הונה ב-1.6 מלש"ח: 5 שנות מאסר לאדם שהשתלט על שטח נטוש בשכונת הארגזים - ו"מכר" למשקיעים

יהושע (שוקי) מלכי מכר למשקיעים קרקע ציבורית עליה השתלט בדרום ת"א. הוא שלח את המתלוננים להתרשם מהמגרש בליווי אשתו, ואז הונה אותם כשהציג להם מסמכים וחשבונות כדי לשכנע אותם שהוא מחזיק בזכויות על המגרש. "מעשי הנאשם אופיינו בתכנון מוקדם ובתחכום", קבע השופט. עורך דינו: "עונש לא קל, נשקול לערער"

שיתוף הכתבה
השופט ירון גת על רקע צריפים בשכונת הארגזים (אתר הרשות השופטת, יסמין, ויקימדיה)השופט ירון גת על רקע צריפים בשכונת הארגזים (אתר הרשות השופטת, יסמין, ויקימדיה)

שופט בימ"ש השלום בת"א ירון גת, גזר אתמול (ד') עונש של 5 שנות מאסר בפועל על יהושע (שוקי) מלכי, אשר השתלט על שטח נטוש בשכונת הארגזים בדרום ת"א ומכר קרקע ציבורית למשקיעים שונים בסכום כולל של כ-1.6 מיליון שקל, כאשר אינו בעלי המגרש.

על-פי כתב האישום, שהוגש ע"י עו"ד רות ברקלי דאל מפרקליטות מחוז תל אביב (פלילי), הנאשם, שהיה בהליך פשיטת רגל, יחד עם גרושתו ואחד מבניהם, פעלו במימוש תכנית מרמה שיטתית, מאורגנת ונמשכת. הם פרסמו מודעה אינטרנטית, שלפיה הנאשם מעוניין למכור את זכויותיו במגרש בשכונה בתל אביב והנאשם מכר שוב ושוב את זכותו הנטענת בקרקע ציבורית.

להחלטה המלאה של בימ"ש השלום בת"א 

הנאשם שלח את המתלוננים להתרשם מהמגרש בליווי אשתו, ולאחר מכן הונה אותם בכך שהציג להם מסמכים וחשבונות על מנת לשכנע את המתלוננים כי הוא מחזיק בזכויות על המגרש. אז, הנאשם חתם עם המתלוננים על הסכמים, שלפיהם יעביר את זכויותיו הנטענות למתלוננים בתמורה לסכומים המוסכמים. בחלק מהמקרים, הציע הנאשם למתלוננים במסגרת החתימה על ההסכם כי יסייע להם בבניה הנדרשת על המגרש, ולצורך כך הציג בפני המתלוננים גורמים שנחזו כ" קבלנים ", וזאת במטרה לקבל כספים נוספים במרמה.

ההגנה הפנתה לרקע שעמד בביצוע המעשים, מצוקה כלכלית וחובות לגורמים עבריינים ומצוקה אישית על רקע פטירת בנו ממחלה קשה, ודרשה 30 חודשי מאסר בפועל, לעומת הפרקליטות שדרשה 7 שנות מאסר בפועל. חלק מהפרשה נחשף במרכז הנדל"ן לאחר שהתגלתה בשורה של בקשות שהגישה נאמנת נכסי המוכר עו"ד גלית שוקרון. הנאשם הודה במסגרת הסדר דיוני, כי הונה 10 מתלוננים בסכום מצטבר של כ-1.6 מיליון שקל.

בית המשפט הרשיע את הנאשם בביצוע עבירות רבות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, הונאת נושים ובעבירה של מסירת מידע כוזב במסגרת הליך פשיטת רגל. בשלב הטיעונים לעונש, ביקשה הפרקליטות להחמיר עם הנאשם, נוכח ההשפעות שיכולות להיות כאשר אדם צובר שקל לשקל בשביל לקנות לעצמו בית או דירה, בטח במשבר הדיור בישראל ובסוף מגלה שוקת שבורה. החשוד נעצר עם בני משפחתו ביוני בשנה שעברה

לחומרה ציין השופט כי יש לשקול  בין היתר כי "הנאשם הורשע, במסגרת 11 אישומים שונים, בביצוע 5 עבירות של קבלת דבר במרמה, עבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, עבירה  של הונאת נושים ועבירה של מסירת מידע כוזב או חלקי בהליך פשיטת רגל. מעשי הנאשם אופיינו בתכנון מוקדם ובתחכום. המעשים כללו פרסום מודעות כפיתיון, חלוקת תפקידים בין המעורבים השונים, הצגת מצגי שווא שונים ומגוונים לשם רכישת אמון המתלוננים, לרבות הצגת מסמכים".

לקולה ציין השופט כי יש לשקול "את התיקונים שנערכו בכתב האישום המתוקן שלפיו לא מיוחסות לנאשם עבירות של זיוף" וכן כי "אין טענה לפגיעה במרשם המנוהל על ידי המדינה, או בגזילת קרקעות של אחרים…. עוד יש לשקול, במידה מסוימת ומסויגת, את הזמן שחלף מאז ביצוע העבירות הישנות … הסיוג נובע מכך שהנאשם המשיך לבצע מעשים דומים גם לאחר מכן. כמו כן, יש לתת משקל מסוים לטענת הנאשם, כי המעשים היו קשורים לצורך בהחזר הלוואות וחובות לשוק האפור ולגורמים עבריינים שאיימו בפגיעה בו ובמשפחתו".

עם זאת סייג השופט כי חלק מהכספים שנלקחו שימשו "לרכישת רכב לבן משפחה. עוד יש לציין בהקשר זה, ובמבט רחב יותר, כי מעשי המרמה שביצע  הנאשם לאורך חייו, החלו כבר בשנת 1995 וזאת אף עוד לפני שנולד בנו שנפטר לאחר מכן בשל מחלה ולפני ההסתבכות הכלכלית כתוצאה מכך".

בית המשפט גזר כאמור על הנאשם 5 שנות מאסר בפועל, מתוכן מימוש של חצי שנה מאסר על תנאי (לאחר קיזוז), 9 חודשי מאסר על תנאי למשך 3 שנים, קנס של 6,000 שקל או חלופת מאסר של 45 יום ופיצוי לנפגעי העבירה בגובה הנזק שנגרם להם.

עו"ד שמואל פלישמן, מרשו של הנאשם, מסר למרכז הנדל"ן, כי "בית המשפט התחשב בטרגדיה הקשה של הנאשם, בזמן שהבן שלו חלה בסרטן לפני 16 שנים ובעקבות כך נפטר שנתיים לאחר מכן. הנאשם הסביר שלצערו הוא נכנס ללופ בצורך של כספים בסכומים גדולים כדי לממן את הטיפול הרפואי של הבן ולכן נאלץ ללוות כספים בשוק האפור שאף איימו על חייו, כולל שריפת דלתות וזריקת רימון, המגובים בתלונות למשטרת ישראל. 

"לצערנו משטרת ישראל לא סייעה לנאשם, שהתחרט על מעשיו ובית המשפט לא קיבל את עתירת הפרקליטות באופן מלא וגזר עליו 4.5 חודשים בפועל ולכך נוספו 6 חודשים של הפעלת מאסר על תנאי מתיק קודם. אנו סבורים כי מדובר בעונש לא קל. נשקול את עמדתנו אם להגיש את הערעור על חומרת העונש". 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מרמהשכונת הארגזיםתל אביב
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...