מ-5,000 ועד 30 אלף שקל לכל דירה קיימת: הרשות להתחדשות פרסמה את השכר המומלץ למארגנים במיזמי התחדשות

מנכ"ל הרשות הממשלתית להתחדשות פנה היום (ב') למהנדסי עיר ולראשי המנהלות להתחדשות ברחבי הארץ, והציג לראשונה את עלויות השכר המומלצות על ידי הרשות עבור מארגנים הפועלים במיזמי התחדשות, על מנת למנוע מצב של תשלומי יתר למארגנים. המסמך מבחין בין 4 סוגים של מארגנים, לפי רמת תרומתם לפרויקט

שיתוף הכתבה
מנכ"ל הרשות הממשלתית להתחדשות אלעזר במברגר (נאו מדיה)מנכ"ל הרשות הממשלתית להתחדשות אלעזר במברגר (נאו מדיה)

מנכ"ל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית אלעזר במברגר פנה היום (ב') למהנדסי עיר ולמנהלי המנהלות להתחדשות עירונית ברחבי הארץ, במכתב בו הציג לראשונה את עלויות השכר המומלצות על ידי הרשות עבור מארגנים הפועלים בפרויקטים של התחדשות עירונית . זאת על מנת למנוע מצב של תשלומי יתר למארגנים. מדובר במנעד רחב של תגמול הנגזר מהיקף הפעילות של המארגן בפרויקט וכן ממספר הדירות בו, כאשר הרמה המינימלית של תגמול עומדת על 5,000 שקלים לדירה קיימת, והרמה המקסימלית על כ-30 אלף שקל.

למכתבו של מנהל הרשות בנושא שכר המארגנים.

בהודעה שפרסמה הרשות הבוקר בסמוך ליציאת המכתב, נכתב כי "פעילות המארגנים יכולה לסייע לבעלי הדירות בהתארגנות להליך ההתחדשות ולתרום רבות לקידומו, אך עם זאת, במצב הקיים בו אין תעריפים מוגדרים בחוק או נהלים ממשלתיים לעניין זה, בעלי הדירות כמו גם היזמים מתמודדים עם מציאות שבה מארגנים דורשים, בחלק מהמקרים, שכר המהווה נתח משמעותי מהכנסות הפרויקט, באופן שפוגע ביכולתו לצאת לפועל, כמו גם בתמורה הצפויה לבעלי הדירות ממנו".

עוד נכתב כי "מטרת הפנייה היא ליידע את בעלי הדירות, באמצעות המנהלות העירוניות הפועלות כיום מטעם הרשות הממשלתית בכ-50 רשויות מקומיות בישראל, בעלויות הסבירות של שירותים אלו, כמו גם להטמיע עלויות אלה בתחשיבים המהווים בסיס לאישור התכניות במוסד התכנון".

במסמך, מבחין במברגר בין ארבעה סוגים של מארגנים, לפי רמת תרומתם לפרויקט, ומגדיר עבור כל אחד מהם את רמת השכר המומלצת עבורו. כלל התעריפים המומלצים הם ביחס לפרויקטים בסדר גודל של כ-80 יחידות דיור קיימות, כאשר "המלצת הרשות היא להקטין או להגדיל את התעריפים בהתאם לכמות יחידות הדיור. בפרויקט בו יש יותר מ-80 יחידות דיור התעריף לדירה ירד ובפרויקט בו יש פחות מ-80 יחידות דיור התעריף לדירה יעלה".

 הרמה הבסיסית ביותר היא "מארגן חתימות", כלומר מי שאיתר את המתחם, הסביר לבעלי בדירות על תהליך ההתחדשות וארגן אותם לקראת התקשרות עם יזם בעסקת פינוי-בינוי, ללא פנייה ליזמים. השכר המומלץ עבור מארגן חתימות הוא 5,000 עד 12 אלף שקל לכל דירה קיימת.

הסוג הבא במדרג המארגנים הוא "מארגן מכרז יזמים", כלומר מי שביצע את כלל התפקידם של מארגן החתימות ובנוסף לכך סייע לנציגות המתחם בהכנה ופרסום של מכרז לבחירת יזם מבין מספר מציעים. שכרו המומלץ של מארגן מכרז היזמים לפי המסמך הוא 8,000 עד 15 אלף שקלים לכל דירה קיימת.

רמת ארגון גבוהה יותר היא "מארגן מלווה", כלומר מי שבנוסף לתפקידים שתוארו עד כה ליווה את הפרויקט עד לאכלוס. שכרו המומלץ של מארגן מלווה הוא 16 אלף עד 24 אלף שקלים לכל דירה קיימת. כמו כן, במידה ופעל לקידום תוכנית לחידוש המתחם, יעמוד שכרו על 25 עד 30 אלף שקלים לכל דירה, בנוסף לעלויות התכנון.

המסמך מתייחס לסוג מארגן נוסף והוא "מחתים מטעם יזם", כלומר מי שמבצע את תפקידי המארגן השונים, אך מראש עושה זאת עבור יזם ספציפי. המסמך מדגיש כי מארגן מסוג זה הוא למעשה שלוחו של היזם, אינו קשור בהסכם עם בעלי הדירות, לא חב להן חובת אמון וחוק המארגנים לא חל עליו.

"החלטה שנועדה לרסן את שכר המארגנים"

מטעם הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית נמסר כי "בקרוב וכהשלמה למהלך זה, תביא הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית לאישור ועדת הפנים בכנסת  תקנות שיחייבו כל יזם להציג בפני בעלי הדירות את עלויות השכר בהן התחייב לשאת עבור מארגנים, כמו גם עבור נותני השירותים אחרים לבעלי הדירות בפרויקט, לפני החתימה על הסכמי פינוי-בינוי. בנוסף, פועלת הרשות לכך שהטבות המס ליזמים בהתחדשות עירונית יחושבו בהתאם לתעריפים האמורים".

שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף אמר כי ״הובלנו את ההחלטה של הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית בכדי לרסן את שכר המארגנים ולמנוע מצב של עלויות בלתי סבירות לבעלי הדירות. העבודה שנעשתה בנושא מהווה התחלה של דרך חשובה בסוגיה זו, כמו גם הצגת התקנות בוועדת הפנים בכנסת בזמן הקרוב. אנו במשרד הבינוי והשיכון, יחד עם הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית נמשיך לקדם פרויקטים של התחדשות עירונית בכל רחבי הארץ ונמשיך לקדם החלטות שיטיבו עם בעלי הדירות".

אלעזר במברגר, מנכ"ל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, אמר כי "פרסום התעריפים למארגנים הוא צעד חשוב למניעת הוצאות בלתי סבירות הכרוכות לעיתים בשירותים אלו, וגוררות הכבדה על קידום פרויקטים בהתחדשות עירונית. הפרויקט הוא אך ורק של בעלי הדירות, ובידם הכוח למנוע תשלום שכר בלתי-סביר לכל גורם שהוא בפרויקט. הצלחת המהלך תביא להרחבת פעילות ההתחדשות העירונית בישראל, ולהגדלת התמורות הצפויות ממנה לבעלי הדירות".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:הרשות הממשלתית להתחדשות עירוניתהתחדשות עירוניתאלעזר במברגר
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...