מהנדסת העיר אשקלון: תוכנית תקומה לא רק שאינה משפיעה לחיוב על אשקלון – היא פוגעת בה

עוד אמרה ויקטוריה ברנגלר בפאנל שיקום הדרום בכנס מהנדסי ואדריכלי הערים כי "בלי סבסוד מהמדינה לא נוכל לשקם שכונות חדשות במיקומים אסטרטגיים". קריאות להשבת החטופים במהלך דברי שר השיכון

שיתוף הכתבה
מהנדסת העיר אשקלון ויקטוריה ברנגלר (אודי פורטל)מהנדסת העיר אשקלון ויקטוריה ברנגלר (אודי פורטל)

ביקורת קשה של מהנדסת העיר אשקלון ויקטוריה ברנגלר על תוכניתה של מנהלת תקומה לשיקום אזור עוטף עזה, לדבריה, על אף שהעיר ספגה אלפי טילים ופונתה דה פקטו בתחילת מלחמת חרבות ברזל, בסופו של דבר מזניחה התוכנית את פיתוחה של העיר, ובעיקר את איתנותה הפיננסית. זאת בשל ההטבות בתחום הנדל"ן המניב שמעניקה התכנית ליישובים הכפריים שנפגעו במלחמה. "בתוכנית תקומה אין התייחסות לאשקלון. לא רק שלא לקחו את העיר בחשבון לצורך השפעה חיובית, אלא שיש השפעה שלילית שלא לוקחת בחשבון את האתגרים של העיר ואת הייצוב הפיננסי שלה, וצריך לעשות איזונים כדי לקחת אותנו בחשבון בתכנון האזורי"

הדברים נאמרו היום (ג') במהלך כנס איגוד מהנדסי ואדריכלי הערים המתקיים באילת, בהשתתפותם של שורת בכירים בתחום התכנון והבנייה בישראל. בכנס נשא הבוקר דברים גם שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף. במהלך דבריו נשמעו קריאות בקהל שיפעל בסוגיית החטופים, וכמה ממשתתפי הכנס אף נעמדו מול השר עם חולצות הקוראות להשבתם. לפני השר נשא דברים קובי אהל, אביו של אלון אהל בן ה-22 שנחטף מהמסיבה ברעים.

פאנל מרכזי בכנס עסק בנושא שיקום הדרום לאחר הפגיעה האדירה בעוטף עזה ב-7.10. אדר' זהרה ישי, מהנדסת מ"א בני שמעון סיפרה: "בני שמעון עוטפת את העוטף וב-7.10 גילינו שמגיעים המון אוטובוסים מיישובים שנפגעו שאין להם איפה לישון ובאים לישון ביישובים שלנו. גם חיילים מצאו אצלנו פתרון, כאשר צומת בית קמה- שנמצא בשטח בני שמעון- הפך למרכז לוגיסטי עבורם.

זהרה ישי, מהנדסת מועצה אזורית בני שמעון (אודי פורטל)זהרה ישי, מהנדסת מועצה אזורית בני שמעון (אודי פורטל)

"ב-18.10 באו ממשרד השיכון במטרה להקים משהו קבוע למפונים בבני שמעון לאנשי העוטף שנפגעו- "קיבוץ עוטף קיבוץ"- תוכנית בה 8 הקיבוצים במועצה נרתמים ופותחים את הדלת לבני הקיבוצים שנפגעו. יש מרקם חיים דומה וזה יתרון. תושבי כפר עזה הגיעו לבית קמה, ללהב הגיעו מניר עוז ובחצרים הקימו 400 יח"ד לתושבי קיבוץ בארי. לקחנו את זה כמשימה לאומית, בארי שמרו על העוטף ואנחנו מחזירים להם. בלו"ז מטורף כבר בדצמבר התחילו עבודות ולפני חודש כבר החלו לאלכס משפחות. ללא תכנית וללא היתר יישוב חדש, קם היישוב ה-14 של בני שמעון, תוך השגת כל האישורים - אקוסטי כי יש שדה תעופה ליד, אישורי ביוב, ניקוז וכל השאר".

"באוגוסט תושבים מהמועצה התנדבו והביאו מקררים וטלוויזיות וכל מה שצריך ולפני שבוע פרסו דשא, פרגולות וכל מה שצריך שהופך שטח מדברי ליישוב פורח. ריגש אותי מאוד שתושבת בארי באה להודות לנו ועניתי לה בדמעות: 'סוף סוף אתם חוזרים לחיים רגילים אחרי כמעט שנה במלון'".

קריאות מהקהל על החטופים. שר השיכון גולדקנופף בכנס (מרכז הנדל"ן) קריאות מהקהל על החטופים. שר השיכון גולדקנופף בכנס ( מרכז הנדל"ן )

מהנדסת העיר אשקלון ברנגלר סיפרה כי "אשקלון העיר המטווחת ביותר בשנים האחרונות והיינו בטוחים שכבר אי אפשר להפתיע אותנו. אבל 7.10 היה משהו מיוחד שלא ציפינו והצליח להפתיע אותנו בכמות ובעוצמה. מעל 1,400 שיגורים לעבר העיר, 199 נפילות בעיר, 20 בניינים עם פגיעה ישירה. זמן הגעה למקלט 30 שניות, כאשר שליש מתושבי העיר בבניינים ללא ממ"דים.

"הדגשנו שצריכים עזרה בהתחדשות עירונית כי אנשים פשוט ברחו, עזבו את הדירות וחלקם מכרו את הדירות ללא ממ"ד גם בהפסד של 30%. לפני 7.10 המצב לא היה טוב מבחינת התחדשות עירונית אבל הצלחנו לקדם תכניות מאושרות בוותמ"ל מסלול רשויות. ביקשנו הכרזה על 4 מתחמים והם בטיפול הוותמ"ל.

"בעיר אשקלון יש פערים בין כלכליות להתחדשות עירונית ולכן צריכים סבסוד מהמדינה. אופציה של קרקע משלימה נפלה ונכנסנו לפיילוט. הפיילוט לא עובד טוב, אין דין אשקלון כדין לוד או רמלה וצריך לשפר את המכרז כי בלי מימון של המדינה לא נוכל להקים שכונות חדשות במקום הישנות שנמצאות במקום אסטרטגי. אין קרקעות חקלאיות חדשות אלא להתכנס בעיר וזה זול יחסית עבור המדינה, עם מכפילים ראויים כדי שעדיין אפשר יהיה לחיות פה".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:אשקלוןמהנדס עיראיגוד מהנדסי העריםויקטוריה ברנגלרמנהלת תקומה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...