הרשות להתחדשות מתנגדת ליוזמה לדרוש ממוכרי דירות בפרויקטים בפריפריה את עלות הסבסוד "ההחזר יגיע לחצי ממחיר דירה חדשה"

על פי טיוטת חוק ההסדרים, בעלי דירות בפרויקט התחדשות שבוצע באמצעות סבסוד, יידרשו להשיב את המענק במכירת הדירה. במכתב ששלח מנכ"ל הרשות אלעזר במברגר לממונה על התקציבים הביע התנגדות חריפה ליוזמה: הדרישה מבעלי הדירות להשיב את סכום הסיוע שמעניקה המדינה, תפגע באורח קשה בנכונותם לחתום על עסקאות ולהצטרף לפרויקט"

שיתוף הכתבה
מנהל הרשות להתחדשות עירונית אלעזר במברגר (פוטו מרסלו)מנהל הרשות להתחדשות עירונית אלעזר במברגר (פוטו מרסלו)

מנכ"ל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, אלעזר במברגר, שלח השבוע מכתב ליוגב גרדוס, הממונה על התקציבים במשרד האוצר, ובו התנגדות חריפה להצעת האוצר בטיוטת חוק ההסדרים שנחשפה בתחילת השבוע במרכז הנדל"ן, לפיה מוכר דירה שעברה התחדשות עירונית במסגרת פרויקט שזכה לסבסוד ממשלתי, יצטרך לשלם את עלות הסבסוד למדינה בעקבות המכירה.

על פי ההצעה, סיוע שתיתן המדינה לטובת מימון הליכי פינוי בינוי , חיזוק ומיגון, לא יינתן עוד במתכונת של מענק, כפי שנעשה עד היום, אלא כמעין הלוואה, אשר בעל הדירה יידרש להחזירה במועד מכירת הדירה. על פי ההצעה, תירשם הערת אזהרה על כל דירה שנהנתה מסיוע שכזה. עוד על פי ההצעה, מנגנון הגבייה - לרבות רישום הערות האזהרה, קליטת התשלומים מבעלי הדירות ומחיקת הערות האזהרה - יבוצע על ידי הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית.

"הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית מתנגדת להצעה זו מכל וכל, וזאת הן במישור המהותי, והן מנימוקים מעשיים", כתב במברגר לגרדוס. "הרשות סבורה כי הצעת ההחלטה תפגע קשות במאמצים שמפעילה הרשות בשנים האחרונות לקידום התחדשות עירונית רחבה בערי הפריפריה של ישראל, וזאת דווקא בשלב שבו מאמצים אלה נושאים פירות של ממש… הדרישה המוצגת כעת, לפיה ידרשו בעלי הדירות להשיב את סכום הסיוע שמעניקה המדינה, תפגע להערכתנו באורח קשה בנכונותם של בעלי דירות לחתום על עסקאות ולהצטרף לפרויקט. היזם והמדינה יידרשו להודיע מראש לבעלי הדירות על החובה הצפויה לחול עליהם להחזר עלות הסיוע, ועל הסכום אותו יידרשו להשיב. אנו צופים שדרישה זאת תרתיע את בעלי הדירות מלקחת חלק בפרויקט, ורבים מהם יעדיפו להישאר בדלת אמותיהם, אף אם ייוותרו ללא מיגון וחיזק".

"הנפגעים המרכזיים - אזורים בעלי ערכי קרקע נמוכים במיוחד"

עוד כתב במברגר כי "הדרישה להחזרת סכום הסיוע תאיין בראש ובראשונה פרויקטים באזורים בעלי ערכי קרקע נמוכים במיוחד, שהרי באזורים אלה המענק הנדרש הוא הגבוה ביותר ובהתאם לכך החוב שיוטל על כתפי בעלי הדירות יהיה הגבוה ביותר. אנו מעריכים כי סכום המענק בערים אלה, בצירוף הצמדה, עלול להגיע לכמחצית משווי דירה חדשה, דבר שלא יאפשר לבעלי דירות למכור את דירתם ולקנות תמורתה דירה אחרת, אפילו לא באותו ישוב".

עוד העלה במברגר טענה כי המהלך עשוי להיתפס כאפליה לעומת דיירים שכבר מוגנו וכי הדבר אף עשוי לבטל עסקאות שכבר נחתמו. עוד טען כי "ההחלטה אינה נוקבת בהיקפי התקציב ובפריסתו לאורך השנים, למעט אמירה שאין לה שום אחיזה או ביסוס, בדבר 'הגדלה משמעותית של הסיוע הממשלתי'. לפיכך, יש בהחלטה רק השתת חובה להחזר הסיוע, מבלי שיש בה כל אמירה מהותית לגבי סיוע המדינה שינתן למימוש תהליכי התחדשות עירונית בהיקפים משמעותיים באזורים נעדרי כדאיות כלכלית. עוד יוער, כי ההחלטה גם אינה מביאה עמה הכנסה כלשהי לקופת המדינה בטווח הנראה לעין, באשר גם על פי ההצעה עצמה החזר הכספים צפוי רק על פני עשרות רבות של שנים".

עוד העלה שורה של טענות הקשורות לקשיים לוגיסטיים בביצוע ההחלטה על ידי הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית: "הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית הינה גוף רגולטורי ולא גוף העוסק ברמת הפרט. ככזו, הרשות איננה ערוכה לקיים מדידות, רישומים, מעקבים, הליכים משפטיים וגבייה מעשרות אלפי בעלי דירות בכל רחבי מדינת ישראל. הליכים אלה מצריכים עשרות תקני כוח אדם, תקציבים למדידות ולשומות, לשכירת משרדים, תקורות, וכיוצא באלה. אנו מבינים כי נבחנה הטלת משימה זו על רשות המיסים או על רשות האכיפה והגביה, ואולם רשויות אלה מתנגדות אף הן למהלך. מובן, כי אין בכך כדי להביא להטלת משימה זו על הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, וזאת מכל הטעמים האמורים לעיל", סיכם.

עד היום סבסדה המדינה מספר מועט יחסית של מיזמי התחדשות בפריפריה, בהיקף של כמה מאות מיליוני שקלים. זאת בין היתר במסגרת החלטת ממשלה מיוחדת לחידוש ומיגון אשקלון, וכן במסגרת התוכנית למיגון הצפון. ממכתבו של במברגר עולה כי הרשות איתה עד כה מתחמים בהיקף של 14 אלף יח"ד בפריפריה שבהם היא מקדמת תוכניות לפינוי בינוי, אך מימושם של אלה צפוי לעלות מיליארדי שקלים רבים.

ממשרד האוצר טרם נמסרה תגובה לידיעה.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:הרשות הממשלתית להתחדשות עירוניתאלעזר במברגרמשרד האוצריוגב גרדוס
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...