מנכ"ל משרד השיכון: "לא מתנצל על הטיפול בחרדים, ההיצע הוא בהתאם לחלקם באוכלוסיה"

במהלך כנס של ארגון הקבלנים ת"א והמרכז חשף היום (ד') מורגנשטרן כי התקיים דיון האם לדחות הוצאת 2,500 יח"ד להגרלת דירה בהנחה בבית שמש "היו גורמי מקצוע שאמרו שזה לא נראה טוב כלפי חוץ". יו"ר מטה התכנון אלנתן: "אין שום כוונה לבטל את היטלי ההשבחה"

שיתוף הכתבה
מנכ"ל משרד השיכון יהודה מורגנשטרן (מרסלו)מנכ"ל משרד השיכון יהודה מורגנשטרן (מרסלו)

יהודה מורגנשטרן מנכ"ל משרד השיכון והבינוי, אומר כי עד לסוף השנה יהיו למעלה מ-10,000 דירות נוספות שהמשרד יוציא במסגרת דירה בהנחה. על פי הדברים שאמר היום (ד') בכנס הנדל"ן השנתי של ארגון הקבלנים והבונים מחוז ת"א והמרכז המתקיים באילת, הגרלה ראשונה תיפתח ב-30 לספטמבר לפני ראש השנה, והשנייה לקראת סוף השנה האזרחית.

"בהגרלות הללו יש שתי בשורות", הדגיש, "כ-50% מהדירות שהוגרלו השנה נמכרות בפחות מ-1.5 מיליון שקל. יש דירות בבית שאן וקצרין ב-700 אלף שקל לדירת 100 מ"ר לזכאי. דבר שני, הצלחנו לפצח אחרי מכרזים שנכשלו מספר פעמים, בבית שאן, בדימונה, קצרין וגם באום אל פחם 1,500 יח"ד".

מורגנשטרן הכריז בכנס כי בכוונת המשרד להקים מטה דיור צפוני, "אנחנו רוצים לקחת את הצפון בפרק הדיור ולהקים מטה דיור צפוני, כי אנחנו רואים את הרשויות בצורך שלהן לבוא ולהסתכל על התכנון. יש רשויות שגם אם ניתן להן הקצאות קרקע חומה הן לא ידעו להשביח אותן כמו שצריך. להקים מטה דיור צפוני שיתכלל את כל מה שצריך לעשות בעולם התכנון ושם לתת את משקל יתר על תוכניות דירה בהנחה. כי אנחנו משווקים צמודי קרקע אבל איך לגרום לאטרקטיביות לבוא לקריית שמונה, למעלות תרשיחא".

מורגנשטרן נשאל האם מדובר באג'דנה מיוחדת של משרד השיכון, להקצות חלק ניכר מהגרלות דווקא לחרדים, וענה כי אין אג'דנה לפרויקטים חרדים, אבל "אנחנו לא מתנצלים, גם באופן אישי וגם בשם השר, על טיפול בחרדים". בהקשר לכך, שיתף מורגנשטרן בדילמה שהייתה סביב הגרלה הקרובה עם כ-2,500 יח"ד בבית שמש וציין כי היו גורמי מקצוע במשרד השיכון שטענו שיש להמתין כי זה לא נראה טוב כלפי חוץ, ולכן שאל אם בעבר היו מחכים עם הוצאת דירות להגרלות. "גורמי המקצוע אמרו שלא היו מחכים, וכי לאורך כל העשור האחרון 'כשיש יחידת דיור אנחנו מוציאים אותה'". לסיכום, טען מורגנשטרן כי "בסך המצטבר של ההגרלות לחרדים זה עומד על החלקי היחסי שלהם באוכלוסייה".

מורגנשטרן נשאל האם לא הגיע הזמן לטפל בביקושים בצורה אחרת מאשר ההגרלות השונות, לדוגמא, הגרלת 42 דירות בשדרות שהיו להן ביקושים של 17 אלף נרשמים. בתשובתו הסביר מורגנשטרן כי "היכולת להגדיל היצע כשאתה נמצא בתוך יחידת קרקע מאוד מצומצמת הופך להיות מאוד מאתגר כי תמיד יהיו חסמים".

יזמים שישבו בקהל, טענו במהלך הראיון, כי השמאי הממשלתי למעשה עוצר את כל הדברים עליהם דיבר מנכ"ל משרד השיכון- ברגע שמבקשים מיליון שקל על דונם אדמה בגליל אז אין שום סיבה שמישהו ירצה לבוא. מורגנשטרן התייחס להערה והסביר כי בשיח שהתקיים עם ראשי הרשויות בנושא זה, השר (שר השיכון) אמר שצריך להביא החלטה למועצת רמ"י להקפאת שומות למשך שנתיים בשביל שהמחירים לא יעלו ולהגדיל את תקרת ההנחה באזור עדיפות א וב להוריד ב-10-20 אחוז את המחיר שמשלמים על השומה".

אלנתן: "אין שום כוונה לבטל את היטלי ההשבחה"

יו"ר מטה התכנון הלאומי, נתן אלנתן, ציין בכנס כי בעבר היה לוקח סביב ה-7-8 שנים עד שהטרקטור עולה לשטח. "יש הרבה מאוד חסמים שצריך לטפל בהם כמו תוכניות עיצוב. אנחנו מטפלים בזה בתקופה האחרונה ונוציא בהמשך תדריך שיסביר איך צריך לבצע תוכנית בינוי ופיתוח. המטרה להכניס את הכל למסגרת להוצאת היתר בשנה כיעד. התדריך לתכניות העיצוב והבינוי נעשה בשיתוף פעולה עם העיריות".

עוד ציין כי אם היה מטה דיור אחד, המצב היה הרבה יותר טוב. אלנתן התייחס גם לפרסומים האחרונים שהיו על ביטול היטל ההשבחה וציין ש"אין שום כוונה לבטל את היטלי ההשבחה, יש ועדה שבוחנת חלופות אחרות. הרשויות צריכות היטלי השבחה להקמת בתי ספר ודברים נוספים, נמצא את הדרך הנכונה".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:יהודה מורגנשטרןמשרד הבינוי והשיכוןנתן אלנתןארגון הקבלנים והבונים במחוז תל אביב והמרכז
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...