דובאי בים המלח ובנגקוק בראש העין: הדור הבא של הקניונים שואב השראה ממעצמות השופינג העולמיות

עם מבט אופטימי אל העתיד שאחרי המלחמה, יזמי ואדריכלי הקניונים והמרכזים המסחריים עובדים בימים אלה על השדרוגים שיביאו אותם אל השלב הבא, תוך קבלת השראה מערי המסחר הנוצצות בעולם. "הכיוון היה ליצור קניון תיירותי נוצץ באווירת דובאי או מיאמי", מספרים בצוות התכנון ששכרה רני צים לשדרוג קניון ים המלח הרדום. ומה קורה היום בנס ציונה, חולון וערד?

שיתוף הכתבה
הדמיית המרכז המסחרי "המושבה", בכניסה לנס ציונה. תכנון: V5 אדריכלים, הדמיה: וויופוינטהדמיית המרכז המסחרי "המושבה", בכניסה לנס ציונה. תכנון: V5 אדריכלים, הדמיה: וויופוינט

ב-10 באוקטובר 2023, צוות מטעם The Way, סוכנות לפיתוח עסקים ומותגים, היה אמור לטוס לסיור מקצועי בדובאי, יחד עם בכירים בצים-אורבן ( רני צים מרכזי קניות), כחלק מתכנון מחודש של קניון ים המלח, שרכשה החברה מספר חודשים קודם לכן תמורת 157 מיליון שקל. זאת במטרה להשביח את הקניון ולהעלות את הפדיונות שלו.

עד אז הקניון (שמאז מכרה צים אורבן עד 25% מהזכויות בו), נחשב לכשלון: הוא התבסס על מספר חנויות מותגי על של אופנה, היה סגור בשבת, וקומה שלמה שלו למעשה לא הושכרה. The way, המלווה את צים-אורבן בפיתוח חלק מהמרכזים המסחריים, הופקדה על פיצוח הקונספט, שנועד להפוך את הקניון מכושל למצליח. השאלה הראשונה שנשאלה במסגרת התהליך, היתה איזו אווירה רוצים לייצר. במקרה הזה, הכיוון היה ליצור קניון תיירותי נוצץ באווירת דובאי או מיאמי,  וזו הסיבה לנסיעה שתוכננה לדובאי.

קניון ים המלח (מאיר אדרי)קניון ים המלח (מאיר אדרי)

מתקפת חמאס, הזוועה שהתחוללה בשבת השחורה והמלחמה בעקבותיהם הביאו לכך שהנסיעה מן הסתם לא יצאה אל הפועל, ובמקום לפקוד פיזית את הקניונים בדובאי, צוות The Way ביקר בהם באופן וירטואלי. "הדבר הראשון שאנו בודקים כשאנו מתכננים פרויקט", מסבירים אריאל שפירא ואיתי גנאור, השותפים המייסדים של The Way, "הוא מי קהל היעד של העסק. במקרה של קניון יום המלח, זה היה די קל. במועצה מקומית תמר (שבתחומה נמצא הקניון) יש 1,500 תושבים, שרובם מסתובבים לאורך כל השנה במכנסיים קצרים וסנדלי שורש, כך שהקניון לא ממש נועד לשרת אותם". 

אז את מי כן? "בראש ובראשונה, את אורחי בתי המלון. במלונות ים המלח יש כיום מעל 4,000 חדרי מלון, ומספר החדרים אמור להיות מוכפל. מלבדם, אורחים מזדמנים וקבוצות תיירים, אבל אורחי המלונות הם המאסה העיקרית, והבנו שרובם מגיעים עם פנטזיה של דובאי, ולכן החלטנו ללכת על חוויית אירוח  שמתאימה לשם". 

מה זה אומר?
"עיצוב יוקרתי ברמה הנכונה, מפנק, שילוב של בילוי ושוטטות, שופינג הכי מנצנץ, למשל, אנחנו פותחים קירות והופכים אותם לשקופים, כדי שזה ינצנץ מבחוץ ויאפשר לראות את הים מבפנים". 

הדמיית קניון ים המלח (סטודיו IM)הדמיית קניון ים המלח (סטודיו IM)

השלב הבא היה לבחור את תמהיל העסקים בקניון. "הבנו שלקהלי סוף השבוע ולקהלי אמצע השבוע יש צרכים שונים", מסבירים שפירא וגנאור. לכן הוחלט לתכנן את הקניון כך שהקומה הראשונה שלו תשרת את האורחים המזדמנים, בין אם תיירי המלונות שמגיעים ישר מהים, או מהטיילת, ובין אם קבוצות. מה שאומר שיש בה חנויות מזון מהיר, דוכנים וסידורים ,ואפילו אפשרות לקנות מתנות לנכדים.

הקומה השנייה לעומת זאת, היא סיפור אחר לגמרי: "יהיו בה שלוש מסעדות, בר עם ביליארד, ומרפסת פונה לים עם סלפי ספוט. רצינו לתת שם הרגשה של חו"ל, ולכן גם לקחנו את חנות הקוסמטיקה בקומה הראשונה, העלינו אותה לקומה השנייה, ופיצלנו לדוכנים כמו חנות דיוטי פרי, שימכרו מה שנהוג לקנות בחופשה - באווירת חו״ל מפנקת, מאלכוהול, ועד קוסמטיקה באווירת דיוטי פרי".

בני חליף, סמנכ"ל נכסים צים אורבן (מאיר אדרי)בני חליף, סמנכ"ל נכסים צים אורבן (מאיר אדרי)

על התכנון המחודש הופקד אדריכל ערן מבל, ועל העיצוב - סטודיו IM, של אירית שניר כהן ומרקו סבארה, המתמחים בעיצוב חללים מסחריים. בשל היעוד השונה של הקומות, הוחלט גם על שתי כניסות נפרדות לקניון, כך שגשר חדש יצור חיבור ישיר מהטיילת, ישירות לקומה השנייה בקניון. "הכוונה היא לייצר חווייה של אטרקציה ובילוי, שבסופו של דבר גם תביא להגדלת זמן השהייה", אומר בני חליף, סמנכ"ל הנכסים של רני צים מרכזי קניות. "יהיו אזורים עם פינות ישיבה, גשר שמחובר לטיילת, שלכאורה לא קשור לקניון, והאווירה תהיה מנצנצת. אנחנו משקיעים שם 30 מיליון שקל".

אווירה של תאילנד בראש העין 

אם בים המלח תוכננה פנטזיה בהשראת דובאי, הרי שבקניון מסחרי אחר של רני צים , בראש העין, הרעיון היה לתת תחושה של מרכז אורבני מתוחכם (הפעם דווקא בהשראת מתחמים מסחריים בבנגקוק). אדריכל צבי יהב ממבל אדריכלים, תכנן, ואדריכל דן טרוים, המתמחה בעיצוב חללים מסחריים ומסעדות (מבית-חנה בתל-אביב ועד רשת המסעדות גרקו בפריסה ארצית), עיצב."בראש העין יש  100 אלף תושבים", אומרים גנאור ושפירא, "שכל האופציות שלהם מתרכזות במסחר מוטה ילדים ומשפחות. וכאן מדובר במשהו אחר לחלוטין.

"הפיתוח מכוון לבילוי וקניות בוגרים מתוחכמים ואיכותיים יותר, שכולל שטחים ציבוריים נרחבים, תאורה טבעית, צמחייה. משהו שנראה כמו פנטזיה אורבנית. למעשה, אנחנו מנסים לייצר כאן אווירה שהפוכה לאווירת קניון, והרעיון הוא ליייצר משיכה לשטחים הציבוריים של הקניון (שבסוף מן הסתם מיתרגמים גם לרכישות בחנויות)".

"כשמתכננים מרכז מסחרי, צריך להגדיר בצורה המיטבית מי קהל היעד", אומר חליף, שעוסק בתחום המרכזים המסחריים מזה 25 שנים. "הרבה פעמים יזמים מספרים לעצמם סיפורים שיבוא קהל מכל מיני מקומות. הגדרת קהל היעד היא קריטית. בתפקידי הקודם, בקניון עיר ימים בנתניה למשל, הבנו שאנו צריכים לפנות למעגלים יותר רחבים של קהל יעד – כולל פרדס חנה וחדרה. בדיעבד זו הייתה החלטה מאוד נכונה, שעזרה להרחיב את קהל היעד של הקניון.

"כיום בערד יש לנו מרכז קניות שקיים הרבה שנים, והפוקוס שלו לא היה ברור. הוא פנה למטיילים על הדרך, אך כששינינו את המיקוד, והגדרנו אותו כקניון לתושבי ערד, שאמור לשרת אותם, והכנסנו פיצוחייה, חדר כושר, קצבייה וחיזקנו שם את אופנת הבייסיק, הוא עלה מ-76% תפוסה ל-100% תפוסה והפדיונות עלו בשיעורים דו ספרתיים. זה משך שחקנים מקומיים שרצו להיכנס". 

החניון המסוכן הפך למדרחוב המוביל לפארק

מבט מלמעלה על תכנון מרכזים מסחריים, מספקת טלי דראל, שותפה ב-5V אדריכלים, שתכננה מספר מרכזים מסחריים שכונתיים. "תכנון של מרכז מסחרי", היא אומרת, "מתחיל מתוך מחשבה על המיקום של המרכז המסחרי ועל החיבור שלו למרחב הקהילתי, אחרי שלומדים את המקום, השכונה, האופי וצירי התנועה של הולכי הרגל וכלי הרכב".

אדריכלית טלי דראל, שותפה במשרד V5 אדריכלים (סאם יעקובסון)אדריכלית טלי דראל, שותפה במשרד V5 אדריכלים (סאם יעקובסון)

V5 אדריכלים מתכננים בין היתר את המרכז המסחרי "המושבה", בכניסה לנס ציונה. דראל: "המרכז המסחרי ממוקם על צומת של רחובות ויצמן, החרש והעבודה, בכניסה לעיר, על ציר תנועה מרכזי וסואן. אנו יודעים שרחוב וייצמן אמור לשנות את אופיו והוא מתוכנן בתכניות העיר כציר הליכתי, ולכן המרכז המסחרי תוכנן עם כיכר עירונית נעימה ושדרה פנימית שמחברת את הרחוב הראשי הסואן לרחוב שכונתי שקט יותר. כך שמצד אחד יש למרכז אופי שכונתי ואינטימי, ומצד שני הוא 'מדבר' בשפה העירונית של רחוב ווייצמן העמוס.

בקומפלקס מסחר ותעסוקה על פארק נחל אורן בעתלית, התכנון נשען על תנועת האנשים בציר שבין פארק התעשיה מצפון לבין שכונת המגורים מדרום והפארק החוצץ ביניהם. דראל: "הפכנו את החניון המרכזי ממרחב ציבורי לא נעים ומסוכן, למדרחוב המוביל לפארק המשולב בצמחיה, קיוסקים ומרחב מזמין עבור הולכי הרגל, כמובן עם גישה נוחה לחנויות ועם מרחבי שהייה עבור בתי קפה ומסעדות".

V5 אדריכלים, מרכז מסחרי נחל אורן עתלית, טוטםV5 אדריכלים, מרכז מסחרי נחל אורן עתלית, טוטם

ואילו בחולון, תכנן המשרד את "נתנאל בשדרה", שהוקם ב-2019 בקצה של שדרת המגדלים בעיר. הקניון, מסבירה דראל, תוכנן עם הפנים לעיר: "הוא כולל מגוון חנויות הפונות החוצה לרחובות שבהיקף המבנה, אך גם חלל פנימי כפול פתוח לסקיי לייט, שמהווה מפלט מהמולת העיר. גם בפרויקט הזה ניתחנו את המרחב העירוני שמקיף את המגרש,  החל מהמוזיאון לעיצוב והכיכר הגדולה שמדרום, דרך מגדל המגורים ממערב, שדרת המגדלים מצפון והפיתוח המסחרי ממזרח. כל אלו הכתיבו את התכנון של מרכז מסחרי שמהווה בעצמו 'רחוב' המוביל ממקום למקום בעיר".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:עיצובאדריכלותבתי מלוןים המלחקניונים ומרכזי מסחררני צים מרכזי קניות
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...