זעם בשלטון המקומי: "דורשים עצירה מיידית וללא תנאי של כל מהלך לביטול או צמצום היטלי ההשבחה"

במכתב שנשלח אתמול (ד') לשר הפנים משה ארבל ולשר המשפטים יריב לוין, בחתימתם של כ-110 ראשי רשויות, דורש השלטון  המקומי עצירה מיידית של קידום היוזמה, ומוחה על אי שיתופו במהלך. "זוהי התעלמות בוטה מהגורם המייצג את האינטרסים והאתגרים של הרשויות המקומיות, שהן הנפגעות העיקריות מהמהלך המוצע"

שיתוף הכתבה
חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין-מכבים-רעות (יוסי אלטרמן וגיל מגלד)חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין-מכבים-רעות (יוסי אלטרמן וגיל מגלד)

היוזמה לביטול היטלי ההשבחה שנחשפה שלשום ב"גלובס", מעוררת ביקורת חריפה בקרב ראשי השלטון המקומי. מכתב התנגדות למהלך, שאותו יזמו מרכז השלטון המקומי ופורום ה-15, נשלח אתמול (ד') לשר הפנים משה ארבל ולשר המשפטים יריב לוין, בחתימתם של כ-110 ראשי רשויות. "אנו מתנגדים באופן מוחלט לביטולם של היטלי ההשבחה, ללא יצירת מנגנון מימוני חלופי טוב יותר, אשר יממן את כל צורכי הציבור הממומנים כיום ע״י היטלי ההשבחה", כתבו ראשי הרשויות.

לקריאת מכתב ראשי הרשויות הקלק כאן.

עוד הזהירו ראשי הרשויות במכתבם מפני ההשלכות הכלכליות הקשות של המהלך שמקודם על ידי משרד המשפטים, מינהל התכנון ומטה התכנון הלאומי, כאשר הוא נעשה ללא שיתוף הרשויות המקומיות בתהליך. בין החותמים על המכתב: יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין מכבים רעות חיים ביבס, יו"ר פורום ה-15 המאגד את הערים העצמאיות תקציבית וראש עיריית ת"א-יפו רון חולדאי, ראש עיריית י-ם משה ליאון, ראש עיריית דימונה ויו"ר פורום ערי הפיתוח בני ביטון, ורבים נוספים. 

"למדנו היום בתקשורת על כך שמטה התכנון הלאומי ומנהל התכנון, יחד עם משרד המשפטים, מקדמים מהלך משותף לביטול היטלי ההשבחה, וזאת מבלי לשתף ולהתייעץ עם השלטון המקומי ולהבין את המשמעויות של מהלך כזה על הרשויות המקומיות", נכתב. "שוב אנחנו נתקלים בקידום תכניות ויוזמות ע"י מטה התכנון הלאומי ומינהל התכנון, ללא שיתופנו המלא מבעוד מועד. התנהלות זאת מעידה על כך שאין כאן מטרה אמיתית לגבש פתרונות הנסמכים על הניסיון בשטח. זוהי התעלמות בוטה מהגורם המייצג את האינטרסים והאתגרים של הרשויות המקומיות, שהן הנפגעות העיקריות מהמהלך המוצע. לא כך מצופה מרשות מינהלית להתנהל. לא כך נבנים יחסים של שיתופי פעולה בין משרד הפנים לבין הרשויות המקומיות.

"אנו מביעים מחאה חריפה, לא רק על היעדר השיתוף בתהליך קבלת ההחלטות, אלא גם על עצם ההכרזה כי נשקלת האפשרות לבטל את היטלי ההשבחה. אנו רואים בחומרה רבה את עצם העלאת הרעיון ואת הניסיון לפגוע במקור הכנסה חיוני זה של הרשויות המקומיות, ודורשים עצירה מיידית וללא תנאי של כל מהלך לביטול או צמצום היטלי ההשבחה. אין בכוונתנו לאפשר שינויים תכנוניים שיפגעו בתושבינו וביכולת הרשויות
המקומיות לספק להם שירותים נאותים".

עוד נטען בפניה, כי בעיצומה של תקופה שבה ההוצאות הביטחוניות גוברות וההכנסות מצטמצמות משמעותית בעקבות המלחמה, היטלי ההשבחה חיוניים ביותר לרשויות המקומיות, לצורך מימון צרכים תכנוניים, מבני ציבור, תשתיות ופיתוח המרחב העירוני. "ללא היטלי ההשבחה, לא תוכל הרשות המקומית לבנות מבני ציבור בתחומה – ובכלל זה מבני חינוך, רווחה, תרבות, ספורט, דת ועוד. כמו כן, היכולת לפתח תשתיות תומכות ונלוות לבינוי, תיפגע באופן אנוש", נכתב.

קשת של רעיונות

היוזמה בדבר ביטול מנגנון היטלי ההשבחה נחשפה שלשום ב"גלובס", אך מבדיקה שערך " מרכז הנדל"ן " בנושא עולה, כי הדרך למימוש היוזמה עוד ארוכה, וכי מדובר באחד מתוך קשת רחבה של רעיונות הנדונים כיום בממשלה לגבי טיוב מנגנון ההיטלים, כאשר טווח הרעיונות נע מביטול ההיטלים לחלוטין ועד לשינוי של שיטת החישוב. רעיונות אלה נדונים כיום בוועדה ממשלתית שהוקמה לפני מספר חודשים למטרת תיקון חוק התכנון והבניה ,אשר בראשותה עומדים יו"ר מטה התכנון נתן אלנתן, המשנה ליועמ"שית כרמית יוליס ומנכ"ל מינהל התכנון רפי אלמליח.

כפי שפורסם בעבר, במוקד הדיונים נמצאת חלוקת הסמכויות בין הרמה הארצית, המחוזית והמקומית, זאת על רק הסתבכות החקיקה בנושא לאורך השנים. במסגרת אותה ועדה נדונה גם סוגיית היטלי ההשבחה.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מרכז השלטון המקומיפורום ה-15משרד המשפטיםמנהל התכנוןהיטלי השבחהחיים ביבס
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...