כ-430 אלף מ"ר למסחר ותעסוקה: העתירה נדחתה, והתוכנית לאזור התעסוקה החדש באור עקיבא קיבלה תוקף

הוועדה המחוזית חיפה אישרה את התוכנית לאזור תעשייה בצפון-מזרח אור עקיבא, 3 שנים לאחר שהופקדה. זאת לאחר שביהמ"ש המחוזי דחה את עתירת מועצת בנימינה-גבעת עדה נגד התוכנית, בעיקר בשל חלוקת ההכנסות מתעסוקה. התוכנית כוללת גם יותר מ-32 אלף מ"ר לשטחי ציבור ושטחים לספורט ונופש

שיתוף הכתבה
צפון אור עקיבא מלמעלה (Jim Greenhill, ויקימדיה)צפון אור עקיבא מלמעלה (Jim Greenhill, ויקימדיה)

הוועדה המחוזית חיפה אישרה בשבוע שעבר את התוכנית לאזור תעסוקה צפוני באור עקיבא, לאחר שהתנאים מולאו ולאחר שנדחתה עתירת מועצת בנימינה-גבעת עדה נגד התוכנית, כשלוש שנים לאחר הפקדתה. מדובר בתוכנית בשטח 460 דונם על שטח שינוי יעוד משטח חקלאי למתחם הכולל ייעודי תעסוקה, מסחר, מבני ציבור, ספורט ונופש ופארק פתוח לאורך נחל עדה.

זאת על קרקע שעברה מתחום השיפוט של בנימינה-גבעת עדה לאור עקיבא. המתחם ממוקם בצפון מזרח העיר, גובל בכביש מס' 4 ממזרח ובחיץ הפתוח לבית חנניה בצפון, נחל עדה ואזור התעשיה הקיים במערב ובכביש 653 ובשכונות מגורים חדשות בהליכי תכנון בדרום.

התוכנית מציעה היקף בנייה עיקרי לתעסוקה כ-366,341 מ"ר, שטחי ציבור בהיקף של 32,853 מ"ר עיקרי, שטחי מסחר בהיקף של 61,876 מ"ר עיקרי ושטחים לספורט ונופש בהיקף של 2,100 מ"ר עיקרי.

המתחם מצוין בתכנית המתאר הכוללנית של אור עקיבא, שהתייחסה גם לחלוקת הכנסות לפי 50% לאור עקיבא ו-50% לבנמינה. למתחם שני צירים ראשיים: ציר רוחב, מזרח-מערב, המקשר את מתחם תחנת הרכבת החדשה סמוך לצומת ברניצקי ממזרח  לפארק נחל עדה ומתחבר לאזוור התעשייה  הקיים; ציר אורך, דרום-צפון, המקשר בין שכונות המזרח של אור עקיבא והכניסה החדשה לישוב (מצומת ברניצקי), לאצטדיון ולשטחים הפתוחים בחלק הצפוני של הישוב.

השופטת דחתה את עתירת מועצת בנימינה-גבעת עדה וקבעה לה הוצאות

באוגוסט 2022 דנה ועדת המשנה להתנגדויות  ב-15 התנגדויות לתוכנית, בין היתר של המועצה האזורית חוף הכרמל ועיריית בנימינה, בעיקר בשל ההכנסות מתעסוקה, בהתאם להחלטה של שרת הפנים דאז איילת שקד מחודש אוגוסט 2021, למנות ועדה שתמליץ לגבי סוגית חלוקת ההכנסות מאזור התעסוקה. זו המליצה שאור עקיבא תקבל 65% מההכנסות, בנימינה 21% וג'יסר אל זרקא 24%. אולם עד כה, טרם התקבלה החלטה על המלצות ועדת החקירה. ועדת המשנה להתנגדויות קבעה שחלוקת ההכנסות אינה נושא תכנוני. וכך קבעה גם ועדת המשנה לעררים במרץ 2023.

בעתירה לבית המשפט המחוזי חיפה טענה מועצת בנימינה-גבעת עדה כי היא סובלת ממחסור בשטחי תעסוקה והעדר שטחי תעסוקה מניבים, מה שמייצר קושי לפעול באיזון תקציבי תוך שצוין בעתירה כי כיום המועצה נמצאת בגירעון מצטבר של כ-9 מיליון שקלים. עוד דרשה מועצת בנימינה-גבעת עדה להחזיר את התוכנית לוועדה המחוזית לקביעת שלביות, כך שבשלב ראשון יינתן אישור רק ל25% מהבנייה והשלבים הבאים יימשכו לאחר חלוקה מההכנסות; להחזיר את התוכנית לוועדה המחוזית שתפחית או תגביל את זכויות הבניה במסגרת התוכנית המפורטת עד למתן צו לחלוקת הכנסות; לחלופין לוודא קיומו של הסדר חלוקת הכנסות (מבלי להכניס ליחסי החלוקה עצמם) בכל דרך אחרת.

בפסק דין מ-18 באוגוסט השנה של השופטת תמר נאות פרי מבית משפט המחוזי חיפה בשבתו כבית משפט לעניינים מינהליים, נדחתה העתירה, והשופטת קבעה: "המסקנה הינה כי בחינה מעמיקה של הערר נשוא העתירה, וכן של שני העררים שקדמו לו, מעלה כי ועדות התכנון התייחסו באופן מקיף וייסודי לסוגיית חלוקת ההכנסות והעושר התכנוני. הוועדות ניתחו את נושא חלוקת 'העושר התכנוני' על כל היבטיו, תוך סקירת הרקע ההיסטורי להסדר העקרוני של חלוקת ההכנסות בין הרשויות, המשיכו בבחינת הגורמים המרכזיים לחוסר השוויון בהכנסות וכלה בסקירת הפתרונות שהמחוקק הגדיר לבעיית חוסר השוויון בהכנסות, אגב הבחנה בין 'צדק מוניציפלי' (שאינו בסמכות מוסדות התכנון) לבין 'צדק תכנוני'.

"כל אחת מההחלטות שניתנו בעררים חזרה ואישרה את המצב החקיקתי הקיים, לפיו הגוף אשר מוסמך על פי החוק לתת הוראה בדבר הסדר חלוקת הכנסות הוא שר הפנים בלבד. לפיכך, גם בהנחה שיש בסמכותו של מוסד תכנון לשלב באופן זה או אחר התייחסות לנושא חלוקת ההכנסות בין הרשויות בעת קבלת ההחלטות התכנוניות - הרי שבנסיבות הספציפיות של התוכנית קבעה ועדת המשנה לעררים כי אין זה ראוי, מטעמים תכנוניים מובהקים, לקבוע מנגנון שלביות במימוש התוכנית, וזו החלטה תכנונית שלא אתערב בה".

השופטת קבעה הוצאות למועצת בנימינה גבעת עדה על סך 9,000 שקל שישולמו לוועדה המחוזית ולוועדת המשנה לעררים.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:בנימינההמועצה המקומית בנימינה-גבעת עדהאור עקיבא
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...