צעדים ראשונים בשוק: החברות שהנפיקו השנה סדרת אג"ח ראשונה מבטיחות שזו רק ההתחלה

הריבית אמנם נמוכה יותר, אבל זה לא העיקר.בכירים בשלוש חברות שהפכו השנה למדווחות בעקבות הנפקת סדרת אג"ח ראשונה, מספרים כי המהלך הוא חלק משינוי אסטרטגי, ומכוונים להנפקה מלאה בעתיד. השינוי שאתה עובר הוא כל כך משמעותי, זה לא משהו שעושים בשביל להוזיל אחוז אחד של ריבית"

שיתוף הכתבה
מימין: שמגר ואקנין מבעלי גשם למשתכן, חיה קינד מנכ"לית אבו פמילי ריט וישי רוט משנה למנכ"ל קבוצת שובל, על רקע בניין הבורסה (עמית אלדד, סידני גרסיני, ירין סלע, Shutterstock.com Teo K)מימין: שמגר ואקנין מבעלי גשם למשתכן, חיה קינד מנכ"לית אבו פמילי ריט וישי רוט משנה למנכ"ל קבוצת שובל, על רקע בניין הבורסה (עמית אלדד, סידני גרסיני, ירין סלע, Shutterstock.com Teo K)

לקראת סוף השנה העברית, פרסמה מחלקת המחקר בבורסת תל אביב את הנתונים לשנת תשפ"ד, מהם עולה כי גיוסי הסקטור העסקי בשוק איגרות החוב, הן מהציבור והן ממשקיעים מוסדיים, הסתכמו השנה בכ-94 מיליארד שקל – עלייה של כ-16% לעומת היקפי הגיוס בתשפ"ג.

עוד עולה מהנתונים כי חברות הנדל"ן היו בין המגייסות הבולטות, עם גיוס אג"ח בהיקף של כ-37 מיליארד שקל – סכום גבוה בכ-37% לעומת שנת תשפ"ג. את החוב הגדול ביותר, בהיקף של כ-4.1 מיליארדי שקלים, גייסה קבוצת עזריאלי.

בחודשים האחרונים הצטרפו שלוש חברות למועדון החברות המדווחות בבורסה, לאחר הנפקת סדרת האג"ח הראשונה שלהן. השלוש הן קרן הריט אבו פמילי שבשליטת היזם צחי אבו, חברת גשם למשתכן בבעלות יוסי מזרחי ושמגר ואקנין, וקבוצת שובל שבבעלות משה מילר.

יתרונותיו של גיוס חוב מהבורסה ככלי מימון ברורים: מדובר בחוב זול יותר לעומת נטילת הלוואת מזנין (השלמת הון עצמי) בגופי מימון חוץ בנקאיים. עם זאת למהלך יש גם מחיר, והוא להיות חברה מדווחת, שמצבה ופעולותיה חשופים לעיני הציבור.

מני בן משה, סמנכ"ל הנפקות באי.בי.אי חיתום, אומר כי "יזמים קטנים ובינוניים לעתים אינם חשופים לאפשרות להנפיק אג"ח. זה נותן להם אפשרת להוזיל את העלויות בחצי לעומת האלטרנטיבה. יזם קטן או בינוני רץ כיום במקביל על כמה פרויקטים והמשאב הכי אקוטי בשבילו הוא הקצאת הון, ואם הוא צריך לפתוח פרויקט חדש, הוא לא יכול לפתוח אותו בלי ההון העצמי.

"האלטרנטיבה של הקונים והבינוניים היתה הלוואת מזנין - השלמת הון עצמי, משלמים על זה 14%-15% בריביות של היום. שוק ההון מאפשר לחברה עם הון מעל 26 מיליון שקל, ויש הרבה כאלו, לגייס סדרת אג"ח עם שעבוד שני על העודפים. במהות זה כמו הלוואת מזנין אבל בעלויות נמוכות משמעותיות, תלוי באיכות השעבוד, והריבית היא 6%-9% בלבד. יזמים ותיקים התחילו כך וחלקם הצליחו לגייס אג"חים ללא שעבודים כלל. יש כאלה שזה לא מתאים להם, כי אתה פותח את עצמך אל הציבור ולפעמים אתה לא רוצה לדווח על השכר שלך או על הילדים המועסקים בחברה. אני אומר להם - הבורסה זה המון כאב ראש אבל היא נותנת לך תמיכה".

"החלטנו שהגיע הזמן שהציבור יראה את החוזקות שלנו"

בין החברות שגייסו אג"ח השנה לראשונה, היתה כאמור קבוצת שובל, שגייסה ביוני השנה 136 מיליון שקל באג"ח בשיעור ריבית של 7.78% בשנה, מתוך הצעות בסך 285 מיליון שקל.

ישי רוט, משנה למנכ"ל קבוצת שובל, מסביר את הצעד: "הסיבה הראשונה היא להוזיל את מקורות המימון לעומת הגופים החוץ בנקאיים. סיבה שנייה היא שבסופו של תהליך, החברה חושבת גם על הנפקה, ואם אנחנו רוצים ששוק ההון יכיר אותנו, גיוס חוב זו הדרך. סיבה שלישית היא צורכי נזילות והשקעות. המהלך מאפשר לנו להרחיב את הפעילות. זה אפשר לנו לקנות קרקעות בחודשים האחרונים בקריית ביאליק, באילת וביקנעם".

לדברי רוט שובל קיימת קרוב ל-40 שנה, ונהנית מחברת ביצוע משלה. "כדי להתפתח  בתחום היזמות החלטנו שהגיע הזמן שהחברה תהיה ציבורית והציבור יראה את החוזקות שלנו. זה מאפשר לנו למחזר הלוואות יקרות שהיו בחוץ, זה מוזיל את הלוואת בין 4% ל-6%. אנחנו מרוצים מהמהלך ובחודשים הקרובים נבחן את המשך הגיוסים".

זה גם מכריח אתכם להיות שקופים לציבור, אין חשש?
"כשאתה נמצא בבורסה זה מפשיט אותך, רואים את ההתחייבויות ואת הרווחים שלך והרבה יזמים לא מוכנים להתפשט. יש גם חברות שהשקעות ההון שלהן מאוד גבוהות ולא יכולות להנפיק, ויש הרבה שעם מאזן החובות לא בטוח שהבורסה תאמין בהן. לחברה שרוצה להיכנס לבורסה אני ממליץ שהכול יהיה מסודר, שהחוב לא יהיה גדול מדי לעומת המאזן ושיהיו לה פרויקטים פעילים ולא על המדף".

"כמו ששוק הנדל"ן למד אותנו ואנחנו אותו, עכשיו תור שוק ההון"

עוד חברה שכזו היא "גשם למשתכן" שגייסה ביולי 80 מיליון שקל בסדרת האג"ח הראשונה שהנפיקה למוסדיים, הריבית נקבעה בשיעור של 9.14% לשנה. 80 מיליון השקלים גויסו מתוך התחייבויות מוקדמות של משקיעים מסווגים לסך של 124.5 מיליון שקל.

"המהלך הוא חלק מהתוכנית האסטרגית של החברה ולפיתוח של חברה צומחת בשורה אחת עם החברות הגדולות, "סיפר ל" מרכז הנדל"ן " גורם בחברה. "ברור לנו שהדרך לשם היא הנפקת מניות. וכמו ששוק הנדל"ן למד אותנו ואנחנו אותו, עכשיו שוק ההון לומד אותנו ואנחנו אותו באמצעות ההנפקה ראשונה. מאז ההנפקה האג"ח נסחר ומתרחשות בו עסקאות בתשואות נמוכות מ-9.14%, זאת בין השאר בעקבות מכירת שטחי מסחר לרני צים ופעולות נוספות. הגיוס הזה נועד לשמש בחלקו לפירעון חובות יקרים וחלקו לצורכי פיתוח עסקי, קרקעות שרכשנו בדימונה והתחדשות עירונית. המטרה להכין את הקרקע להנפקת מניות בעתיד הרחוק".

לדברי אותו גורם, "מי שנכנס לשוק ההון חייב לעשות זאת מתוך ראייה אסטרטגית. מי שעושה את זה רק כדי לקחת הלוואה ספציפית בריבית יותר טובה לעומת הלוואה אחרת  - זו לא סיבה מספיק טובה. כי השינויים שאתה עובר הם משמעותיים, אתה נדרש להיות שקוף, להצהיר על דוחות רבעוניים, זה לא מהלך שעושים בשביל להוזיל אחוז אחד של ריבית".

"זה לא נכון לייצר תלות אך ורק במקורות מימון בנקאיים או בבעל השליטה"

אבו פמילי ריט, קרן הריט המשתייכת לקבוצת הנדל"ן הוותיקה אבו יחיאל, גייסה גם כן בחודש יולי 200 מיליון שקל בהנפקת אג"ח ראשונה, זאת לאחר שבמכרז התקבלו ביקושים בסך 407 מיליון שקל. שיעור הריבית נקבע אז על 3.74% שקלי צמוד למדד

חיה קינד, מנכ"לית אבו פמילי ריט, מספרת: "החשיבה מאחורי גיוס אג"ח עומדת בבסיסה על מספר נקודות מהותיות. האחת היא היכרות עם השוק – כקרן ריט שמחויבת להירשם למסחר תוך הזמן הקבוע בחוק, זה היה צעד מתבקש לצאת לסדרת אג"ח ראשונה על מנת שהציבור יכיר את החברה ואת פורטפוליו הנכסים שברשותה. השניה - גיוון מקורות מימון וגמישות המימון  – גיוס האג"ח מאפשר לחברה לגוון את מקורות המימון שלה ולהפחית תלות במקורות מימון מסורתיים. כמו כן, לחברה אפשרות לבחור את תנאי האג"ח כמו גם את משך הזמן והריבית, לפי צרכיה הפיננסיים. שלישית, עלויות נמוכות -  בדרך כלל עלויות הריבית על אג"ח נמוכות יותר מהלוואות בנקאיות, במיוחד אג"ח המונפקות עם בטוחה חזקה. האג"ח גם מאפשרות למשקיעים שונים, כמו מוסדות פיננסיים, משקיעים פרטיים וקרנות השקעה, להשקיע במגוון רחב של איגרות חוב בהתאם לרמות הסיכון ורמות התשואה שהם מחפשים.

על בחינת האלטרנטיבות אמרה: "אנו ממומנים מיום הקמתנו על ידי הון עצמי ומקורות מימון בנקאיים בלבד. אנו מרוצים מאוד משיתוף פעולה עם המקורות הבנקאיים שלנו, אך בראייה שלנו כחברה, זה לא נכון לייצר תלות אך ורק במקורות מימון בנקאיים או בבעל השליטה. לכן נכון היה להרחיב את מקורות המימון" .

לסיכום אמרה כי "אנו מרוצים מאוד מהמהלך ומהאמון ששוק ההון הראה בנו. בראייה קדימה, אחת המטרות היא הנפקת מניות החברה והפיכתה לחברה ציבורית נסחרת, ובין היתר נבחן הנפקות של סדרות אג"ח חדשות". 


 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:צחי אבוחיה קינדישי רוטקבוצת שובלמני בן משהגשם למשתכן
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...