בנק ישראל זימן את הבנקים לישיבה על הסיכון הגדל בענף הנדל"ן - מבצעי 20-80 במוקד

פגישה חריגה של המפקח על הבנקים עם ראשי החטיבות העסקיות של הבנקים השונים צפויה להיערך אחרי החג, ותנסה לבחון עד כמה תחום הנדל"ן בישראל מסכן את הבנקים. במכתב ששלח בנק ישראל לבנקים לקראת הפגישה, הועלה חשש מכך שרמת הסיכון בשוק הנדל"ן המקומי עלתה

שיתוף הכתבה
מבנה בנק ישראל בירושלים (שאטרסטוק)מבנה בנק ישראל בירושלים (שאטרסטוק)

פגישה חריגה של המפקח על הבנקים, דני חחיאשוילי, עם ראשי החטיבות העסקיות של הבנקים השונים צפויה להיערך אחרי החג. הפגישה תעסוק באשראי שניתן על ידי הבנקים לענף הנדל"ן ומטרתה לבחון עד כמה, אם בכלל, תחום הנדל"ן בישראל מסכן את הבנקים.

הבוקר (יום ב') חשף כלכליסט כי במכתב ששלח בנק ישראל לבנקים לקראת הפגישה, הועלה חשש מכך שרמת הסיכון בשוק הנדל"ן המקומי עלתה, וכי הבנקים התבקשו לערוך ניתוח בנוגע לחשיפתם לשוק הנדל"ן, בדגש על האשראי שהם מעניקים לליווי פרויקטים, לרכישת קרקעות, לרכישת וביצוע השקעות בנדל"ן מניב, וכן להתייחס להשפעות מבצעי המימון בסגנון 20-80 על רמת הסיכון.

כזכור, במבצעים מסוג זה, הרוכשים משלמים 20% ממחיר הדירה כמקדמה, ואת היתרה במסירה. הקבלנים מוציאים לפועל את המבצעים האלו לא אחת באמצעות נטילת אשראי או עידוד לנטילת הלוואות בלון. הלוואות הבלון שנוטלים  קבלנים  לטווח קצר ממשיכות להציג נתונם גבוהים. על־פי הנתונים, בספטמבר ניטלו הלוואות כאלה בהיקף של 1.326 מיליארד שקל.

לצורך ההשוואה, בספטמבר 2023 הלוואות הבלון היו נמוכות משמעותית ועמדו על 602 מיליון שקל. בלון הן הלוואות גישור שמממנות את מבצעי המימון הפופולריים, במסגרתם נרכשות דירות בתשלום הון עצמי נמוך במיוחד בעת החתימה על החוזה (5% עד 20% בלבד), ותשלום היתרה רק במועד האכלוס.

גורם סיכון נוסף הוא העלאת הריבית משיעור של 0.1% ל–4.5% כיום, שהעלו גם את ריבית הפריים ל-6%, ופגעו בכושר ההחזר החודשי של המשכנתאות בקרב רוכשי דירות וכן העלו את הוצאות המימון של יזמי נדל"ן.

מבנק ישראל נמסר: "הפיקוח על הבנקים נוקט באופן שוטף צעדים פיקוחיים שנועדו לוודא ניהול סיכונים הולם של הבנקים".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:דני חחיאשויליבנק ישראלענף הנדל"ןאשראי לנדל"ן
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...