ת"א נעלמה מהמפה: ירידה חדה בהתחלות הבנייה של מגדלי מגורים ב-2024

ירידה של 23% בהתחלות הבנייה של בניינים בני 16 קומות ומעלה בחציון הראשון של 2024 לעומת השנה שעברה, זאת בין היתר בשל נתונים נמוכים בערים שבעבר הרבו לבנות לגובה, ובראשן תל אביב שבנתה פחות מגדלים מנהריה ואור יהודה במהלך התקופה. בראש דירוג הערים שבנו השנה לגובה ניצבת עיר מפתיעה

שיתוף הכתבה
בניית מגדלים בתל אביב. זה כבר לא קורה (שאטרסטוק)בניית מגדלים בתל אביב. זה כבר לא קורה (שאטרסטוק)

המלחמה ממשיכה לתת אותותיה בשוק הנדל"ן, והפעם השפעותיה באות לידי ביטוי בירידה בהתחלות הבנייה של מגדלי מגורים בישראל. לפי נתוני הלמ"ס, במחצית הראשונה של שנת 2024 נרשמה ירידה חדה בקצב הבנייה של בניינים בני 16 קומות ומעלה, וכך גם במשקל הדירות שנבנו במבנים מסוג זה מתוך סך הבנייה הכללי.

בסך הכל, מינואר ועד סוף יוני 2024 החלו להיבנות 5,452 דירות במגדלים, קצב שנתי מוערך של 10,904 יחידות דיור – צניחה של כ-23% לעומת 14,144 דירות במגדלים בשנת 2023 כולה. משקל הבנייה של יחידות דיור במגדלים מתוך כ-26.7 אלף דירות שהחלו להיבנות במהלך החציון עמד על כ-20.4%, וגם כאן ניתן לזהות נסיגה ביחס לשיעור של 24.2% של דירות במגדלים בשנת 2023, ושיעור דומה ב-2022. השנה האחרונה שבה שיעור התחלות הבניה במגדלים היה נמוך יותר היתה שנת 2021 שבה עמד שיעורן על כ-19%.

זינוק בקריית אונו, צניחה בבת ים ונתניה

ניתוח הנתונים מראה כי העיר אשקלון מובילה את הטבלה עם 853 דירות שהחלו להיבנות במגדלים בתקופה זו, קצב שנתי של למעלה מ-1,700 דירות במגדלים, וזאת לעומת 109 דירות במגדלים בלבד לאורך שנת 2023 כולה. ירושלים מדורגת שנייה עם 692 התחלות בנייה במגדלים, קצב שנתי של כ-1,380 דירות המשקף ירידה חדה של כ-24% לעומת 1,810 התחלות ב-2023.

במקום השלישי בדירוג נמצאת קריית אונו עם 464 התחלות בנייה (928 שנתי) נתון הגבוה פי שניים וחצי לעומת 377 התחלות בנייה במגדלים ב-2023. במקום הרביעי נתניה עם 438 התחלות בנייה (876 שנתי), ירידה משמעותית לעומת 1,305 יחידות דיור בשנת 2023. את החמישייה הראשונה סוגרת העיר לוד עם 393 התחלות בנייה במגדלים (786 שנתי), ירידה קלה לעומת 826 דירות במגדלים בעיר ב-2023.

בת ים, שבה נבנו 354 יח"ד במגדלים בחציון (708 שנתי) היא אחת הערים שבהן חצה הצניחה החדשה ביותר ביחס לאשתקד, בשיעור של כ-60%.  בהמשך הדירוג ממוקמות רמת גן, אור יהודה, נהריה, ורק לאחר כל אלה מגיע תורה של תל אביב. מי שהייתה בירת המגדלים בעשור האחרון, הגיעה רק למקום העשירי עם 226 התחלות בנייה במגדלים (452 שנתי). מדובר בשנה השניה ברציפות שבה העיר כמעט שאינה בונה מגדלים, שכן גם הנתון המינורי הזה  משקף עלייה קלה לעומת 424 יחידות דיור שהחלו להיבנות במגדלים בשנת 2023.

"קצב הבנייה איטי מבעבר"

לדברי עפרה חדד, סמנכ"לית ומבעלי חברת יורו ישראל, "ריבוי בניית מגדלי המגורים באשקלון במהלך המחצית הראשונה משקפים למעשה מכרזים רבים לבנייה שיצאו לפני כשנתיים וכעת מגיעים למימוש, כאשר במקרה המועד נפל על תקופת המלחמה. מה גם שבענף הבנייה פחות או יותר התרגלו לשגרת המלחמה שבה אנו נמצאים כבר שנה, והקבלנים מתאימים את עצמם למצב, ועובדים עם הפועלים שיוכלו להשיג ובתנאי השוק הנוכחיים. זה בא לידי ביטוי בקצב בנייה איטי יותר מבעבר ובהתחייבות למסירה במועד מאוחר יותר, אבל הבנייה נמשכת".

ירון צוברי, משנה למנכ"ל קרסו הבונה מיזמי מגדלים בשכונת קריית מנחם ובדרך בית לחם בעיר, אומר כי "ירושלים, שבמשך עשורים רבים נמנעה מבנייה לגובה, משנה את פניה ומתרוממת אל על. הבנייה המגדלית לגובה מתרכזת בשכונות המגורים, בצירי התנועה, ברחובות ראשיים בסמיכות לקווי הרכבת הקלה המתוכננים וזאת לצד שימור הבנייה הנמוכה והמיוחדת במרכז העיר, באזורים ההיסטוריים ובסמיכות לאתרי המורשת בעיר. המהפך החל עם השלמת הקו הראשון של הרכבת הקלה לפני כעשור, ומאז העירייה וראש העיר משה ליאון הם תומכים נלהבים של מגדלי מגורים בעיר. המגדלים המתוכננים הללו עתידים לשנות את קו הרקיע של ירושלים ולספק היצע מגורים איכותי לתושבי העיר, לצד שמירה על אזורים ירוקים לרווחת הדיירים".

איציק תשובה, יו"ר ובעלים קבוצת איציק תשובה, מציין כי "העיר נתניה עוברת שינוי ועולה לגובה עם מגדלים רבי קומות, במסגרת תנופת הפיתוח הכללית של העיר, ובהתאם למדיניות העירונית של עיריית נתניה. העירייה והעומדת בראשה תומכים בבנייה לגובה ואף מעודדים זאת במקומות שאפשר. קבוצת איציק תשובה צפויה להקים בשנים הבאות מספר מגדלי מגורים ומשרדים בעיר, בני 29-40 קומות ובהם מאות דירות חדשות. כמו כן, נבנות בעיר שכונות חדשות כמו עיר ימים עם מגדלים בני עד 30 קומות, ולהערכתי זו תהיה המגמה בעיר גם בשנים הבאות".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:הלשכה המרכזית לסטטיסטיקהמגדלי מגוריםאשקלוןתל אביב
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...