ביג הגיעה לפשרה עם עיריית פתח תקווה: תשלם היטל של 118 מיליון שקל על מרכז הענק בקריית אריה

הפשרה אושרה בבית המשפט המחוזי, לאחר שוועדת הערר דחתה באפריל שומה מכרעת שקבעה היטל של 81 מלש"ח בלבד. לפני שנתיים עמדו הפערים בין הצדדים על 166 מיליון שקל, כאשר העירייה דרשה 180 מלש"ח, לעומת שומה של ביג שקבעה 14 מלש"ח בלבד. המרכז צפוי להתפרש על 62 דונם ולכלול שטח בנוי של רבע מיליון מ"ר למסחר, מגורים, תעסוקה ותיירות

שיתוף הכתבה
מנכ"ל ביג חי גאליס וראש עיריית פ"ת רמי גרינברג על רקע אזור התעשייה קריית אריה (ביג מרכזי קניות, עיריית פ"ת, investeam)מנכ"ל ביג חי גאליס וראש עיריית פ"ת רמי גרינברג על רקע אזור התעשייה קריית אריה (ביג מרכזי קניות, עיריית פ"ת, investeam)

בית המשפט המחוזי מרכז, בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים, אישר לפני כשבועיים הסכם פשרה שנחתם בין ביג מרכזי קניות ובין הוועדה המקומית פתח תקווה, על גובה היטל ההשבחה שיהיה על ביג לשלם בגין פרויקט הענק "מרכז ביג" שמקדמת החברה באזור התעשייה קריית אריה. על פי ההסכם, שקיבל תוקף של פסק דין, תשלם החברה לוועדה המקומית היטל בסך של 118 מיליון שקלים.

בכך שמו הצדדים סוף לסאגה בת כשנתיים, במהלכה התכתשו לגבי גובה ההיטל שאותו יהיה על ביג לשלם לרשות המקומית בגין הפרויקט. נזכיר, כי שומת ההיטל המקורית שהשיתה הוועדה המקומית על החברה עמדה על 179.7 מיליון שקלים, ואילו החברה בשומתה הנגדית טענה להשבחה של 28 מיליון שקלים שממנה נגזר היטל של 14 מיליון שקלים בלבד.

בעקבות הפערים פנו הצדדים להליך של שומה מכרעת  בפני השמאי המכריע ארז כהן, אשר ביוני 2023 קבע כי על ההיטל לעמוד על כ-81 מיליון שקלים. אלא שהוועדה המקומית פ"ת עררה על השומה לוועדת הערר מרכז, ובחודש אפריל האחרון, לפני כחמישה חודשים, זו קבעה כי אכן השומה חושבה בחסר, והחזירה אותה אל כהן לתיקון.

המתחם שבו צפוי מרכז הענק לקום (פתח תקווה News)המתחם שבו צפוי מרכז הענק לקום (פתח תקווה News)


הפגם המרכזי שקבעה הוועדה בראשותו של עו"ד איל תיאודור שרון שנפל בשומה המכרעת, היה כי זו לא הביאה בחשבון את העובדה שב"מצב הקודם", קרי לפני אישור התוכניות המשביחות לקרקע, היתה זו קרקע בייעוד תעשייה ולא בייעוד מסחר ומשרדים, כלומר קרקע ששוויה נמוך יותר, ולכן סך ההשבחה בעקבות אישור התוכניות הנו גבוה יותר. "שגה כבוד השמאי המכריע, שעה שנמנע מלבחון וליתן ביטוי להשפעות שווי אפשריות המקופלות בשינוי הייעוד המהותי אשר חל בחלקה ובסביבתה, כתוצאה מאישור התכניות החדשות – מתעשייה במצב התכנוני הקודם, למסחר ותעסוקה במצב התכנוני החדש", נכתב. לצד זאת פורטו בהחלטה מספר פגמים נוספים אשר הביאו כאמור את הוועדה לדחות את השומה.

 אלא שהצדדים הפעם החליטו שלא להמתין לשומה המתוקנת, והחליטו להגיע להסכמות באופן עצמאי, שמשמעותן היא כי ביג תשלם היטל השבחה הגבוה בכ-37 מיליון שקלים ביחס לשומה המכרעת, ו-104 מיליון שקלים יותר משומתה הנגדית, אך גם נמוך יותר בכ-62 מיליון שקלים ביחס לשומה המקורית של הוועדה המקומית.

200 חנויות, מגורים, משרדים ומלון

התוכנית המפורטת במתחם שקודמה ע"י ביג ושאושרה ב-2022, חלה על 62 דונם ברביע הצפון-מערבי של צומת הרחובות ז'בוטינסקי-משה דיין, וזאת לצורך הקמת מתחם משולב לתעסוקה, מסחר, מלונאות, בילוי ופנאי. לטובת השימושים המגוונים, מאפשרת התכנית הקמת בניינים בגובה מקסימאלי של עד 40 קומות מעל כניסה קובעת, בהיקף מצטבר של 250,000 מ"ר עיקרי (מתוכם 240,000 מ"ר שטח עיקרי עילי).

בין היתר צפוי המתחם לכלול קניון בן כ-200 חנויות, וכן מתחם מגורים, משרדים ומלון. קבוצת פוקס צפויה להיות שוכרת עוגן במתחם ולהעביר אליו את משרדיה, וכן לפתוח במתחם מספר חנויות ענק, ובסך הכל לשכור במקום 30 אלף מ"ר.

הוועדה המקומית פתח תקווה וקבוצת ביג לא העבירו התייחסותם לדברים.
כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:ביג מרכזי קניותהוועדה המקומית לתכנון ובנייה פתח תקווההיטל השבחה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...