מונו נאמנים ל-6 חברות בנות של קבוצת פרסונל, לאחר שהפסיקה את התזרים למשקיעים

ביהמ"ש המחוזי מינה נאמנים לשש חברות בנות בקבוצת הנדל"ן פרסונל ופתח נגדן בהליכי חדלות פירעון. זאת לאחר שעשרות משקיעים הגישו בקשות נגד החברות הבנות. ביוני עדכנה פרסונל את הלווים כי היא חווה בעיות נזילות ואינה יכולה לעמוד בהחזרי הריבית

שיתוף הכתבה
אלון מורן (דוד אטרקצי)אלון מורן (דוד אטרקצי)

בית המשפט המחוזי בלוד מינה בשבוע שעבר נאמנים לשש חברות בנות בקבוצת הנדל"ן פרסונל ופתח נגדן בהליכי חדלות פירעון. השופטת, עירית וינברג נוטוביץ, מינתה לתפקיד הנאמנים את עו"ד דורית לוי טילר ורו"ח שלומי פיליבה. כמו כן, הוציאה צו איסור דיספוזיציה (צו האוסר ביצוע העברת נכסים) על נכסי פרסונל אינווסט ועל נכסי חברת פרסונל יזמות.

הנאמנים מונו לחברות טי סי איי הכרמל, טי סי אי מצדה, טי סי איי בניין שלם, טי סי איי הר בנטל, טי סי אי חרמון וטי סי אי הר כרמים. מינוי הנאמנים בוצע לאחר שעשרות משקיעים, אשר מיוצגים על ידי מספר עורכי דין שונים, הגישו בקשות לבית המשפט נגד חברות הבנות.

כפי שפורסם במרכז הנדל"ן, חברת הנדל"ן פרסונל בבעלות אלון מורן ואלישי להב, שפעילותה מבוססת על מאות מיליוני שקלים של כספי משקיעים, עדכנה ביוני את הלווים כי היא חווה בעיות נזילות וכתוצאה מכך אינה יכולה לעמוד בהחזרי הריבית בהתאם להסכמי ההלוואה. החברה הגיבה אז ש"מדובר בבעיית תזרים נקודתי שנובע מהעיכובים שנוצרו בבין השאר בשל המלחמה"

השופטת התבקשה להכריע בשאלה האם להכניס את כלל החברות הנתבעות, להליך של חדלות פירעון. לדברי עו"ד צבי  וישנגרד, המייצג עשרות משקיעים, הבקשה נועדה למנוע הברחת נכסים ופגיעה בכספי נושים, בסכומים שהצטברו, על פי הערכות, למאות מיליוני שקלים. לדברי עו"ד וישנגרד כל החברות בקבוצת פרסונל מצויות בבעלות ישירה ועקיפה של אלון מורן ולהב אלישע, בעוד חברת פרסונל אינווסט בע"מ, אחת מהחברות בקבוצה, היא זו שריכזה את גיוס ההלוואות ממשקיעים.

על פי אתר החברה, פרסונל, הפועלת בתחום ההתחדשות העירונית, כבר השלימה שני פרויקטים, בהוד השרון ובהרצליה, 13 פרויקטים נוספים שיזמה נמצאים בביצוע, ושני פרויקטים נוספים קיבלו אישורים אך טרם נכנסו לשלב הביצוע. לחברה יש שתי זרועות: זרוע ביצועית בשם איתנים 148, המשמשת כחברה היזמית שבונה פרויקטים למגורים. השנייה היא זרוע פיננסית בשם פרסונל אינווסט, המגייסת כספים ממשקיעים, שמשמשים כהלוואה לחברה היזמית, בתמורה לריבית אטרקטיבית.

מאז הקמתה ב-2019, גייסה הזרוע הפיננסית יותר מ-500 מיליון שקל מיותר מ-700 משקיעים, כאשר ועבור כל פרויקט נדל"ן, החברה פותחת חברה ייעודית. את הגיוס מבצעת החברה באמצעות סוכני ביטוח, שמקבלים עמלה של 3% מכל גיוס, אשר נרשמת גם היא כהלוואה לחברה.

הקבוצה פעלה בשנים האחרונות לגיוס משקיעים למימון עשרות פרויקטים של התחדשות עירונית ותמ"א 38 ברחבי הארץ. למשקיעים הובטחה ריבית אטרקטיבית של כ-7-8% על השקעתם, ופירעון מידי של ההלוואה במקרה של עיכוב בתשלומים. כמו כן הובטח למשקיעים, כי כספם יופקד בקרן נאמנות ייחודית לכל פרויקט, וכי השקעתם לא תשמש לשום מטרה אחרת זולת לפיתוח אותו פרויקט.. על פי החשד, הקבוצה גייסה מאות מיליוני שקלים ממאות משקיעים, כשכל אחד מאותם משקיעים מעביר לחברות הבת של הקבוצה השקעות הנעות בין כ-300 אלף שקלים ועד 4 מיליון שקלים ויותר. 

שיטת גיוס השקעות זו, טוענים הנושים, אפשרה לקבוצת החברות לקבל את מלוא כספי ההשקעה עוד בטרם ביצוע הפרויקט, להבדיל מפרויקטים המלווים על ידי בנקים, אשר דורשים את הכספים על פי אבני דרך מוסכמות לאורך הביצוע. באוגוסט פורסם כי הרשות לניירות ערך ערכה חקירה סמויה במשך מספר חודשים, אשר הפכה לפני כחודשיים לחקירה גלויה. במסגרת החקירה הרשות לניירות ערך פנתה בעצמה לבית משפט בדרישה להוצאות צו לעצירת פעילות הקבוצה.

בבקשה לסעדים זמניים, שהגיש עו"ד וישנגרד, נטען כי נציגי החברות בקבוצה שנגדן הוגשו התביעות בעבר לא טרחו להתייצב לדיונים בעניינם, וכך, בכל התביעות, התקבלו פסקי דין במעמד צד אחד, תופעה שלדברי עו"ד וישנגרד, מהווה חיזוק נוסף לכך שהקבוצה נמצאת במצב של חדלות פירעון. לדבריו, קיים חשש סביר, לכך שלפחות חלק מהכספים החדשים אותם גייסה הקבוצה עד יוני השנה, שימשו לתשלום ריביות למשקיעים ותיקים יותר, בעוד גורלם של כספי הקרן של אותם משקיעים - כלל לא ברור. עוד טוען וישנגרד כי כספי ההלוואה לא הוחזקו בחשבונות נאמנות נפרדים וייעודיים, אלא הוחזקו כולם כפי הנראה בחשבון אחד של דיסקונט, תוך עירוב בין הייעודים השונים.

בדיון בביהמ"ש המחוזי טען בא כוחה של קבוצת פרסונל, עו"ד רון טורקלטאוב, כי החברות הנתבעות עוסקות בהפעלת פרויקטים של התחדשות עירונית , שחלקם נמצאים בעיצומם, חלקם טרם החלו וחלקם כבר הסתיימו. הוא הזהיר שמינוי נאמנים עלול להפעיל "מנגנון השמדה" לפרויקטים, שיקשה לשחרר את הדיירים מההסכמים שנחתמו עמם. 

בתגובה לדבריו, ביקשו עורכי דין נוספים המייצגים משקיעים של הקבוצה, להכליל עוד עשרות חברות שפועלות תחתיה במסגרת מינוי הנאמנים, והקפאת ההליכים, ולמנות לכל החברות בקבוצה נאמן אחד, וזאת בשל עירוב הכספים הנטען בין החברות, הנושים והבטוחות, מצב שיש לטפל בו בצורה מרוכזת וכוללנית.

לבסוף נסוג בא כוח הקבוצה מהתנגדותו להכנסת 6 חברות בקבוצה להליכי חדלות פירעון, אך הוסיף כי אין עילה למתן צו נגד פרסונל אינווסט בע"מ, מכיוון שהיא לא חייבת כספים ולא קיבלה כספים.

עד כה טרם התקבלה תגובת פרסונל.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:פרסונלנאמניםבית המשפט המחוזי בלודחדלות פרעון
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...