהלך השעות הקרובות.

על פי הפשרה שהושגה יתחלקו הקבלנים, המדינה, והרוכשים בשיעור של שליש כל אחד, בהפסדים שגרם ליזמים ביטול ההצמדה למדד התשומות, אשר נחקק במסגרת התיקון לחוק המכר לפני כשנתיים.

לפני כשנתיים, ממשלת ישראל אישרה תיקון לחוק מכר דירות, שנועד להקל על רוכשי דירות חדשות ולצמצם את חוסר הוודאות מצד הרוכשים לגבי מחיר הדירה הסופי. עד לתיקון זה, מחירי הדירות החדשות היו מוצמדים למדד תשומות הבנייה, מה שגרם לרוכשים לשאת בעלויות נוספות כאשר המדד עלה. במסגרת התיקון, הוגבלה ההצמדה כך שתוכל לחול רק על 40% ממחיר הדירה, בעוד 60% מהסכום נותר קבוע בהתאם למחיר ההתחלתי שסוכם בעת חתימת החוזה. שינוי זה נועד להעניק יציבות רבה יותר לרוכשים ולצמצם את החשש מעלויות בלתי צפויות שעלולות להכביד על מימון הדירה לאורך זמן.

אחד הנימוקים לתיקון היה, שבעוד שמטרת ההצמדה למדד התשומות היא הגנה על היזם במקרה של עליית מחירי הבנייה, הרי שחלק ניכר ממחיר הדירה נגזר מהמחיר ששילם היזם עבור הקרקע, וזה קבוע ואינו מושפע בשום אופן ממדד התשומות.

אלא שבעקבות התיקון טענו הקבלנים כי מעבר לפגיעה הכללית שנגרמה להם, הרי שבמקרים שבהם כבר התחייבו לבניית דירות מסובסדות במחיר סופי – כפי שנעשה במסגרת מכרזי " מחיר למשתכן " ודומותיה - הם עשו זאת על בסיס מצב רגולטורי קיים שאפשר להצמיד את מחירי הדירות למדד התשומות, ושינוי חקיקה שכזה אשר נעשה בדיעבד עשוי להביא מיזמים מסוג זה, שבהם גם כך שולי הרווח צרים, להפוך להפסדיים. לאחר שראו שפניותיהם לממשלה בנושא אינן מניבות תוצאות, עתרו לבג"ץ.

"הסדר הוגן ומאוזן"

על אף שההחלטה הרשמית בנושא טרם פורסמה, ל" מרכז הנדל"ן " נודע כי במסגרת הסדר הפשרה נקבע כי תוספת התשלום שהיו אמורים הקבלנים לקבל אלמלא נחקק התיקון לחוק המכר, כלומר עלות הצמדתם של 60 האחוזים שעל פי התיקון לא ניתן להצמיד, תחולק לשלושה שלישים, שבהם יישאו הקבלן , הרוכש והמדינה – שליש כל אחד. באופן זה יזכו הקבלנים בתמורות המשקפות הצמדה של כ-80% ממחיר הדירה למדד תשומות הבניה.

בהתאחדות הקבלנים בירכו על הפשרה ותיארו אותה כ"הסדר הוגן צודק ומאוזן". את ההתאחדות ייצגו לאורך המשא ומתן מול המדינה עורכי הדין איה רייך מינא ואלדד כורש ממשרד עורכי הדין פישר.

נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו שהשתתף בדיון בבג"ץ, מסר: "אני מברך את בית המשפט העליון על אימוץ הפשרה המאזנת את האינטרס של כל הצדדים, ומנע דיונים משפטיים שעלולים היו להימשך זמן ארוך ולהביא לכך שרוכשי הדירות במכרזי ההנחות של המדינה, היו משלמים את מלוא מחיר ההצמדה כפי שטענו ההתאחדות והמדינה".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:בג"ץחוק המכרמחיר למשתכןהתאחדות הקבלניםמדד תשומות הבנייה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...